کد خبر: 127088
A

خطیب زاده: ما اساساً وارد توافق جدیدی در وین نمی شویم که بخواهیم آنرا با «برجام» مقایسه کنیم/ برجام سند اصلی است و درباره همین سند رایزنی می کنیم

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره جزییات مذاکرات وین گفت: آنچه که در وین در مورد آن صحبت می شود اجازه دادن به بازگشت آمریکا به برجام در ازای اطمینان ایران از انتفاع اقتصادی برجام و رفع تحریم ها است و در این مسیر اخذ تضمین مناسب و راستی آزمایی نیز مورد تأکید است و پیگیری می شود. ما اساسا وارد توافق جدیدی نمی شویم که بخواهیم آن را با برجام مقایسه کنیم.

خطیب زاده: ما اساساً وارد توافق جدیدی در وین نمی شویم که بخواهیم آنرا با «برجام» مقایسه کنیم/ برجام سند اصلی است و درباره همین سند رایزنی می کنیم

به گزارش دیده بان ایران؛ سعید خطیب زاده، در نشست خبری صبح امروزش گفت: ما در وین در مورد توافق جدیدی مذاکره نمی کنیم. توافق برجام امضا و مهروموم شده است و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل آن را لازم الاجرا کرده است و از نظر حقوقی الزام آور است. آنچه که در وین در مورد آن صحبت می شود اجازه دادن به بازگشت آمریکا به برجام در ازای اطمینان ایران از انتفاع اقتصادی برجام و رفع تحریم ها است و در این مسیر اخذ تضمین مناسب و راستی آزمایی نیز مورد تأکید است و پیگیری می شود. ما اساسا وارد توافق جدیدی نمی شویم که بخواهیم آن را با برجام مقایسه کنیم. برجام سند اصلی است که در مورد اجرای آن صحبت و رایزنی می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه ایران متعهدانه، مسئولانه و جدی در داخل اتاق مذاکرات در حال مذاکره است، افزود: ملت ایران مطمئن باشد روزی که به توافق برسیم تمامی ابعاد توافق با جزئیات آن در اختیار مردم و رسانه ها قرار داده می شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد بحث مذاکره مستقیم با آمریکا با توجه به برخی از برداشت های نادرست از صحبت های وزیر خارجه در این ارتباط در اجلاس امنیتی مونیخ تصریح کرد: بارها آمریکایی ها انجام مذاکره مستقیم را درخواست کرده اند و خواسته اند که برخی موضوعات را در گفت وگوهای مستقیم با ما مطرح کنند. دولت ترامپ نیز عین این درخواست را از ما می کرد و برداشت قطعی ما این بود که این نیز مثل سایر کارهای نمایشی ترامپ یک نمایش زرد است که به اهداف سیاسی خود برسد.

خطیب زاده گفت: ما امروز در وین به صورت غیرمستقیم و از طریق NonPaper موارد متعددی را بین خودمان و آمریکایی ها رد بدل می کنیم. آن ها (آمریکایی ها) باید بدانند که نمی توانند با سیاست های یکسان نتایج متعددی را ببینند. برای اینکه به نتایج متفاوتی برسند باید اقدامات متفاوتی را انجام دهند و متأسفانه آنچه که اکنون مشاهده می کنیم هنوز همان روند قبلی است که از سوی آمریکایی ها دنبال می شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر