کد خبر: 127023
A

نظام موسوی: در جلسه امروز درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ تصمیمی نگرفتیم/ دولت برحذف ارز ترجیحی اصرار دارد

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: طبق مباحث مطرح شده در جلسه غیرعلنی مجلس، دولت روی حذف ارز ترجیحی اصرار دارد.

نظام موسوی: در جلسه امروز درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ تصمیمی نگرفتیم/ دولت برحذف ارز ترجیحی اصرار دارد

به گزارش دیده بان ایران؛ سیدنظام الدین موسوی با اشاره به برگزاری جلسه علنی امروز مجلس، گفت: مجلس امروز بیش از سه ساعت جلسه غیرعلنی داشت که در این جلسه گفت و شنود مفصلی بین نمایندگان مجلس و نمایندگان دولت درباره بودجه سال آینده کشور مطرح شد.

وی بیان کرد: بودجه، دستور کار سال آینده همه دستگاه‌ها و سه قوه کشور است و روی زندگی مردم تأثیر دارد از این رو ساز و کار اجرایی بودجه برای نمایندگان بسیار مهم است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس بانک مرکزی و وزیر جهاد کشاورزی هم در این جلسه حضور داشتند و نگاه دولت را درباره بودجه مطرح کردند، گفت: یکی از مباحث محوری درباره بودجه سال آینده مساله ارز ترجیحی است که گفتگوهای مفصلی در این باره مطرح شد. رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی، کشاورزی، انرژی، جهش تولید و برنامه و بودجه مجلس هم در این جلسه نقطه نظرات خود را درباره بودجه سال ۱۴۰۱ مطرح کردند و شش نفر از نمایندگان هم به قید قرعه انتخاب شدند و دغدغه‌های خود را درباره بودجه مطرح کردند.

موسوی ادامه داد: مسئولانی از طرف دستگاه‌های امنیتی و نظارتی هم در جلسه غیرعلنی امروز مجلس حضور یافتند و نقطه نظرات خود را درباره بودجه مطرح کردند. از جمله آنکه رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نگاه کارشناسانه دستگاه‌های امنیتی کشور به بودجه و موضوع ارز ترجیحی را مطرح کرد. رئیس دیوان محاسبات و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم دیدگاه‌های کارشناسی خود را درباره بودجه و موضوع ارز ترجیحی مطرح کردند.

وی تاکید کرد: در این جلسه درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ گونه نتیجه گیری نکردیم بلکه فقط بین نمایندگان مجلس و نمایندگان دولت گفت و شنود شد تا به هماهنگی برسیم و نظرات و دیدگاه‌های ما به هم نزدیک شود. اگر بخواهیم بودجه، قوی باشد و به درستی اجرا شود، باید بین دولت و مجلس هماهنگی و هم افزایی وجود داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس متذکر شد: دولت هنوز روی حذف ارز ترجیحی اصرار دارد. در صحن مجلس هم جمعی از نمایندگان موافق ارز ترجیحی و برخی مخالف ارز ترجیحی هستند و باید در نهایت دید مجلس چه تصمیمی درباره موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اتخاذ خواهد کرد.

موسوی اظهار داشت: در مجلس تاکید بر این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی چه حذف شود و چه حذف نشود به هیچ وجه معیشت مردم نباید دچار مشکل شود و باید نظام حمایتی از اقشار ضعیف جامعه در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: البته مقامات دولت هم که در جلسه غیرعلنی امروز مجلس حضور داشتند تاکید کردند، اگر تصمیم بر این باشد که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، دولت آمادگی لازم برای تأمین معیشت مردم را دارد. بنابراین اگر نظام ارزی کشور دچار تغییر شود قرار بر این نیست که دیگر از مردم حمایت معیشتی نشود بلکه در قالب نقدی یا بن کالا باز هم حمایت‌هایی از مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه خواهد شد، اما مدل حمایتی هنوز مشخص نیست و باید در این باره تصمیم‌گیری شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به جمع بندی رئیس مجلس از جلسه غیرعلنی هم، گفت: رئیس مجلس بر ضرورت هماهنگی بین مجلس و دولت درباره بودجه و مساله ارز ترجیحی تاکید کرد. تاکید مجلس بر آن است که هر تصمیمی که برای ارزش ترجیحی گرفته می‌شود در اجرای آن معیشت مردم و حمایت از آنان هم باید در نظر گرفته شود و هر گونه تحول در نظام ارزی کشور باید همراه با در نظر گرفتن نظام حمایتی باشد.

موسوی با بیان اینکه ثبات اقتصادی برای دولت و مجلس بسیار مهم است، اظهار داشت: مدل اجرای موضوع مربوط به ارز ترجیحی باید به نحوی باشد که معیشت مردم دچار تکانه نشود و اگر قرار است اتفاقی بیفتد نباید سبد معیشتی مردم دچار مشکل شود و این مساله در جلسه غیرعلنی امروز مجلس مورد تاکید قرار گرفت.

وی درباره نحوه برگزاری جلسات مجلس در باره بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: ما در طول هفته‌های آینده لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کشور را به صورت دو شیفت بررسی می‌کنیم. به طور همزمان شورای نگهبان هم مصوبات مجلس را بررسی خواهد کرد تا دچار ضیق زمان نشویم. ما بررسی کرده‌ایم تا قبل از ۲۰ اسفند ماه بررسی بودجه را در صحن علنی به اتمام برسانیم تا پس از اخذ نظر شورای نگهبان، مجلس بتواند اصلاحات را هم انجام دهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر