کد خبر: 127547
A
در گفت وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد:

عباس زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس: حمله روسیه به اوکراین یک اقدام پیشگیرانه بود در جهت جلوگیری از وقوع یک جنگ گسترده در ابعاد جنگ جهانی دوم!/ وضعیت خوبی را در مذاکرات وین شاهد نیستیم/ همکاری طرف‌های مذاکره کننده با ما کاهش یافته است

عباس زاده مشکینی به دیده بان ایران می گوید: اقدام روسیه یک اقدام پیشگیرانه بود در جهت جلوگیری از جنگ گسترده در ابعاد جنگ جهانی دوم است! چون این اقدام پیشگیرانه و در جهت منشور سازمان ملل است، موردی ندارد. غربی‌ها بر همین اساس سالانه چنین اقداماتی نظیر اشغال افغانستان، سوریه، تشکیل داعش، حمله روزانه رژیم صهیونیستی به فلسطین.. را دارند و همه این حملات را در قالب اقدام پیشگیرانه توجیه می‌کنند! اگر همین کار را سایر کشورها انجام دهند، این اقدام نظامی را «تجاوز» تلقی می‌کنند. بالاخره روس‌ها نگران گسترش ناتو به مرزهای خودشان هستند.

عباس زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس: حمله روسیه به اوکراین یک اقدام پیشگیرانه بود در جهت جلوگیری از وقوع یک جنگ گسترده در ابعاد جنگ جهانی دوم!/ وضعیت خوبی را در مذاکرات وین شاهد نیستیم/ همکاری طرف‌های مذاکره کننده با ما کاهش یافته است

به گزارش دیده‌بان ایران، «مذاکرات وین» در سایه جنگ میان روسیه و اوکراین وضعیت خوبی ندارد. خبرهای امیدوارکننده‌ای از هتل کوبرگ «وین» محل مذاکرات به گوش نمی‌رسد. از سویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ضمن تایید گزارش روز گذشته خبرگزاری نزدیک به سپاه در رابطه با احتمال شکست در مذاکرات وین معتقد است که « فعلا وضعیت خوبی را در مذاکرات شاهد نیستیم!»

در همین رابطه با محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم با خبرنگار دیده‌بان ایران گفت‌وگویی انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

اقدام روسیه علیه اوکراین چون در جهت منشور سازمان ملل بوده، مشکلی ندارد! / هیچ کشور مستقلی حضور نیروهای ناتو را در کنار مرزهای خود نمی‌پذیرد!

*آقای عباس‌زاده! نظر شما در رابطه با بحران اوکراین و حمله روسیه به این کشور چیست؟ موضع‌گیری جمهوری اسلامی در این رابطه را به چه شکل ارزیابی می‌کنید؟

 

جمع‌بندی ما این است که اقدام روسیه یک اقدام پیشگیرانه بود در جهت جلوگیری از جنگ گسترده در ابعاد جنگ جهانی دوم است! چون این اقدام پیشگیرانه و در جهت منشور سازمان ملل است، موردی ندارد. غربی‌ها بر همین اساس سالانه چنین اقداماتی نظیر اشغال افغانستان، سوریه، تشکیل داعش، حمله روزانه رژیم صهیونیستی به فلسطین.. را دارند و همه این حملات را در قالب اقدام پیشگیرانه توجیه می‌کنند! اگر همین کار را سایر کشورها انجام دهند، این اقدام نظامی را «تجاوز» تلقی می‌کنند. بالاخره روس‌ها نگران گسترش ناتو به مرزهای خودشان هستند. در حالی‌که قلمرو ناتو اقیانوس اطلس و کشورهای حاشیه اقیانوس اطلس است اما الان این نیروها در حال پیشروی به سمت مرزهای روسیه هستند. شما فرض بفرمایید که ناتو در اوکراین مستقر شود طبیعتا روسیه به این اقدام واکنش نشان خواهد داد. روسیه در سال‌های اخیر بارها مورد تحریم اتحادیه اروپا و آمریکا قرار گرفته خیلی مشخص است که این وضعیت را برنمی‌تابد. ما موضع‌مان در رابطه با اوکراین کاملا مشخص است، ما معتقد هستیم که روسیه و اوکراین می‌توانند مسائل خودشان را با گفت‌وگو حل کنند. به اعتقاد بنده حل مسئله از طریق دیپلماسی بسیار بیشتر از حل مسئله از طریق برخورد نظامی کم هزینه‌تر است. نکته دوم مسائل حقوق بشری است که بسیار برای جمهوری اسلامی دارای اهمیت است! ناتو برای کنترل جمهوری اسلامی نیروهای خودش را در سوریه و افغانستان مستقر کرد! قطعاً هیچ کشور مستقلی حضور نیروهای ناتو را در کنار مرزهای خود قبول نمی‌کند!

نمی‌دانم اسمش شکست است یا نه اما وضعیت خوبی را در مذاکرات شاهد نیستیم! /  به‌دنبال رفع نگرانی غربی‌ها از فعالیت‌های هسته‌ایمان هستیم! / می‌توانستیم به یک توافق برد برد برسیم / همکاری طرف‌های مذاکره با ما کاهش یافته است

*روز گذشته خبرگزاری نزدیک به سپاه گزارشی مبنی بر شکست مذاکرات وین منتش کرده است، باتوجه به شرایط حال حاضر، سرانجام مذاکرات وین را به شکل ارزیابی می‌کنید؟ شما این گزارش را تایید می‌کنید؟

 

مذاکرات تا امروز خوب پیش رفته بود. ما اعتقاد داشتیم اگر آمریکایی‌ها و کشورهای غربی جدیت و حسن نیت داشته باشند. می‌توانستیم به یک توافق برد برد برسیم. برخی موارد وجود داشتند که ما اصلا نمی‌توانستیم این موارد را نادیده بگیریم و متاسفانه در خصوص این موارد شاهد همکاری طرف‌های مذاکره نبودیم. متاسفانه این روزها همکاری طرف‌های مذاکره مقداری کاهش یافته و معتقدیم اگر در مورد این مسائل حساس به یک نتیجه قابل قبول نرسیم، رسیدن به یک توافق خوب غیرممکن خواهد بود. ما به دنبال این هستیم که غربی‌ها نگرانی‌شان بابت فعالیت‌های هسته‌ای ما کمتر شود و حاضریم هرکاری برای رفع این نگرانی کنیم اما در مقابل هم انتظار رفع تحریم‌ها را داریم. ما در صادرات و واردات دارو هم دچار تحریم هستیم! تا به امروز مذاکرات خوب پیش رفته بود اما این روزها نشانه‌های خوبی در این رابطه نمی‌بینیم. اگر توافق خوبی حاصل نشود قطعاً ما زیر بار برجام نخواهیم رفت. نمی‌دانم این اسمش شکست است اما جا دارد بگویم فعلاً وضعیت خوبی را در مذاکرات شاهد نیستیم.

منبع: دیده‌بان ایران- نازیلا معروفیان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر