کد خبر: 127242
A

نماینده نزدیک به جبهه پایداری: قاچاق اطلاعات، پهنای باند، عدم پرداخت مالیات، پاسخگو نبودن به دولت ایران دلایل برخورد با پلتفرم های خارجی در طرح صیانت است / برخی از دستگاه اجرایی و تقنینی کشور می‌خواهند که فضای «یله و رها» ادامه‌دار باشد

علی خضریان نماینده عضو جبهه پایداری به تشریح دلایل کمیسیون صیانت مجلس یازدهم برای رای دادن به طرح جنجالی روزهای اخیر درباره اینترنت پرداخت و نوشت: افکار عمومی به خوبی به خاطر دارد که در زمان تصویب رسیدگی این طرح طبق اصل ۸۵، جریانی تلاش کرد با القای اینکه مجلس به دنبال تصویب طرح در فضای غیرشفاف و مدت زمان کوتاه است، رسیدگی کارشناسی در کمیسیون مشترک را زیر سوال ببرد. در حالیکه گذر زمان غیرواقعی بودن این اتهامات را ثابت کرد.

نماینده نزدیک به جبهه پایداری: قاچاق اطلاعات، پهنای باند، عدم پرداخت مالیات، پاسخگو نبودن به دولت ایران دلایل برخورد با پلتفرم های خارجی در طرح صیانت است / 
 برخی از دستگاه اجرایی و تقنینی کشور می‌خواهند که فضای «یله و رها» ادامه‌دار باشد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علی خضریان نماینده عضو جبهه پایداری به تشریح دلایل کمیسیون صیانت مجلس یازدهم برای رای دادن به طرح جنجالی روزهای اخیر درباره اینترنت پرداخت و نوشت: با توجه به حساسیت افکار عمومی پیرامون تصویب کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی در سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک مجلس، در حالیکه بدیهی است به دلیل عدم عضویت در این کمیسیون، فاقد حق رای بوده‌ام، گزارشی از آنچه در این خصوص گذشته را برای شفافیت موضوع بیان می‌کم.

نماینده مجلس یازدهم افزود: همانطور که به دفعات از سوی کارشناسان مطرح شده است، موضوع ساماندهی فضای مجازی و حاکمیت سایبری عموم کشورهای جهان مورد توجه جدی قرار گرفته و در  ایران نیز می‌بایست در ابعاد تقنینی و اجرایی جهت تامین منافع ملی و حمایت از کاربران، عقب افتادگی‌های گذشته جبران شود.

نماینده انقلابی مجلس در ادامه خاطر نشان کرد؛ امروز در شرایطی هستیم که کشور آمریکا با ده‌ها قانون جامع درباره فضای مجازی، آژانس امنیت سایبری این کشور (NSA) را عهده‌دار مدیریت اینترنت کرده است. کشورهای اروپایی با قانون GDPR به دنبال حکمرانی در فضای سایبر رفته‌اند و شرقی‌ها مانع فعالیت بی‌ضابطه شرکت‌های چندملیتی شده‌اند.

علی خضریان افزود:  در چنین شرایطی برخی به طور تلویحی از دستگاه اجرایی و تقنینی کشور می‌خواهند که فضای «یله و رها» ادامه‌دار باشد و هیچ اقدامی برای تامین منافع کشور و مردم صورت نگیرد و عملا قائل به این هستند که ایران اسلامی در این مسایل باید قواعد دهکده جهانی را برخلاف حتی کشوری چون ترکیه بپذیرد.

علی خضریان خاطر نشان کرد: برخی با پز حمایت از کسب و کارها در حالی مقابل هر اقدامی صف کشی رسانه‌ای می‌کنند که شرکت‌های ایرانی با پذیرش قواعد حضور در زیست بوم  اقتصاد دیجیتال کشور در مقابل پلتفرم‌های چندملیتی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند و هیچ مالیاتی به دولت پرداخت نمی‌کنند، عملا شانسی برای فعالیت ندارند.

علی خضریان  با اشاره بعه برخورد اینستاگرام با برخی کاربران انقلابی گفت: جالب اینکه پلتفرم‌های خارجی ضمن خروج سالانه هزاران ترابایت داده بدون هیچ تعهدی برای دیتاماینینگ از کشور، در حالی ۱۳میلیون محتوا را با برچسب HERO بدون هیچ توضیحی حذف می‌کنند که آموزش ساخت مواد منفجره، فروش مواد مخدر، اسلحه و داروهای غیرمجاز را به طور گسترده در دسترس قرار داده است

علی خضریان نماینده تهران خاطر نشان کرد: کسی با فعالیت شرکت‌های خارجی و رقابت در اقتصاد دیجیتال مخالف نیست. پلتفرم‌های اقتصادی غیرایرانی همچون نشان‌های خارجی در صنایع مختلف می‌توانند در ایران فعالیت کنند. آنچه مغایر با عقلانیت حکمرانی است، قاچاق اطلاعات، پهنای باند، عدم پرداخت مالیات، پاسخگو نبودن به دولت ایران است.

علی خضریان در ادامه افزود: ضمن اینکه کشور باید توانمندی‌های خود در زمینه زیست بوم دیجیتال را به حدی تقویت کند که اگر روزی پلتفرم‌های آمریکایی به همان سادگی که ۱۳ میلیون محتوا را حذف کردند، تمام صفحات کاربران ایرانی با کاربری کسب و کار را برای فشار به ایران اسلامی مسدود کرد، هدف ما از اجرای طرح این است کشور با بحران امنیتی مواجه نشود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: افکار عمومی به خوبی به خاطر دارد که در زمان تصویب رسیدگی این طرح طبق اصل ۸۵، جریانی تلاش کرد با القای اینکه مجلس به دنبال تصویب طرح در فضای غیرشفاف و مدت زمان کوتاه است، رسیدگی کارشناسی در کمیسیون مشترک را زیر سوال ببرد. در حالیکه گذر زمان غیرواقعی بودن این اتهامات را ثابت کرد./ سایت دیده بان ایران

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر