کد خبر: 126868
A

ترقی، عضو موتلفه: تا آمریکا شرایط «جمهوری اسلامی» را نپذیرد توافق نمی کنیم!

یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: اکنون توپ در زمین آمریکاست و تا آمریکا شرایط ایران را نپذیرد امکان توافق وجود ندارد. آمریکا هزینه خروج خود از برجام را خودش باید بدهد نه از جیب ایران.

ترقی، عضو موتلفه: تا آمریکا شرایط «جمهوری اسلامی» را نپذیرد توافق نمی کنیم!

به گزارش دیده بان ایران؛ حمیدرضا ترقی درباره ارزیابی خود از روند مذاکرات هسته ای، اظهار کرد: ایران از ابتدا با دست پر، شرایط مناسب و موقعیت برتر در مذاکرات شرکت کرد و طرح مشخص و عقلانی ارائه کرد تا بتواند به سمت حل مسئله مذاکرات برود، اما در ابتدا معلوم شد نمایندگان اروپا به نیابت از آمریکا به جلسات آمده اند و اختیاری از خود ندارند و پس از شرکت در جلسه با ایران، در جلسه با آمریکا با آن ها مشورت می کنند.

وی ادامه داد: این مسائل نشان داد طرف مقابل عزم جدی برای حل مسئله ندارد و همین مسئله موجب شد مدتی طول بکشد که آن ها بفهمند منطق ایران در مذاکرات چیست و پس از رضایت آمریکا برای بررسی اسناد ارائه شده ایران بحث ها وارد حوزه کارشناسی شد. پیشنهادات ایران منطقی بود. آمریکا باید برای بازگشت به برجام ابتدا تعهدات خود را انجام می داد ولی این کار را نکرد و اگر مسئله ای را هم مطرح کرده، صوری بوده است. به طور مثال ایران برای فروش نفت خود یا رفع محدودیت های ارزی اقداماتی انجام داده و آمریکا الان نمی تواند آن را به حساب خود بنویسد.

این فعال سیاسی با اشاره به اختلافات جمهوری خواهان و دموکرات ها درباره مذاکرات خاطرنشان کرد: انتخابات پیش روی کنگره ممکن است تناسب را به نفع جمهوری خواهان بهم بزند؛ بنابراین آن ها هیچ تضمینی نمی توانند بدهند که دوباره از برجام خارج نشوند. آن ها تضمینی نمی دهند، به تعهدات خود عمل نمی کنند و امکان راستی آزمایی هم وجود ندارد، بنابراین شروط ایران عملیاتی نمی شود.

ترقی خاطر نشان کرد: آمریکا می گوید فقط در دوره بایدن یعنی برای دو سال تعهد می دهد اما در تعهد موقت امکان راستی آزمایی وجود ندارد زیرا انجام اقدامات زمان بر است. از سویی دولت ایران سیاستی را در پیش گرفته که مذاکرات در رأس همه مسائل کشور نباشد و به مسائل اقتصادی گره نخورد. از سویی قراردادهای اقتصادی با کشورهای منطقه و قدرت های اقتصادی موجب شده خاصیت تحریم ها به حداقل برسد و آثار تحریم های فلج کننده از بین برود.

وی تاکید کرد: غرب مجبور است شرایط ایران را بپذیرد تا ایران هم تعهدات خود را انجام دهد. اکنون توپ در زمین آمریکاست و تا آمریکا شرایط ایران را نپذیرد امکان توافق وجود ندارد. آمریکا هزینه خروج خود از برجام را خودش باید بدهد نه از جیب ایران.

وی در پایان گفت: با وجود این شرایط امکان دسترسی به توافق در کوتاه مدت امکان پذیر نیست مگر اینکه آمریکا شروط ایران را بپذیرد و اقدامات عملی خود را آغاز کند./ ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر