کد خبر: 127589
A

سردار کوثری: رییسی در تماس تلفنی با پوتین گفت جنگ امروز ماحصل تحریک غرب است/ جنگ میان روسیه‌ و اوکراین تاثیری بر مذاکرات وین ندارد

سردار کوثری نماینده مجلس یازدهم می گوید: تماس رییسی با پوتین به چند منظور صورت گرفت؛ یک، سفر اخیر ایشان به روسیه و ادامه توافقاتی که صورت گرفته بود. دو، بحث مذاکرات هسته‌ای و سوم موضوع جنگ. لذا نمی‌توان گفت تنها مختص به این موضوع بوده است و طی صحبتی که داشتند سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران را مشخص کردند، مبنی بر اینکه اتفاقات امروز ماحصل تحریک غرب بوده است.‌

سردار کوثری: رییسی در تماس تلفنی با پوتین گفت جنگ امروز ماحصل تحریک غرب است/ جنگ میان روسیه‌ و اوکراین تاثیری بر مذاکرات وین ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ سردار محمد اسماعیل کوثری در باب جنگ میان روسیه‌ و اوکراین گفت: مناقشه این موضوع به چندین سال قبل برمی‌گردد. رییس جمهور اوکراین با تفکر و کمک غرب‌ روی کار آمد تا به ناتو بپیوندند، در این صورت ناتو به پشت مرزهای روسیه می‌رسید و مشکلاتی برای روسیه ایجاد میکرد. این مناقشه با تحریک آمریکا و کشورهای عضو ناتو صورت گرفت. مذاکرات بسیاری میان کشورها انجام شد اما به نتیجه نرسید. در نهایت روسیه به منظور نشان دادن اقتدار خود این جنگ را به راه انداخت و تا امروز هم این درگیری ادامه دارد.

مدت زمان جنگ به حمایت غرب از اوکراین بستگی دارد

کوثری در رابطه با اینکه «ماکرون رئیس جمهور فرانسه گفته جنگ میان روسیه و اوکراین طولانی می شود»، گفت: مدت زمان جنگ به حمایت غرب از اوکراین بستگی دارد. لذا اگر بخواهد از اوکراین حمایت و وارد این صحنه شود، باید آینده‌ این جنگ را هم در نظر بگیرند که به نفع یا ضررشان است. امروز آنچه که اوکراینی‌ها فکر می‌کردند، غرب از آنان حمایت نکرده و وارد این معرکه نشدند و تنها از تحریم روسیه صحبت می‌کنند و حال باید در چند روز آینده منتظر بمانیم که چه اتفاقاتی در راه است.

غرب عامل این جنگ است

نماینده تهران در مجلس در پاسخ به این پرسش که «با توجه موضع ایران در جنگ میان روسیه‌ و اوکراین، آیا تماس ابراهیم رییسی با پوتین در روز نخست زودهنگام نبود؟»، بیان کرد: تماس رییسی با پوتین به چند منظور صورت گرفت؛ یک، سفر اخیر ایشان به روسیه و ادامه توافقاتی که صورت گرفته بود. دو، بحث مذاکرات هسته‌ای و سوم موضوع جنگ. لذا نمی‌توان گفت تنها مختص به این موضوع بوده است و طی صحبتی که داشتند سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران را مشخص کردند، مبنی بر اینکه اتفاقات امروز ماحصل تحریک غرب بوده است.

موضع ایران هم اعلام شده که غرب عامل این جنگ است و ما به این جنگ راضی نیستیم که مردم بی‌گناه در کشوری آسیب ببینند

جنگ میان روسیه‌ و اوکراین در مذاکرات وین تاثیرگذار نخواهد بود

کوثری در رابطه با این مسئله که «آیا برجام تحت تاثیر مناقشات میان روسیه‌ و اوکراین قرار خواهد گرفت؟»، گفت: نه. چون چارچوب مسئله توافق برجام است و خواسته ما هم از قبل اعلام شده است که تحریم‌ها برداشته و در این رابطه تضمین داده شود، در غیر این صورت به نتیجه نخواهد رسید. ما هم مانند بسیاری از رسانه‌ها از نتیجه رسیدن مذاکرات می‌گوئیم، چون در گذشته خیلی از موارد مشخص شده بود. اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند به نتیجه برسند باید به همان توافق صورت گرفته پایبند و در عمل نشان دهند. مجلس و دولت روی این مسئله بسیار حساس هستند و دولت هم این قول را داده که بر اساس مصوبه مجلس کار را پیش ببرد. پس این جنگ در مذاکرات تاثیرگذار نخواهد بود.

بحث غرب و شرق دیگر معنا ندارد

در ادامه گفت و گو این موضوع مطرح شد که « در چند روز اخیر، حمله روسیه به اوکراین با واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری در داخل کشور روبرو بودیم، عده‌ای طرف مقابل را غرب‌گرا و دیگری شرق‌گرا نامید، به نظر شما دلیل این واکنش‌ها چیست؟» و کوثری در پاسخ گفت: شرق با آن تفکر مارکسیستی به زباله‌دان تاریخ سپرده شده است. اما بحث غرب با توجه به اقتدار ایران، از آمریکا تنها یک اسم مانده است و بحث غرب و شرق دیگر معنا ندارد. بلکه برای ما منافع ملی و ملت در اولویت قرار دارد و بر این اساس هر جا که منافع ملی ما اقتضا کند بر همان اساس کار را دنبال می‌کنیم اما بعضی‌ها تفکراتشان هنوز در گذشته مانده است.

 این احمدی‌نژاد دیگر میان مردم جایی ندارد

در پاسخ به این موضوع و پرسش که «چند ماه قبل محمود احمدی‌نژاد صحبتی مبنی بر معامله ایران و اوکراین توسط روسیه و آمریکا داشت، آیا صحبت ایشان را تایید می‌کنید؟»، سردار کوثری پاسخ داد: ایشان به جای اظهار نظر بگوید، چرا قدر رای و اعتماد مردم را ندانسته است؟ او با این اظهار نظرها می‌خواهد خود را مطرح کند اما این احمدی‌نژاد دیگر میان مردم جایی ندارد.

منبع: جماران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر