کد خبر: 127171
A

شکوری‌راد: گروه‌های فشار حتی به همین دولت که از خودشان است هم فشار می‌آورند

یک عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران گفت: اجازه دهند تشکل‌های شناسنامه‌دار تجمعات را برگزار کنند، حرف‌ها و شعارهای‌شان را مطرح کنند، اعتراض‌شان را انجام دهند و بعد هم به سر جای خودشان برگردند. اگر چنین کنند اصلاً اینگونه نیست که اوضاع به هم بریزد و نابسامان شود.

شکوری‌راد: گروه‌های فشار حتی به همین دولت که از خودشان است هم فشار می‌آورند

به گزارش دیده بان ایران؛ علی شکوری‌راد درباره این‌که در حال حاضر چقدر ضرورت دارد اجازه دهند احزاب وارد صحنه شوند تا بتوانند خواسته‌های مردم را به صورت منضبط و قانونی منتقل کنند چراکه اگر این اتفاق رخ ندهد خواسته‌های مردم به صورت آتش زیرخاکستر درمی‌آید و بعدها مشکلات بیشتری را رقم خواهد زد، گفت: یکسری تابوهایی در ذهن مسئولان سیاسی و امنیتی کشور از گذشته وجود داشته و هنوز هم وجود دارد و تا این‌ها شکسته نشود وضع به یک روال منطقی و درست نمی‌رسد.

این عضو شورای مزکزی حزب اتحاد ملت ایران خاطرنشان کرد: مسئولان ناگزیرند در مواردی پله پله عقب بروند که به اعتقاد من اگر این کار را با تدبیر و درایت انجام دهند، بهتر از این است که پله پله و قدم به قدم به عقب رانده شوند. نمونه آن موضوع آزادی بیان است؛ امروز هر کسی هر نظری را می‌تواند در فضای مجازی منتشر کند، البته مواردی وجود دارد که با آن‌ها برخورد می‌شود اما این اتفاق نسبت به بسامد و حجم مطالب کم است. شاید بسیاری از این مطالبی که امروز گفته می‌شود؛ ۱۰ یا ۱۵ سال پیش اصلا امکان نداشت گفته یا منتشر شود. امروز همه پذیرفته‌اند که جلوی انتشار بسیاری از این حرف‌ها را نمی‌توان گرفت.

شکوری‌راد تاکید کرد: امروز درست است که بحث و مطالبه صورت می‌گیرد اما برخی از این‌ها به صورت قهری پیش رفته است، در حالی که به لحاظ قانونی از همان ابتدا در قانون اساسی آزاد شمرده شده و جزء حقوق مردم بوده است.

وی با بیان اینکه قانون اساسی اجتماعات را آزاد تلقی کرده است، عنوان کرد: تنها گفته شده است در اجتماعات مردمی نباید حمل سلاح صورت بگیرد و یا آنکه تجمع یا راهپیمایی ناقص مبانی دین اسلام باشد. باقی موارد را آزاد گذاشته است. حال آمدند این را با قوانین موضوعه انقباض برایش ایجاد کرده‌اند، مجوز در نظر گرفتند و شرایط را سخت کردند اما نتیجه این شده است مردم تجمعات را بدون مجوز برگزار می‌کنند و شعارشان را می‌دهند. امروز تعداد این گونه تجمعات و راهپیمایی‌ها به قدری زیاد شده است که هیچ کس نمی‌تواند به خاطر تجمع یا راهپیمایی آنها را بازداشت کند یا با آنها برخورد کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: حال باتوجه به شرایطی که پیش آمده بیایند هم تجمعات مردمی را کم کم به رسمیت بشناسند و اجازه دهند تشکل‌های شناسنامه‌دار تجمعات را برگزار کنند، حرف‌ها و شعارهای‌شان را مطرح کنند، اعتراض‌شان را انجام دهند و بعد هم به سر جای خودشان برگردند. اگر چنین کنند اصلاً اینگونه نیست که اوضاع به هم بریزد و نابسامان شود.

شکوری‌راد اظهار داشت: مردم هم امروز یاد گرفته‌اند؛ یک زمانی جنبش‌های اعتراضی بود حال به صورت ناجنبش کارها انجام می‌شود، یعنی کار به صورت خیلی آهسته و زیرپوستی پیش می‌رود تا اینکه هر مطالبه‌ای خودش را تحمیل کند. امروز هم همین طور است یعنی به صورت ناجنبش موضوع تجمعات و راهپیمایی عملاً خودش را بر مسئولان تحمیل کرده است.

وی ادامه داد: این ایراد به مسئولان سیاسی و امنیتی وارد است که چرا آن‌ها نمی‌توانند به استقبال آن چیزی که در آینده ناگزیر به پذیرش آن هستند بروند و زودتر بپذیرند و تنش‌ها را کم کنند.

شکوری‌راد درباره اظهارات مسئولان ارشد دولت که بارها گفته‌اند از نظرات نخبگان سیاسی استقبال می‌کنند، احزاب از نقش فصلی خودشان بیرون بیایند و به دولت کمک کنند، آیا چنین اتفاقی در دولت رئیسی رخ خواهد داد، گفت: اگر واقعاً باور به استفاده از خردجمعی وجود داشت باید این قابلیت به منصه ظهور می‌رسید و امروز هم تا حدودی بروز و ظهور پیدا می‌کرد. آقایان بعد از انتخاب شدن حرکتی انجام نداده‌اند که انسان را متقاعد کند به یک فهم و تدبیر جدیدی رسیده باشند.

شکوری‌راد گفت: امروز گروه‌های فشاری وجود دارند که به همین دولت که از خودشان است، فشار می‌آورند تا آن را وادار کنند کاری را که نمی‌خواهد انجام دهد.

وی تاکید کرد: نمی‌خواهم بدبین باشم و نمی‌خواهم پیش‌داوری کنم اما به هر حال بعد از گذشت تقریباً ۷ الی ۸ ما از دولت آقای رئیسی اگر بنا بود یک تدبیر و راه جدیدی در این زمینه اندیشیده شده باشد، باید تا حالا طلیعه‌اش آشکار می‌شد که متأسفانه نشده است. بنابراین گاهی یک مقدار این حرف‌ها شعاری است ولی باوری وجود ندارد./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر