کد خبر: 12684
A
مطهر نیا در گفتگو با " دیدبان ایران":

نمی توان آیت الله هاشمی را در یک محدوده و در یک طیف سیاسی محصور کرد/ آینده انقلاب اسلامی در اصطکاک میان تحول گرایان ، محافظه کاران و نو محافظه کاران قرار خواهد گرفت

مهدی مطهرنیا ،کارشناس مسایل سیاسی و بین الملل با اشاره به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: رحلت آیت الله هاشمی نه برای اصلاح طلبان بلکه برای نظام جمهوری اسلامی ایران دارای معنا و مفهوم خاص است.

نمی توان آیت الله هاشمی را در یک محدوده و در یک طیف سیاسی محصور کرد/ آینده انقلاب  اسلامی در اصطکاک میان تحول گرایان ، محافظه کاران و نو محافظه کاران قرار خواهد گرفت

دکتر مهدی مطهرنیا کارشناس مسایل سیاسی و بین الملل در گفتگو با " پایگاه خبری و تحلیلی دیدبان ایران"  با اشاره به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی پایه تحرکات سیاسی در حوزه داخلی و بین المللی بودند که الاکلنگ نوسانات گوناگون منطقه را به نوعی به تعادل نزدیک می کردند و او را نمی توان در یک جناح خاص مانند اصلاح طلبان و اصولگرایان قرار داد.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که آیت الله هاشمی رفسنجانی در بطن و متن انقلاب در دو دهه نخست قرار داشت همواره از سوی سازمان هایی مثل سازمان منافقین بعد ها از سوی جناح های سیاسی درونی نظام مانند اصلاح طلبان و اصولگرایان به واسطه عملکرد مستقلانه خود مورد هجمه قرار می گرفت که اولین نقاد او به صورت رسمی وزیرکار دولت خود، احمد توکلی بود که نوشته های ایشان در روزنامه رسالت و از طیف اصلاح طلبان نیز مطالب اکبر گنجی در حافظه تاریخ باقی مانده است و از این جهت نمی توان آیت الله هاشمی را در یک محدوده و در یک طیف سیاسی محصور کرد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی به واسطه نوع سیاست ورزی خود و هویت سیاست ورزانه خود در این جایگاه قرار می گیرد، اظهار داشت: باید بر این نکته تاکید کرد که هاشمی را نمی توان در یک نقطه معین سیاسی در طیف های سیاسی در بستر زمان قرار داد.

مطهر نیا افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی الاکلنگی در معادلات سیاسی در داخل کشور بود و تلاش داشتند به عنوان یک عنصر برخواسته از انقلاب اسلامی و کنشگر فعال در این زمینه، سیاست ورزی او متوجه ایجاد یک تعادل و توازن قدرت در کشور باشد و از این جهت ایشان مرکز ثقل سنگینی از نگرانی ها، دغدغه ها، درگیری ها، اصطحکاکات و حتی رو در رویی های جناح های سیاسی بود.

مطهر نیا در پاسخ به علت تمایل آیت الله هاشمی رفسنجانی به اصلاح طلبان اظهار داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی به این دلیل متمایل به اصلاح طلبان دیده شد که روند رو به رشد بعضی از چالش های معطوف به بحران در نظام جمهوری اسلامی ایران می دید.

وی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی که برخواسته از نظام اسلامی است باید جهت گیری های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی مبتنی بر اصول و ارزش های انقلابی باشد و در چهارچوب فرمایشات معمار انقلاب اسلامی و رهبری جمهوری اسلامی باشد که در نهایت معطوف به منافع ملی ملت ایران ارزیابی گردد.

این کارشناس مسایل سیاسی و بین الملل گفت: زمانی که سیستم اقتصادی به فساد دچار می شود و اختلاس وجود دارد، حقوق های نجومی وجود دارد، املاک نجومی یا اقیانوسی در جامعه گسترش پیدا می کند، بحران اعتماد در جامعه وجود دارد یکی فرد انقلابی معطوف به اصول و ارزش های انقلابی آیا نباید خواهان اصلاح در وضع موجود شود؟

مهدی مطهر نیا افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی یک فرد انقلابی برخواسته از انقلاب و نزدیک ترین یار معمار انقلاب اسلامی در ایران بود که می توانست مفسر اصول و ارزش های انقلاب باشد که تلاش می کرد هر کجا که این انحراف از معیار وجود دارد سخن بگوید و چون این سخن از اصلاح وضع موجود بود به اصلاحات نزدیک می شد.

وی با تاکید بر اینکه باید در این مفاهیم دقت بیشتری کرد و دچار جو زدگی سیاسی نشویم؛ اظهار داشت: چون آیت الله هاشمی رفسنجانی چشم به نابسامانی ها نه بست و خواهان گریز از این وضعیت بود باید بگوییم که او به اصلاح طلبان به معنای سیاسی کلمه نزدیک شده بود؟

این استاد دانشگاه گفت: اکنون جناح های سیاسی که تا دیروز به دنبال ایجاد فضای منفی و هجمه های گزنده علیه او بودند بعد از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی تلاش داشتند تا خود را در جناح او قرار دهند.

مطهر نیا افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی در طیف وسیعی از نزدیکی و دوری افرادی قرار دارد که انقلاب را به نفع خود و برای خود تعریف می کنند چه در اصلاح طلبان که زمانی به او توپیدند و چه در بعضی از اصولگرایان که او را مورد هجمه قرار دادند.

وی با اشاره به مفهوم کاربرد اصلاح طلبی اظهار داشت: کاربرد مفهوم اصلاح طلبی در دهه پیش روی ما برای اصلاح طلبان اصولگرایان معتدل، اصولگرایان متدین و اعتدالیون چندان کار آمد نخواهد بود و این طیف وسیعی از کنشگران سیاسی در ایران به عنوان تحول خواهان دموکراتیک قرار می گیردند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل ادامه داد: مخرج مشترک همه این طیف ها ایجاد فضای مناسب برای تغییرات استخوان دار و پابرجا حول محور اصول و ارزش های انقلاب برای گذار از مراحل تکوینی و تکاملی انقلاب اسلامی به سوی هدف های تنظیم شده در نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی با اشاره به اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل اظهار داشت: این ها تحول خواهانی هستند که می خواهد با تکیه به مردم و خواسته مردم زمینه هایی برای ایجاد یک حرکت سازنده در بطن و متن جامعه فراهم کنند که در عین حال ساخت و پرداخت آینده مطلوب تر چه از لحاظ معنوی و چه  از لحاظ مادی باشد که اصول و ارزش های انقلاب به عنوان روح حاکم بر این تحولات در نقطه اصلی قرار بگیرد و حول محور این نقطه اصلی تحولات ایجاد شود که بتواند چالش های پیش رو را به فرصت تبدیل کند.

وی خاطر نشان کرد: تاکید بر اصول و ارزش ها تاکید بر تغییرات سازنده با متکی به مردم به خاطر تکامل اصول و ارزش های الهی مندرج در انقلاب اسلامی مد نظر همه طیف ها قرار دارد.

مطهر نیا گفت: اصولگرایان معتدل و حتی متدینین، اصولگرایان سنتی در جامعه آرام آرام به این طیف نزدیک می شوند که در برابر یک طیف محافظه کار و نو محافظه کار قرار دارد که هرگونه تغییر را در راستای تحول در ویژگی های موقعیتی انقلاب بر خلاف اصو ل و ارزش های مرکزی دانسته یا خدای نکرده مخالف منافع تعریف شده در نظام جمهوری اسلامی می دانند و از این رو تلاش می کنند که در برابر آن ایستادگی کنند.

این استاد دانشگاه گفت: آینده انقلاب  اسلامی در اصطحکاک میان تحول گرایان دموکرات و محافظه کاران نو محافظه کاران اقتدارگرا قرار خواهد گرفت.

اکبری کیا 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر