کد خبر: 126510
A

امیرعبداللهیان: توافق خوب در کوتاه مدت در دسترس است

وزیر امور خارجه گفت: اگر طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی در بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان ذیل برجام جدی باشند، رسیدن به یک توافق خوب در کوتاه مدت در دسترس است.

امیرعبداللهیان: توافق خوب در کوتاه مدت در دسترس است

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و سایمون کاوونی همتای ایرلندی وی پس از دیدار ظهر امروز ۲۵ بهمن ماه در وزارت امور خارجه، در کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به تشریح جزئیات گفت‌وگوی انجام شده در این دیدار پرداختند.

وزیر امور خارجه گفت: امیدواریم که به زودی شاهد بازگشایی سفارت ایرلند در تهران باشیم. یکی از بهترین مناسبات را در حوزه کشورهای اروپایی با ایرلند داریم و پیش از این نیز حجم تبادل مناسبات دو کشور قابل توجه بوده است، در دولت جدید نیز از این رویکرد استقبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم روابط خود را با کشورهایی همچون ایرلند را که نگاهی مبتنی بر همکاری دارند به ویژه در پرتو تحولات جدید با نگاه به سیاست خارجی متوازن دولت مردمی و تحول گرای جناب آقای دکتر رئیسی ارتقا ببخشیم. 

امیرعبداللهیان با بیان اینکه من و همتای ایرلندی توافق داریم که حجم مبادلات تجاری دو کشور به ویژه در دو سال گذشته رضایت‌بخش نیست، افزود: این در حالی است که ظرفیت‌های بسیار متنوعی در دو کشور وجود دارد. 

وزیر امور خارجه کشورمان ابراز داشت: امروز توافق کردیم اولویت همکاری‌ها را به برخی از موضوعات به ویژه در زمینه‌های کشاورزی و مواد غذایی، مدیریت منابع آبی، فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، صنایع پزشکی و دارویی، فناوری نانو و انرژی‌های تجدیدپذیر، اختصاص دهیم.  البته به این معنا نخواهد بود که سایر حوزه‌های همکاری ها را مورد توجه جدی قرار ندهیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به روابط پارلمانی دو کشور، تصریح کرد: این روابط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و خرسندم تاکید کنم که در سال‌های اخیر، از جمله در ماه‌های گذشته، دیپلماسی پارلمانی دو کشور از قدرت لازم برخوردار بوده است.

امیرعبداللهیان یادآور شد: ایران از عضویت غیردائم ایرلند در شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرده و نقشه این کشور را در کمک به صلح، ثبات و امنیت جهانی از مجرای نقش‌آفرینی شورای امنیت سازمان ملل مهم می‌دانیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه از توجه اروپا به ویژه از توجه ایرلند نسبت به تحولات در منطقه پیرامونی ایران اطلاع و آگاهی داریم، تاکید کرد: افغانستان همچنان موضوع مورد توجه ما در منطقه و در سطح جهانی است. 

وی با تاکید بر اینکه ایران کماکان از سیاست تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت می‌کند، گفت: علاوه بر کمک‌های انسان دوستانه ایران به افغانستان،   ارسال کمک‌های بین المللی از مرزهای زمینی و هوایی و دریایی به افغانستان را تسهیل می‌کنیم و به این نقش مهم خود ادامه می‌دهیم.

غرب به جای رفتار مبتنی بر شوک، نقش واقعی خود ذیل برجام را ایفا کند

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد مذاکرات وین بیان داشت: ایران برای رسیدن به توافق خوب آماده‌است و از رفتار مبتنی بر ایجاد شوک، طرف غربی در مذاکرات استقبال نمی‌کنیم. طرف‌های غربی به جای رفتار مبتنی بر شوک، به جای بازی با متن و به جای بازی با زمان، باید نقش واقعی خود را برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام، ایفا کنند.

امیرعبداللیهان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با منطق مذاکراتی قوی، به حضور و تلاش‌های خود ادامه می‌دهد، گفت: هدف ما رفع کامل تحریم‌هایی است که در توافق برجام مورد استناد قرار گرفته و جامعه جهانی در سال ۲۰۱۵ از آن حمایت کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه اگر امروز در وین توافق حاصل شود و تحریم های جمهوری اسلامی ایران لغو شود، برای جمهوری اسلامی ایران بهتر از این است که فردا این اتفاق بیفتد، ادامه داد: لذا ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، عجله دارد اما در چارچوب مذاکراتی منطقی و دستیابی به حقوق و منافع ملت ایران. 

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما معتقد هستیم که اگر طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی در بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان ذیل برجام جدی باشند، رسیدن به یک توافق خوب در کوتاه مدت در دسترس است. 

امیرعبداللهیان یادآور شد: آمریکایی‌ها در پیام‌هایی که از طریق کشورها و واسطه‌ها به جمهوری اسلامی ایران منتقل می‌کنند، از داشتن حسن نیت برای رسیدن به یک توافق صحبت می‌کند اما تا این لحظه بر روی زمین اتفاق ملموسی که ترجمان عملی حسن نیت در مورد ادعای آمریکایی‌ها باشد، مشاهده نمی‌شود. 

تهدید و هشدار غرب تعیین کننده نقطه پایانی مذاکرات نخواهد بود

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما رسیدن به یک توافق خوب را در دسترس می‌دانیم، اظهار داشت: معتقد هستیم که ابتکارات و پیشنهادات عملی مثبت و سازنده که جمهوری اسلامی ایران ارائه داده است، راه را برای رسیدن سریع به چنین توافقی هموار کرده است. 

وی در مورد زمان پایان مذاکرات وین گفت: تهدید و هشدار طرف‌های مقابل تعیین کننده نقطه پایانی مذاکرات نخواهد بود؛ بلکه واقعیات میز مذاکره، میزان جدیت و اهتمام طرف‌های غربی و آمریکایی برای بازگشت به تعهداتشان، تعیین کننده زمان پایان مذاکره و یا رسیدن به یک توافق خوب خواهد بود. 

امیرعبداللهیان در پایان خاطرنشان کرد:باید اشاره کنم که برنامه هسته‌ای ایران یک برنامه کاملاً صلح‌آمیز است.

 وزیر خارجه ایرلند: می‌خواهیم سال آینده میلادی سفارت خود را در تهران بازگشایی کنیم

در ادامه وزیر خارجه ایرلند نیز در این کنفرانس خبری با بیان اینکه برای بازگشت به برجام تشویق‌گر همه بودیم، گفت: با ایران در سال‌ گذشته تماس‌های منظمی داشتیم. متوجه هستم ایران به خاطر تصمیمات قبلی دولت آمریکا خشمگین باشد. ایران اقداماتی را در حوزه هسته‌ای انجام داده است. ایرلند به دنبال خلع سلاح هسته ای بوده و هست.

کاوونی تصریح کرد: احیای برجام می‌تواند به نفع مردم ایران باشد. توافق در وین می‌تواند شرایط را برای همکاری بیشتر در سطح منطقه ایجاد کند. ایرلند می‌خواهد به همه طرفین کمک کند این مذاکرات را به پیش برده و به نتیجه برسانند. 

وی بیان داشت: گفتیم باید همکاری‌ها و دیالوگ‌ها باید در سطح دوجانبه در برخی مسائل افزایش یابد. در ۱۲ ماه گذشته مذاکرات سطح بالایی داشتیم. می‌خواهیم سال آینده میلادی سفارت خود را در تهران بازگشایی کنیم.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر