کد خبر: 127491
A

حجت‌الاسلام سالک: به رئیسی پیشنهاد دادم ۳۶ کشوری که توسط آمریکا تحریم شده اند در تهران «اجلاس» برگزار کنیم

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت:‌ بنده در یکی از جلسات جامعه روحانیت مبارز به صورت حضوری پیشنهادی به آقای رئیس‌جمهور دادم و مکتوب آن را هم خدمت ایشان تقدیم کردم، ‌ پیشنهاد من این بود که ۳۶ کشور دنیا مورد تحریم آمریکا و اروپا هستند، جمهوری اسلامی ایران باید محور این کشورها در دنیا قرار گیرد و در تهران اجلاسی برگزار شود تا براساس آن سران این ۳۶ کشور در تهران گردهم آیند.

حجت‌الاسلام سالک: به رئیسی پیشنهاد دادم ۳۶ کشوری که توسط آمریکا تحریم شده اند در تهران «اجلاس» برگزار کنیم

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت‌الاسلام احمد سالک عضو جامعه روحانیت مبارز درباره سفر رئیس‌جمهور به قطر و دستاوردهای آن برای ایران اظهار کرد:‌ خوشبختانه علی‌رغم دوره ۸ ساله آقای روحانی میزان ارتباطات ما در منطقه و جهان افزایش پیدا کرده است، دیپلماسی سیاست خارجی ما توانسته در شانگهای نقش اساسی جمهوری اسلامی ایران را ایفا کند.

وی ادامه داد:‌ در سفر رئیس‌جمهور به روسیه قدرت دو کشور در ارتقای ارتباط اقتصادی، ‌سیاسی و فرهنگی نقش بسیار مهمی داشته است و در موضوع سفر اخیر آقای رئیس‌جمهور به قطر ما توانستیم با تنظیم ۱۴ قرارداد روابط خود را با این کشور در شرایط فعلی خلیج فارس تقویت کنیم، علی‌رغم اظهاراتی که مقامات عربستان و امارات یا دیگر کشورها در موضوع تحریم قطر داشتند، امروز شاهد این هستیم که نه تنها ارتباط این کشور با ایران ضعیف نشده، بلکه تعاملات میان دو کشور نیز گسترش یافته است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ‌گفت: وقتی که مجموعه وقایع سیاست خارجی و شرایط را جمع‌بندی می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که تبیین موضع جمهوری اسلامی برای کشورهای همسایه یک ضرورت است و براساس یکی از فرمایش‌های مقام معظم رهبری که به جهاد تبیین اشاره می‌کنند، معتقدم تبیین تنها در داخل کشور و برای مردم ما نیست، بلکه برای سران کشورهای همسایه هم تبیین موضع جمهوری اسلامی در تقویت روابط نقش بسیار مؤثری خواهد داشت.

حجت‌الاسلام سالک تأکید کرد: به طور طبیعی آنچه که ایالات متحده را نگران کرده است، علاوه بر اقتدار درون تشکیلاتی نظام و قدرت بازدارندگی، تقویت روابط با همسایگان در مسائل نفتی، گاز، اقتصاد و ... است، معتقدم جهان در حرکت به سمت یک قطب بسیار مهمی در مناطق آسیا است که در این میان آمریکا و اروپا ناچار به تنظیم راه‌های دیپلماسی خودشان هستند.

وی افزود: چین، روسیه، هند، ایران و دیگر کشورها حرکتی در جهت توسعه روابط خود مسیری را آغاز کرده‌اند.

فعال سیاسی اصولگرا در تشریح پیشنهاد خود به رئیس‌جمهور گفت: بنده در یکی از جلسات جامعه روحانیت مبارز به صورت حضوری پیشنهادی به آقای رئیس‌جمهور دادم و مکتوب آن را هم خدمت ایشان تقدیم کردم، ‌ پیشنهاد من این بود که ۳۶ کشور دنیا مورد تحریم آمریکا و اروپا هستند، جمهوری اسلامی ایران باید محور این کشورها در دنیا قرار گیرد و در تهران اجلاسی برگزار شود تا براساس آن سران این ۳۶ کشور در تهران گردهم آیند.

حجت‌الاسلام سالک در ادامه تشریح پیشنهاد خود به رئیس‌جمهور ادامه داد: این کشورها با بحث و بررسی در مقابل تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه غرب، ‌ موضع‌گیری واحدی در مقابل آمریکا و اروپا داشته باشند، بنده اکنون هم بر این پیشنهاد اصرار دارم، زیرا اجرای این پیشنهاد می‌تواند قدرت دیپلماسی ما را از کشورهای همسایه به ۳۶ کشور جهان توسعه دهد، در آن اجلاس می‌توانند راجع‌به پولی که رد و بدل می‌شود و تنظیم روابط اقتصادی و سیاسی کار بزرگی انجام دهند.

وی با بیان اینکه برگزاری این اجلاس حاکی از قدرت جمهوری اسلامی ایران می‌تواند باشد، تأکید کرد:‌ در کل، ارزیابی بسیار مثبتی نسبت به سفرهای آقای رئیسی دارم و امیدوارم تقویت این دیپلماسی بتواند موضوع مذاکرات وین را به نفع منافع داخلی کشور تنظیم کند، هر مقدار اقتدار ما بیشتر شود، به همان میزان هم باید از قدرت‌های بزرگ دنیا امتیاز بگیریم، دیگر زمان امتیاز دادن به پایان رسیده است.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه ما نباید در مذاکرات وین به کسی امتیاز بدهیم، اظهار کرد: ایران باید از طرف‌های غربی امتیاز بگیرد، با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم، با اتکا بر قدرت درون تشکیلاتی، قدرت بازدارندگی‌مان هیچ‌گاه نباید به آمریکا و اروپا امتیاز بدهیم، امتیازگیری تیم مذاکره‌کننده باید براساس حفظ منافع ملی باشد.

حجت‌الاسلام سالک با اشاره به اینکه نباید فریب خنده‌ها و میزان برگزاری جلسات را بخوریم، ‌تصریح کرد:‌ هیچ اعتمادی به آمریکا و اروپا وجود ندارد، زیرا هر قراری که غربی‌ها زیر آن را امضا می‌کنند، منتهی به بدعهدی‌شان می‌شود، فرانسه، آلمان و انگلیس هم هیچکدام مورد اعتماد نیستند، زیرا این کشورها با استعمارگری دنیا را غارت کرده‌اند و اکنون هم بر مبنای غارت‌گری برخورد می‌کنند، ‌از طرف دیگر جمهوری اسلامی در اوج اقتدار قرار دارد، ‌ معتقدم براساس سخنان رهبر معظم کل قوا تمامی تحریم‌ها یکجا باید لغو شود، سپس با راستی‌آزمایی که ایران انجام می‌دهد، تصمیمات لازم اتخاذ شود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارزیابی مثبتی نسبت به سفرهای رئیس‌جمهور دارم، بیان کرد: باید جهاد تبیین نسبت برخی رؤسای ترسو و بزدل کشورهای منطقه درباره واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران انجام شود. ‌

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر