کد خبر: 127314
A

لطف‌الله سیاهکلی درگفت وگو با دیده‌بان ایران: اتفاقات آبان ۹۸ هیچ ربطی به طرح صیانت ندارد/ نوری‌قزلجه تحت تاثیر هیجانات لحظه‌ای است/ رای گیری طرح صیانت ۳۰ ثانیه طول کشید اما ۴۵ جلسه کارشناسی داشتیم

سخنگوی کمیسیون مشترک طرح صیانت: این طرح پنج ماه است که در دستور کار مجلس قرار گرفته! 45 جلسه کارشناسی داشته‌ایم نمی‌دانم برخی این حرف‌ها را از کجا در می‌آورند که این طرح طی مدت 20 دقیقه به تصویب رسیده است؟! طرح فعلی 90 درصد با طرح قبلی متفاوت است. بنابراین این طرح حاصل 45 جلسه کارشناسی شده است. در این جلسات بارها موافقان و مخالفان صحبت کردند چرا تا تصویب شد آقایان می‌گویند که طی مدت 10 دقیقه این افتاق افتاد؟

 لطف‌الله سیاهکلی درگفت وگو با دیده‌بان ایران: اتفاقات آبان ۹۸ هیچ ربطی به طرح صیانت ندارد/ نوری‌قزلجه تحت تاثیر هیجانات لحظه‌ای است/  رای گیری طرح صیانت ۳۰ ثانیه طول کشید اما ۴۵ جلسه کارشناسی داشتیم

دیده‌بان ایران- «معاونت قوانین مجلس رای‌گیری تصویب کلیات طرح صیانت را ابطال اعلام کرد» خبری که دو شب پیش پس از یک روز پر از تنش برای افکارعمومی در شبکه‌های مجازی منتشر شد. خبری که صراحتاً از سوی سخنگوی کمیسیون مشترک طرح صیانت تکذیب شد.

 

خبرنگار دیده‌بان ایران، در همین رابطه با لطف‌الله سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون مشترک طرح صیانت به گفت‌وگو نشستیم که مشروح این گفت‎‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

 

معاونت حقوقی مجلس به تشریفات قانونی کمیسیون ایراد گرفته است نه رای‌گیری! / بعید می‌دانم رای‌گیری درباره تصویب طرح صیانت  باطل شود!

 

*آقای سیاهکلی! شب گذشته خبری مبنی بر ابطال رای‌گیری تصویب کلیات طرح صیانت از فضای مجازی توسط معاونت حقوقی مجلس منتشر شد، نظر شما در این باره چیست؟

 

معاونت حقوقی مجلس به تشریفات قانونی کمیسیون ایراد گرفته است نه رای‌گیری! معاونت حقوقی مجلس در هیچ‌کجا نگفته که رای گیری روز سه‌شنبه ما در کمیسیون مشترک طرح صیانت باطل است! بعید می‌دانم که رای‌گیری باطل شود اما کماکان مجلس در حال رایزنی است.

 

طرح فعلی 90 درصد با طرح قبلی  متفاوت است / این همه نگرانی از  تصویب طرح صیانت برای چیست وقتی هنوز اتفاقی نیفتاده / برخی این حرف‌ها را از کجا در می‌آورند که این طرح طی مدت 20 دقیقه به تصویب رسید

 

*انتقاد دیگری که به نحوه رای‌گیری کمیسیون مشترک وارد شده این است که چرا کمیسیون مشترک در تصویب این طرح تا این اندازه عجله داشته است؟

 ‌

این طرح پنج ماه است که در دستور کار مجلس قرار گرفته! 45 جلسه کارشناسی داشته‌ایم نمی‌دانم برخی این حرف‌ها را از کجا در می‌آورند که این طرح طی مدت 20 دقیقه به تصویب رسیده است؟! طرح فعلی 90 درصد با طرح قبلی  متفاوت است. بنابراین این طرح حاصل 45 جلسه کارشناسی شده است. در این جلسات بارها موافقان و مخالفان صحبت کردند چرا تا تصویب شد آقایان می‌گویند که طی مدت 10 دقیقه این افتاق افتاد؟ ما بعد از 5 ماه تازه کلیات و عنوان را تصویب کردیم. این همه نگرانی از تصویب طرح صیانت برای چیست وقتی هنوز اتفاقی نیفتاده است؟

 

*کمیسیون مشترک کی به جزئیات این طرح ورود خواهد کرد؟

 

فکر کنم زمان کافی برای وارد شدن به جزئیات در سال 1400 را نداشته باشیم و به احتمال 90 درصد بررسی جزئیات طرح صیانت به سال 1401 موکول خواهد شد.

 

آن چیزی که کمیسیون مشترک تصویب کرده ملاک است نه مخالفت چند نفر! / آقایان در پی منحل کردن کمیسیون مشترک هستند!

 

*آقای سیاهکلی! در حال حاضر عده‌ای نمایندگان در حال جمع‌آوری امضا برای برگشت این طرح به صحن هستند، به نظر شما آیا این امکان وجود دارد؟

 

عده‌ای ممکن است مخالف یا موافق باشند و این اصلا مورد انتقاد ما نیست. اما مهم آن چیزی است که مجلس و اعضای کمیسیون تصویب می‌کنند و آن باید ملاک قرار بگیرد. هدف برخی از نمایندگان از جمع‌آوری امضا حذف کردن اصل 85 است؛ براساس مصوبه مجلس سرنوشت طرح صیانت به کمیسیون مشترک طرح صیانت سپرده شده است اما آقایان می‌گویند آن کمیسیون باید منحل شده و در خود صحن این مسئله بررسی شود. روش در مجلس دموکراسی است! دموکراسی یعنی اکثریت نمایندگان به یک اصلی رای بدهند نه اینکه بعدا بیایند از رای دادن پشیمان شوند!

 

نوری‌قزلجه تحت تاثیر هیجانات لحظه‌ای است /‌ رای گیری که کلا 30 ثانیه طول کشید اینکه نباید ملاک قرار گیرد!  / اظهارات نمایندگان مخالف طرح صیانت براساس عصبانیت است نه عقلانیت!

*آقای نوری‌قزلجه طی اظهاراتی خطاب به آقای تقی‌پور اظهار کردند که «چرا با اعصاب و روان جامعه بازی می‌کنند؟»

 

آقای نوری‌قزلجه تحت تاثیر هیجانات لحظه‌ای است. ما این طرح را بعد از 5 ماه بررسی کارشناسانه به تصویب رساندیم یعنی چی در 10 دقیقه تصویب شد؟ پس آن جلسات دوساعته چه می‌شود؟ رای گیری که کلا 30 ثانیه طول کشید اینکه نباید ملاک قرار گیرد! اظهارات و گفت‌وگوهایی که برخی از نمایندگان مخالف طرح صیانت مطرح می‌کنند براساس عصبانیت است نه عقلانیت! خیلی‌ها برای این طرح زحمت کشیدند! از سویی دیگر؛ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد چون هنوز هیچ قانونی تصویب نشده است!

اتفاقات آبان 98 هیچ ربطی به طرح صیانت ندارد

 *یک مباحثی مبنی بر این قضیه که هدف از طرح صیانت عدم تکرار اتفاقات آبان 98 است، شما این قضیه را تایید می‌کنید؟

 

اتفاقات آبان 98 هیچ ربطی به طرح صیانت ندارد. هدف از اجرای این طرح مثل بسیاری از مسائل دیگر نظارت است.

 

مردم اول طرح را بخوانند بعد ما را قضاوت کنند!

*آقای سیاهکلی! افکارعمومی بسیار نگران اجرایی شدن این طرح هستند و بحثی که مورد انتقاد مردم است، عدم شفافیت مجلس در خصوص طرح صیانت است، جواب شما به افکارعمومی چیست؟

توصیه من به مردم و کارشناسان این است که طرح را بخوانند بعد ما را قضاوت کنند. کمیسیون مشترک طرح صیانت یک کمیسیون تخصصی است و حضور کارشناسان می‌تواند به ما در جهت قانون‌نویسی کمک کند. باز هم تاکید می‌کنم ما هنوز وارد محتوا و جزئیات این طرح نشدیم و این طرح نیاز به چکش کاری‌های فراوان دارد. هر زمان طرح را به صحن علنی آوردیم آن‌وقت حضور کارشناسان و منتقدان را محترم شمرده و اظهارات این عزیزان را هم بررسی خواهیم کرد.

منبع: دیده‌بان ایران

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر