کد خبر: 127047
A

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: غربی‌ها هنوز در وین امتیازاتی به ایران نداده‌اند

«محمود عباس‌زاده مشکینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به ادعاهای خبرگزاری رویترز تاکید کرد که «اینگونه گام برداشتن شیوه غربی‌هاست. آنها هنوز امتیازاتی به ایران نداده‌اند. اگر موضع رسمی آنها این است، اعلام کنند چرا از طریق منابع غیر معتبر منتشر می ‎کنند؟»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: غربی‌ها هنوز در وین امتیازاتی به ایران نداده‌اند

 

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  «محمود عباس‌زاده مشکینی»، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره نتیجه مذاکرات هسته ای معتقد است که «جنگ رسانه‌ای را باید با رسانه پاسخ داد» و تاکید می کند که «غربی‎‌ها به دنبال جنگ روانی هستند و در این عملیات گزاره‌های درست و نادرست را در کنار یکدیگر قرار می دهند و آنها را به افکار عمومی تحمیل می کنند. اینگونه گام برداشتن شیوه غربی‌هاست. آنها هنوز امتیازاتی به ایران نداده‌اند. اگر موضع رسمی آنها این است، اعلام کنند چرا از طریق منابع غیر معتبر منتشر می ‎کنند؟ می توانند مواضع خود را صریح بیان کنند نه اینکه خود را پشت منابع و کانال‌های دیگر مخفی کنند.»

در ادامه مشروح گفت وگواین عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را بخوانید.

خبر محدودیت‌های جدید و تعهدات ایران که از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شد و خبرهایی مانند آن، با چه هدفی از سوی رسانه‌های غربی منتشر می‌شوند؟

خبرسازی‌های بی پایه و اساس، به طورکل یک بازی با سناریوی جنگ روانی است. غربی‌ها همواره به دنبال جنگ‌روانی هستند. واقعیت این است این دوره از مذاکرات با کشورهای ۱+۴ با مذاکرات دولت قبل که منتهی به برجام شد، متفاوت است و حتی با مذاکراتی که به وین ۶ منتهی شد نیز تفاوت دارد.

تفاوت مذاکرات این دوره با دوره‌های قبل چیست؟

ما در این دوره با دست پر پای میز مذاکرات نشستیم. در جایگاه مدعی بوده‌ایم نه متهم میدان. قاعده بازی دست ما بود. منفعل نبودیم و حتی برعکس پیشنهاددهنده بودیم و حتی دستور مذاکرات را خودمان تعیین کردیم. با توجه به اینکه در ابعاد بین المللی همواره جنگ اراده‌ها بوده است، ما توانستیم اراده خود را بر حریف تحمیل کنیم. امتیاز این دوره مذاکرات بیشتر با منافع ملی همراه بوده و سطحش از برجام و وین ۶ نیز بالاتر است. ایران در مذاکرات اخیر راه شفاف سازی را پیش گرفته و برای از بین رفتن شبهات اصرار داشته که در نشست‌های اخیر شفاف سازی صورت گیرد. در واقع خود بازیگردان این مذاکرات بوده‌ایم.

در مذاکرات غربی‌ها به دنبال چه موضوعی هستند؟

غربی‌ها به دنبال این هستند که هر توافقی هم که صورت بگیرد بر اساس منافع آنها باشد. به هر حال نکاتی نیز مانده است که باید شفاف سازی شود، به تعبیری اگر غربی‌ها نخواهند موارد را روشن کنند و حسن نیت داشته باشند توافقی صورت نخواهد گرفت. البته رسیدن به توافق نهایی ساده نخواهد بود. توصیه ما نیز این است که طرفین توافقات با جدیدیت و حسن نیت برای رسیدن به توافق گام بردارند و اگر این اتفاق نیفتد به توافق نخواهیم رسید.

به نظر شما چرا رسانه‌های غربی، اعمال محدودیت جدید برای برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران، تعیین‌تکلیف ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده کشورمان در کره‌جنوبی و آزادی زندانیان غربی در ایران را ۳ محور اصلی پیش‌نویس دانسته‌اند و اصلا چه هدفی را دنبال می کنند؟

البته که باید دانست غربی‎‌ها به دنبال جنگ روانی هستند و در این عملیات گزاره‌های درست و نادرست را در کنار یکدیگر قرار می دهند و آنها را به افکار عمومی تحمیل می کنند. اینگونه گام برداشتن شیوه غربی‌هاست. آنها هنوز امتیازاتی به ایران نداده‌اند. اگر موضع رسمی آنها این است، اعلام کنند چرا از طریق منابع غیر معتبر منتشر می ‎کنند؟ می توانند مواضع خود را صریح بیان کنند نه اینکه خود را پشت منابع و کانال‌های دیگر مخفی کنند. آنها به دنبال این هستند که اقتدار جمهوری اسلامی ایران را از بین ببرند و اقدامات برجسته ایران را تحت الشعاع قرار دهند.

با انجام اقداماتی که رسانه‌های غربی و یا سیاستمداران غربی علیه توافقات صورت می‌دهند، تا چه اندازه می‌توانند جریان مذاکرات را منحرف کنند؟

در واقع این جنگ رسانه‌ای را باید با رسانه پاسخ داد. سیاست ما صداقت با مردمانمان است. ما در مقابل، واکنش رسانه‌ای همراه با شفافیت و صداقت و صحت و دقت انجام خواهیم داد. سرنوشت مذاکرات پشت درهای بسته و دور میز مذاکرات مشخص می‌شود و قطعا در دستان شایعه پراکنان نخواهد بود. ما نیز تا به امروز میز مذاکراه را دقیق و مدبرانه و مبتکرانه اداره کرده‌ایم، از این به بعد هم بدین گونه اداره خواهیم کرد.

تحلیل شما از نتیجه مذاکرات چیست و اگر آنچه ایران تاکید کرده یعنی «توافق خوب» صورت نگیرد، چه خواهد شد؟

توافق دور از درسترس نیست اگر غربی‌ها به وی‍ژه آمریکا حسن نیت داشته باشند. ما به دنبال این هستیم همه موارد مهم را حل و بر آن توافق کنیم. در واقع اگر یک توافق خوب حاصل نشود ما توافق نکردن را به توافق بد ترجیح می‌دهیم. توافق نکردن بهتر از توافقی است که منافع ملی ما را تامین نکند.

 

منبع: همشهری

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر