کد خبر: 126902
A

پارلمان اروپا خواستار توقف فوری اجرای احکام اعدام در ایران شد/ غریب آبادی: پارلمان اروپا قطعنامه اش را پس بگیرد چون سراسر دروغ است

پارلمان اروپا در قطعنامۀ ای که روز پنج شنبه صادر کرد مدعی شد: تنها در ۱۱ ماه نخست سال گذشته «دستکم ۲٧۵ نفر از جمله دو کودک و ده زن در ایران اعدام شده‌اند و این کشور، به نسبت جمعیت خود، هر سال بیشترین شمار اعدام شدگان را به ثبت می‌رساند».

پارلمان اروپا خواستار توقف فوری اجرای احکام اعدام در ایران شد/ غریب آبادی: پارلمان اروپا قطعنامه اش را پس بگیرد چون سراسر دروغ است

به گزارش دیده بان ایران؛ پارلمان اروپا در قطعنامۀ ای که روز پنج شنبه صادر کرد مدعی شد: تنها در ۱۱ ماه نخست سال گذشته «دستکم ۲٧۵ نفر از جمله دو کودک و ده زن در ایران اعدام شده‌اند و این کشور، به نسبت جمعیت خود، هر سال بیشترین شمار اعدام شدگان را به ثبت می‌رساند». 

این قطعنامه همچنین تاکید کرده است که ایران در مغایرت با پیمان نامۀ حقوق کودک سازمان ملل متحد در فاصلۀ سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ دستکم ۶٧ کودک مجرم را اعدام کرده است.

پارلمان اروپا همچنین به وضعیت احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی ـ سوئدی و استاد دانشگاه در بلژیک و ایتالیا، که با اتکا به «اتهام جاسوسی» به اعدام محکوم شده، اشاره دارد، محکوم ساختن نرگس محمدی را به هشت سال زندان به دلیل فعالیت برای لغو حکم اعدام یادآوری می‌کند، بر وضعیت نسرین ستوده، مدافع سرشناس حقوق بشر، تاکید دارد و تصریح می‌کند که از آغاز دورۀ ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، شمار اعدام‌ها و ازجمله اعدام زنان افزایش یافته است.

گفتنی است معاون امور بین الملل قوه قضائیه در واکنش به این قطعنامه گفت: این قطعنامه سراسر حاوی مطالب انحرافی و دروغین بوده و با واقعیات موجود در ایران همخوانی ندارد، بلکه با اهداف کاملا سیاسی تدوین شده است.

کاظم غریب آبادی با اشاره به این که مجازات اعدام برابر قوانین در ۵۵ کشور اعمال می شود، از پارلمان اروپا و کشورهای اروپایی خواست تا به قوانین کشورها و تنوع فرهنگی در حقوق بشر احترام بگذارند.

وی در حالی که مجازات سلب حیات برابر میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز برای جرائم جدی مجاز شمرده شده است، از تحمیل استانداردهای اروپایی بر دیگران، حتی فراتر از الزامات بین المللی موجود، انتقاد کرد و آن را مغایر حق حاکمیتی کشورها خواند.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر همچنین در واکنش به بخشی از مفاد این قطعنامه در حمایت از یک تبعه ایرانی بنام احمدرضا جلالی و برخی اتباع مجرم اروپایی، از سیاست کشورهای اروپایی در سوءاستفاده از اتباع خود برای اقدامات جاسوسی و مغایر امنیت ملی در کشورهای مختلف، از جمله ایران، گفت: اروپائی ها باید یاد بگیرند به حاکمیت سایر کشورها احترام بگذارند و بدانند در رابطه با ایران نمی توانند با تهدیدات مختلف، از اتباع مجرم خود حمایت کنند و خواهان آزادی آنها شوند.

وی در همین چارچوب افزود: احمدرضا جلالی اقدامات عدیده مغایر امنیت ملی را با هدایت سرویس های اروپایی، مشخصا سوئد، و رژیم صهیونیستی انجام داده و در یک محکمه صالحه نیز محاکمه شده و حکم خود را دریافت کرده است.

این مسئول ادامه داد: در حالی که چندین کشور اروپایی در تبانی با یکدیگر و به طور مستمر برخی اتباع ایرانی را به بهانه های واهی دور زدن تحریم های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا دستگیر یا به آمریکا مسترد کرده اند، پارلمان اروپا در موقعیتی نیست که در مورد ایران قیافه حق به جانب به خود بگیرد و در عوض، باید از کشورهای حوزه خود بخواهد تا حقوق ایرانیان را رعایت کنند و از گروگان گیری ایرانیان خودداری کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر در پایان از پارلمان اروپا خواست تا قطعنامه اش را به دلیل اینکه در جایگاه انصاف و عدالت و واقعیت قرار ندارد و کاملا تحت نفوذ لابی ها کار می کند، پس بگیرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر