کد خبر: 127082
A

زنگنه: تا زمانی که رابطه مالی دولت و نفت شفاف نشود بودجه شفاف نمی‌شود

نماینده مردم تربت حیدریه گفت: تا زمانی که رابطه مالی دولت و نفت را شفاف نکنیم بودجه شفافی نخواهیم داشت، باید شرکت ملی نفت از طریق بورس روندی شفاف در ارائه نفت به پالایشگاه‌ها داشته باشد.

زنگنه: تا زمانی که رابطه مالی دولت و نفت شفاف نشود بودجه شفاف نمی‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه، دوم اسفند) پارلمان و در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: در شرکت ملی نفت بخشی وجود دارد که شفاف نیست و تقریباً نیمی از بودجه این شرکت را تشکیل می‌دهد که از محل فروش نفت پالایشگاه‌های داخلی است.

زنگنه یادآور شد: این تعبیر ایجاد نشود که می‌خواهیم سهم نفت را کم کنیم یا قرار است از نفت چیزی بگیریم، در بیان مخالفت‌ها این مسئله باید در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر شرکت ملی نفت حدود هزار میلیارد تومان نفت را به پالایشگاه می‌دهد و پالایشگاه‌ها در قبال آن فرآورده‌های خود را به شرکت پخش و پالایش می‌دهند، اما این داد و ستد به صورت تهاتری انجام می‌شود، یعنی مشخص نیست شرکت ملی نفت با چه عدد و رقمی این سهم را به پالایشگاه‌ها می‌دهد.

زنگنه عنوان کرد: همچنین نکته دیگر این است که برخی پالایشگاه‌ها به طور مثال در قبال یک بشکه نفت ممکن است ۱۰ لیتر بنزین و برخی دیگر در قبال همان میزان نفت، ۶ لیتر بنزین فرآوری کنند.

نماینده مردم تربت حیدریه تصریح کرد: نکته این است که برای حمایت از بورس و تقویت نظام سرمایه با کارهای کلیشه‌ای و خلاف روال نمی‌توان به اهداف رسید، یکی از مسائلی که بازار سرمایه را تقویت می‌کند این است که به آن عمق ببخشیم.

زنگنه اضافه کرد: اگر شرکت ملی نفت قرار است به پالایشگاه‌ها نفت بدهد باید این را به صورت شفاف در بورس ارائه کند، البته به این معنا نیست که قیمت نفت در بورس بالا برود. چرا که قیمت می‌تواند توافقی باشد.

وی با تأکید بر اینکه چنین روندی مسائل را شفاف خواهد کرد، اظهار کرد: تا زمانی که رابطه مالی دولت و نفت را شفاف نکنیم بودجه شفافی نخواهیم داشت، باید شرکت ملی نفت از طریق بورس روندی شفاف در ارائه نفت به پالایشگاه‌ها داشته باشد.

زنگنه خاطرنشان کرد: این همان اصلاح ساختار بودجه است که همین مجلس آن را به تصویب رساند، اصلاح ساختار بودجه یعنی شفاف‌سازی منابع و هزینه‌ها، باید بدانیم در شفافیت کسی ضرر نمی‌کند.

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس تصریح کرد: با این پیشنهاد شفافیتی که در مجلس یازدهم شعار آن را دادیم، نقش خود را ایفا خواهد کرد و حدود هزار میلیارد تومان از بودجه شرکت ملی نفت شفاف خواهد شد.

منبع: انا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر