کد خبر: 126486
A
سخنگوی وزارت امور خارجه:

توافق در وین منتظر تصمیمات سیاسی طرف مقابل است/ سفیر روسیه نباید افکار عمومی را جریحه دار می‌کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تهران تصمیمات سیاسی خود را سالها پیش گرفته و در برجام باقی مانده است، گفت: توافق در وین منتظر تصمیمات سیاسی طرف مقابل است.

توافق در وین منتظر تصمیمات سیاسی طرف مقابل است/ سفیر روسیه نباید افکار عمومی را جریحه دار می‌کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود درباره روند و پیشرفت مذاکرات در وین و همچنین عدم تصمیم‌گیری سیاسی آمریکا در این مذاکرات گفت: بن بستی در وین نیست، مذاکرات همانند سابق برگزار می شود و رفت و برگشت‌ها میان هیئت‌ها در حال انجام است، گفت و گوها وقتی به روزهایی می رسد که باید در مورد مسائل جدی صحبت شود، سخت می‌شود. البته قطعاً با یک سری کندی‌هایی روبرو است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از بازگشت هیئت خود به تهران طرح پیشنهادی داده شده را مجدداً به بحث و بررسی گذاشت؛ البته دادن و گرفتن پیشنهادات یک امر عادی است و هیچ اتفاق خارق العاده‌ای رخ نداده است.

وی با بیان اینکه آنچه در وین باقی‌مانده در مورد موضوعات کلیدی است، افزود: توافق در وین منتظر تصمیمات سیاسی طرف مقابل است. تهران تصمیمات سیاسی خود را سال‌ها پیش گرفته و در برجام باقی مانده است. ما منتظر این هستیم که پاسخ ابتکارات و پیشنهادات ایران را بگیریم. 

خطیب‌زاده گفت: هر چقدر اراده آمریکایی‌ها و تروئیکای اروپایی بالا برود فاصله ما تا رسیدن به توافق کاهش خواهد یافت. 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از دیدار امروز وزیر امور خارجه کشورمان با همتای ایرلندی در تهران خبر داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اهدای دارایی‌های افغانستان به قربانیان ۱۱ سپتامبر، گفت: این اولین باری نیست که ایالات متحده به غارت اموال کشورهای دیگر دست می‌زند. باور ایالات متحده این است که مالک دارایی‌های همه کشورهای دنیا است و هرگاه اراده کند، می‌تواند به عنوان قاضی و هیئت منصفه به تنهایی  رای صادر کرده و اموال دیگران را ضبط کند. 

خطیب‌زاده اضافه کرد: این گردنکشی‌ها از سوی ایالات متحده اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد، ایالات متحده به کشوری تجاوز کرده است و میلیاردها دلار خسارت غیرمستقیم و هزینه هم برای مالیات دهندگان خودش و هم برای مردم مظلوم و بی دفاع افغانستان ایجاد کرده است. اما باز هم به باقیمانده دارایی‌های مردم افغانستان رحم نمی کند.

غارت اموال مردم افغانستان اقدامی شرم آور و ضد بشری است

وی تاکید کرد: این اقدام شرم آور، ضد بشری و موجب خجالت آمریکا است، آمریکا باید در اقدامات خود تجدیدنظر کند، دنیا متفاوت شده و ایالات متحده باید این پیام را دریافت کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص سفر رییس‌جمهور به قطر، اضافه کرد: اجلاس اوپک گازی به زودی برگزار می‌شود و ما هم قطعاً در سطح بالایی شرکت خواهیم کرد. درباره این سفر پیشنهاد می‌کنم از دفتر ریاست جمهوری پیگیری شود.

خطیب‌زاده درخصوص دور جدیدی از گفت‌وگوهای قضایی ایران و عراق درباره پیگیری پرونده شهید سلیمانی، اظهار داشت: آقای امیرعبداللهیان از روزی که به عنوان وزیر خارجه انتخاب شدن این موضوع را به طور جدی پیگیری کردند.  چندین جلسه با حضور نهادهای مختلف و قوه قضاییه در وزارت امور خارجه برگزار شد. کمیته‌ای برای پیگیری این پرونده در وزارت امورخارجه تشکیل شد، قوه قضاییه هم اقدامات خود را در پیگیری این پرونده انجام می‌دهد و گزارش خود را به استحضار رسانده است. 

خطیب‌زاده اضافه کرد: برای اینکه مسیر حقوقی، سیاسی و قضایی را تجمیع کنیم، مسئول پرونده معرفی شد و آقای نظیری با حفظ سمت به عنوان مشاور وزیر و مسئول پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی منصوب شد. نتایجی که در این چند ماه به دست آمده کاملاً قابل توجه بوده است. 

وی همچنین در مورد آخرین تحولات در روند مذاکرات وین گفت: در مورد روند مذاکرات وین امروز با آقای باقری صحبت کردم و تحولات در وین به نقطه‌ای رسیده که سختی و موضوعات مهم و کلیدی وجود دارد؛ لذا با یک حساسیتی از طرف همه پیگیری می‌شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه یک سری پیشنهادات از سوی ایران و یکسری پیشنهادات از سوی طرف‌های مقابل داده شده است و چیز عجیبی نیست و اینها در فرآیندهای مذاکراتی طبیعی است، تاکید کرد: خیلی نباید به برخی فضاهای رسانه‌ای توجه کرد.

خطیب‌زاده در مورد اقدامات ایران برای پذیرش مهاجران افغانستانی، بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران میزبان بیش از چهار و نیم میلیون از اتباع افغانستانی است و بسیاری از این‌ افراد نخبگانی هستند که به دلیل آماده ندانستن فضا به حوزه تمدنی خودشان آمدند و ما میزبان آنها هستیم. 

ایران تلاش دارد میزبان خوبی برای مهاجران افغانستانی باشد

وی بیان داشت: نهادهای مختلف در داخل جمهوری اسلامی ایران به فکر این مهاجران بوده و هستند، بسیاری از آنها می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران در وضعیت سختی از نظر تحریمی و اقتصادی قرار دارد. ایران با سعی کرده میزبان خوبی برای آنها باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اقدامات سفیر روسیه در تهران گفت: روابط ایران و روسیه یک روابط چند لایه چند بعدی و یک مشارکت راهبردی است. سفر آقای دکتر رئیسی و روسیه ملاقات طولانی و بسیار پرمحتوا و پر نکته انجام شده میان دو رئیس جمهور و برنامه‌هایی که برای گسترش روابط با وجود دارد، حمایت های متقابل روسیه و ایران از مواضع یکدیگر، یک هم‌راستایی را میان دو کشور نشان می‌دهد. 

سفیر روسیه نباید افکار عمومی را جریحه دار می‌کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پیگیری اقدامات وزارت امور خارجه اظهار داشت: هر سفیر و دیپلمات برجسته‌ای می‌داند که نباید اقدام می‌کند که افکار عمومی مردم کشور میزبانش را جریحه‌دار کند. این اقدام با روابط بسیار ممتاز ما تناسب ندارد و از مجاری خودش پیگیری شده است.

خطیب‌زاده در خصوص اظهارات وزیر امور اسلامی عربستان گفت: فارغ از اینکه چه کسی گفته و چرا گفته این اظهارات بسیار مشمئز کننده است حاکی از آن است که برخی در عربستان سعودی همچنان بر طبل نادانی خود می کوبند و تلاش می‌کنند که از جمع مسلمانان استفاده کنند برای اینکه فرافکنی و عقده گشایی کنند. 

وی ادامه داد: هفت‌سال کشتار مردم یمن با چنین اظهاراتی قابل پوشاندن نیست و من عمیقا توصیه می‌کنم که مقاماتی مانند ایشان قبل از اینکه دوباره صحبت کنند یکبار تاریخ پر تمدن ایران کهن و سرافراز را بخوانند. شاید متوجه شوند که در کجای تاریخ ایستاده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره ارتباط سفر وزیر امور خارجه ایرلند با قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: یکی از موضوعاتی که در دستور کار گفتگوهای امروز است نقش ایران به عنوان تسهیل کننده قطعنامه ۲۲۳۱ در موضوع برجام است.

خطیب زاده در مورد مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها گفت: وزارت امور خارجه در این راستا ماموریت بسیار ویژه‌ای دارد و پس از وضع تحریم‌ها، ایجاد روابط خارجی مقاوم نسبت تحریم، در وزارت امور خارجه مفهوم سازی شد و باعث شد روابط خارجی ایران بر اساس روابط خارجی مستقل و مقاوم نسبت به تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده را تعریف شود.

وی اضافه کرد: فارغ از آنچه که در وین اتفاق می‌افتد، دیپلماسی جدی را با کشورهای منطقه آغاز کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اقدامات در حوزه روابط خارجی و سیاست خارجی اقدامات بلندمدت هستند، تصریح کرد: اما خوشحالیم که برخی از اقدامات ما در مدت کوتاه نتیجه داده و نتایج آن را دیدیم. برای طراحی روابط خارجی، نگاه ما به وین نیست.

خطیب زاده اضافه کرد: جمهوری اسلامی روابط خارجی و سیاست خارجی خود را مبتنی بر منافع ملی مردم ایران برنامه ریزی می‌کند و تلاش ما برای حداکثرسازی روابط خارجی است. مسیر رفع تحریم مسیر موازی با مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها است که می‌تواند در نقطه‌ای به تلاقی به یکدیگر برسند و آن نقطه توافق خوب در وین باشد و یا اینکه ما به طور مستقل می‌توانیم مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها را پیگیری کنیم. 

ابراز نگرانی ایران از افزایش تنش بین اوکراین و روسیه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حوادث اخیر بین روسیه و اوکراین گفت: جمهوری اسلامی ایران با دقت و حساسیت اتفاقات در اوکراین را پیگیری می‌کند. ایران از افزایش تنش بین اوکراین و روسیه ابراز نگرانی می‌کند. 

وی در ادامه گفت: طبیعی است که به عنوان کشوری که با هر دو کشور روابط حسنه داریم، هر دو طرف را دعوت به حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت‌آمیز می‌کنیم و آمادگی داریم  برای نزدیکی دیدگاه‌های دو طرف تلاش کنیم.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه منطقه اوراسیا نمی‌تواند شاهد تنش دیگری باشد، گفت: متاسفانه ایالات متحده با رفتار خسارت‌بار خود طی دهه‌های گذشته در اقصا نقاط عالم از جمله در این منطقه، نشان داده است که از اشتباهات خود درس نمی‌گیرد و همچنان تنش‌آفرینی می‌کند. 

وی همچنین درباره وضعیت اتباع ایرانی مقیم اوکراین گفت: وزارت امور خارجه در چارچوب وظایف ذاتی خود در حوزه اتباع ایرانی در اوکراین اقدامات مهمی را انجام داده است و سفارت جمهوری اسلامی ایران اطلاعیه های لازم را صادر کرده است، با ایرانیان مقیم ارتباط داریم.

همه تحریم‌هایی که با تعهدات آمریکا در برجام و قعطنامه ۲۲۳۱ ناهمخوان هستند باید به صورت یکجا برداشته شوند

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: وضعیت هشدار سفر به اوکراین از وضعیت عادی به وضعیت قرمز در وزارت امور خارجه درآمده است. در تارنمای وزارت امور خارجه هشدار سفر وجود دارد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درخصوص این‌که ایران دنبال چه تضمین‌هایی است، گفت: ایالات متحده قابل اعتماد نیست و برای همین باید تضمین‌های عینی اخذ شود که دوباره حقوق و روابط بین‌الملل مورد سخره دولت ایالات متحده قرار نگیرد. 

وی با بیان اینکه همه تحریم‌ها باید مطابق برجام مرتفع شود، تصریح کرد: فرقی نمی کند که تحریم‌ها دارای چه عنوانی هستند و با برچسب ساختگی اعمال شدند همه تحریم‌هایی که با تعهدات آمریکا در برجام و قعطنامه ۲۲۳۱ ناهمخوان هستند باید به صورت یکجا برداشته شوند.

خطیب‌زاده درباره اظهارات سخنگوی وزارت دفاع آمریکا مبنی بر نگرانی از تهدیدهای انصارالله، گفت: ما نگران جان‌های معصومی هستیم که هفت سال جنگ خانمان سوز بر علیه مردم یمن از این ملت ستانده است. نگران کودکانی هستیم که در فقر، قحطی و نیازهای اولیه به سر می‌برند. ما نگران نیازهای مردم یمن هستیم.

وی تاکید کرد: آنهایی که بخشی از این کارزار بر علیه مردم یمن هستند و سلاح‌ها و جنگ افزارها و جنگنده‌های پیشرفته و مشاوره‌ها و ملزومات جنگ را برعلیه مردم یمن فراهم کردند، نمی‌توانند در مقام خیرخواه مردم یمن قرار بگیرند. باید این چرخه خشونت قطع شود. این چرخه خشونت با فروش سلاح به منطقه حل نمی شود.

‌سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آنها که نمایش نگرانی می‌دهند و سلاح می فروشند و بعد اشک تمساح می‌ریزند، همه متوجه می‌شوند. جمهوری اسلامی ایران همه را به راه‌حل صلح آمیز و گفت‌وگوی سیاسی برای پایان دادن به بحران یمن دعوت می کند.

طرف آمریکایی در مورد تبادل زندانیان هم تصمیم خود را نگرفته و منتظر نتایج وین است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، بیان داشت: موضوع زندانیان یکی از موضوعات جدی است که همواره در دستورکار و از بُعد انسانی اولویت ایران بوده که حل شود. 

خطیب‌زاده تصریح کرد: در یک مسیر موازی در وین از ماه‌ها قبل مطرح بوده و متاسفانه توافقی که یک بار به دست آمد طرف آمریکایی در شب اجرای توافق زیر آن زد و یک بار دیگر نشان داد که تا چه میزان در توافق با واشنگتن باید دقت کرد، برای اینکه در توافقاتی که اعلام می‌کنند معلوم نیست تا چه حد اجرا کنند. 

وی ادامه داد: الان نیز این موضوع در مسیر موازی وین در جریان است و هیچ چیزی را منوط به گفت‌وگوهای وین نکردیم. به نظر می رسد طرف آمریکایی در این حوزه هم تصمیم خود را نگرفته است و منتظر نتایج وین است.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: موضوع زندانیان موضوع انسانی است و انتقال زندانیان موضوعی است که می‌تواند از طریق مستقلی حل شود و زمینه خوبی باشد که نشان دهد رفتار آمریکا تغییر کرده است./ایرنا

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر