کد خبر: 126897
A
محسن جلیلوند:

پوتین می گوید آمریکا چرا آمده در کنار مرزهای من پیمان‌های نظامی می بندد/ آمریکایی‌ها حتماً اوکراین را به عضویت ناتو در خواهند آورد

یک کارشناس مسائل بین الملل می گوید: روسیه معتقد است اگر اوکراین بخواهد به ناتو بپیوندد حوزه امنیتی روسیه مورد تهدید واقع می شود بنابراین می خواهد بخش هایی از خاک اوکراین را به عنوان خط حائل به روسیه ملزم کند اما اینکه جنگ می شود یا نه بحث دیگری است.

پوتین می گوید آمریکا چرا آمده در کنار مرزهای من پیمان‌های نظامی می بندد/ آمریکایی‌ها حتماً اوکراین را به عضویت ناتو در خواهند آورد

به گزارش دیده بان ایران؛ محسن جلیلوند در پاسخ به این سوال که پس از کش و قوس هایی که در چند هفته گذشته درباره مناقشه اوکراین شاهد آن بودیم به نظر می‌رسد این مناقشه به نقطه‌ سرنوشت‌سازی در حال نزدیک شدن هست، اما در نهایت پیش بینی می کنید مساله اوکراین ممکن است منجر به جنگ یا منجر به نوعی دیپلماسی شود؟ اظهار داشت: بخش عمده‌ای از شرق اوکراین که حدود ۳۰ تا ۳۸ درصد جمعیت این کشور را شامل می شود و روس تبار هم هستند قبل از جنگ جهانی دوم توسط استالین در اتحادیه جماهیر شوروی جابه جایی های جمعیتی انجام شد تا بتواند روسها را در مناطقی جایگزین کنند، برخی از این جمعیت ها در شبه جزیره کریمه در اوکراین مستقر شدند که روس تبار هستند و استالین تاتارها و اوکراینی ها را از آن جزیره خارج کرد و روسها را جایگزین آنها کرد و در شرق اوکراین اخیراً اعلام خودمختاری کردند و طبق اساسنامه مینسک به صورت خودمختار اداره می شوند ولی تحت حاکمیت اوکراین هستند.

پوتین از نظر سیاسی درست می گوید ولی از نظر حقوقی صحیح نمی گوید

وی افزود: روسیه معتقد است اگر اوکراین بخواهد به ناتو بپیوندد حوزه امنیتی روسیه مورد تهدید واقع می شود بنابراین می خواهد بخش هایی از خاک اوکراین را به عنوان خط حائل به روسیه ملزم کند اما اینکه جنگ می شود یا نه بحث دیگری است. پوتین از نظر سیاسی درست می گوید ولی از نظر حقوقی صحیح نمی گوید. پوتین به لحاظ سیاسی می گوید مگر من آمده ام با کشورهای هم مرز آمریکا مثل مکزیک یا اوگاندا پیمان نظامی بسته ام که آمریکا آمده است در کنار مرزهای من پیمان‌های نظامی می بندد. ما در جنگ سرد پیمان ورشو و ناتو داشتیم اما در حال حاضر هر ۱۱ عضو پیمان ورشو به عضویت ناتو در آمدند. ولی از نظر حقوقی پوتین درست نمی گوید چون کشوری را نمی‌توان وادار کرد که عضو پیمانی بشود یا عضو پیمانی نشود.

به لحاظ سیاسی دولت اوکراین یک دولت غرب‌گراست

اوکراینی‌ها خیلی علاقه مند به روسیه نیستند

جلیلوند در خصوص وضعیت سیاسی اوکراین اظهار داشت: به لحاظ سیاسی دولت اوکراین یک دولت غرب‌گراست، خیلی‌ از اوکراینی ها هم در مجموع خاطره خوشی از اتحادیه جماهیر شوروی ندارند چون استالین در آن زمان تسویه حساب های خیلی سنگینی انجام داد و بعد از آن که آلمان ها به شوروی حمله کردند مردم اوکراین با ارتش آلمان بسیار همکاری کردند اما بعد از این که ارتش شوروی، ارتش آلمان را شکست داد استالین کشتارهای وسیعی را در اوکراین انجام داد لذا اوکراینی‌ها خیلی علاقه مند به روسیه نیستند. دولت کاملاً غرب گراست و مردم هم کسانی که اوکراینی تبار هستند خیلی متمایل به غرب هستند و دوست دارند شبیه غربی ها زندگی کنند اما کسانی که در شرق اوکراین هستند به روسیه نزدیکی زیادی دارند.

پوتین بر سر دوراهی مانده که جنگ بکند یا نکند

احتمالا دو استان شرق اوکراین توسط روسیه به اشغال در بیاید

جنگ حاصل محاسبه نیست حاصل سوء محاسبه است

وی ادامه داد: در مورد اینکه آیا در اوکراین جنگ خواهد شد یا نه، غربی ها یک تبلیغات عظیمی را روی قضیه اوکراین پیاده کردند در حال حاضر پوتین بر سر دوراهی مانده که جنگ بکند یا جنگ نکند، اگر جنگ بکند هزینه‌های بسیاری به روسیه وارد خواهد شد. درست است که روسیه ۶۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد و می تواند در مقابل تحریم ها مقاومت کند اما عملاً چون اقتصاد روسیه در اقتصاد غرب ادغام شده است بنابراین فشار تحریم های اقتصادی به روسیه موجب می شود که الیگارشی حکومت روسیه به پوتین فشار بیاورد. اقتصاد روسیه چندان کشش ندارد به عنوان مثال ۱۵۰۰۰۰ سربازی که کنار مرز روسیه و اوکراین هستند اگر یک کیلو نان هم بخورند می‌شود روزی ۱۵۰ هزار کیلو نان بنابراین به اقتصاد روسیه فشار خواهد ماند. اگر پوتین حمله نکند باز پرستیژ روسی به پایین خواهد آمد، احتمالاً پوتین بینابینی را خواهد گرفت. بین دو استانی که کنار اوکراین هستند اینها یک اشغالی توسط روسیه انجام شود و بعد با یک پیمان جدید مثل پیمان مینسک به یک توافق آتی برسد، بهترین شرایط این است که پوتین می‌تواند داشته باشد که اگر اینگونه بخواهد عمل کند خیلی مشکل‌آفرین نخواهد بود چرا اصولاً جنگ حاصل محاسبه نیست حاصل سوء محاسبه است.

هیچ کدام از طرفین خواهان جنگ نیست

جلیلوند در خصوص اینکه آیا فکر می کنید در صورت اشغال استان های شرقی اوکراین توسط روسیه اروپا و غرب ساکت خواهند ماند؟ گفت: این بار احتمال قوی اروپا واکنش شدیدی نشان خواهد داد و تحریم‌هایی را علیه روسیه برقرار کنند ولی در هر حال هیچ کدام از طرفین خواهان جنگ نیست چون برای هیچ کدام صرف نمی کند و غربی ها به دنبال این هستند که فشار وارد کنند به روسیه تا پوتین نتواند امتیاز بگیرد.

آمریکایی‌ها حتماً اوکراین را به عضویت ناتو در خواهند آورد

وی افزود: اوکراین هنوز عضو ناتو نشده است البته درخواست عضویت داده ولی هنوز تصویب نشده است اما نهایت به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها حتماً اوکراین را به عضویت ناتو در خواهند آورد.

پوتین می خواهد دوران روسیه تزاری را دوباره احیا کند

وی در مورد اینکه دیدگاه شما نسبت به شخصیت پوتین چگونه است؟ آیا پوتین هم علاقه مند است که این مناقشه ب صورت مسالمت آمیز حل شود یا خیر؟ تصریح کرد: پوتین به نوعی به نئوتزاریسم معتقد است و می خواهد که نه مثل اتحادیه شوروی بلکه یک جور دوران روسیه تزاری را دوباره احیا کند و به همین خاطر می بینید که با توجه به این که خود او سالها کمونیست هست ولی به آیین مسیحی خیلی پایبند شده است. در واقع می خواهد نوعی نو تزاریسم را احیا کند و به نوعی سیاست های الحاقی دارد. تزارها سیاست شان این بود که سرزمین های اطراف را به سرزمین خودشان ملحق می کردند اما اینکه می تواند موفق شود یا بحث دیگری است.

منبع: شفقنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر