کد خبر: 127630
A

الهه کولایی: ایران باید اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین را محکوم می کرد/ رخدادهای تلخ گذشته باعث شده بدبینی و روس هراسی در جامعه ایران بازتولید شود

استاد دانشگاه تهران با اشاره به حمله روسیه به اوکراین گفت: ما باید جهت گیری مان بر پایه منافع ملی ایران و ارزش ها و منافع بر اساس استقلال کشور و منافع ملی کشور در چاچوب انقلاب اسلامی باشد. ایران باید اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین را در این چارچوب محکوم کند و خواهان نشستن طرفین پای میز مذاکره باشد و رهبران سیاسی با گفتگو و طرح مسایل دیدگاه های خود و با مصالحه و سازش در تامین منافع کشور خودشان قدم بردارند.

الهه کولایی: ایران باید اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین را محکوم می کرد/ رخدادهای تلخ گذشته باعث شده بدبینی و روس هراسی در جامعه ایران بازتولید شود

به گزارش دیده بان ایران، الهه کولایی در همایش بین‌المللی "روابط ایران و روسیه در پرتو تحولات نوین منطقه‌ای" که روز دوشنبه به صورت آنلاین در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: یکی از مهم ترین مسایل در حوزه اوراسیا مساله ایران و روسیه است و روابط دو کشور بعد از فروپاشی شوروی تحول پیدا کرده است و در فرایند فراز و نشیب های بعد از آن در کشورهای تازه استقلال یافته و روسیه ادامه یافته است. نقش روسیه و سیاست این کشور در روابط ما بسیار مهم بوده است و اراده روسیه به استقلال این کشورها کمک کرد که در کنار اوکراین و روسیه سفید این مجال را فراهم کند تا این کشورها مستقل شوند.

وی ادامه داد: در تاریخ روابط ایران و روسیه رخدادهای تلخی است که باعث شده بدبینی و روس هراسی در جامعه ایران بازتولید شود و ضدیت با شرق در کشور ما همواره دنبال شود با این حال ما باید با رویکرد علمی رویدادها را نگاه کنیم.

کولایی خاطرنشان کرد: ما در این مرکز تلاش داریم فراتر از ملاحظات سیاسی و در چارچوب فرایندی علمی بتوانیم تصویری واقعی از تحولات در مرزهای شمالی داشته باشیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از دوران تزاری روابط سیاسی و اقتصادی و حتی جنگ های ایران و روس را داشتیم و در دو دهه پیش از انقلاب در دوره پهلوی شاهد گسترش روابط هستیم که هنوز از آثار آن در صنایع ماشین سازی، ذوب آهن اصفهان و نیروگاه های مختلف استفاده می کنیم. چنین روابطی را بین شرق و غرب با شوروی کمونیست در آن زمان بعد از مصر، ایران دارد. به هر حال موقعیت ژئوپلتیک ایران باعث شد تا در آن دوران روابط سودمندی را در عین حال با شوروی با همه مشکلات داشته باشیم.

وی گفت: ایران معمولا روسیه را با نگاه غربی می شناسد، ما سعی کردیم نگاه به روسیه و شرق را بر نگاه خومان متمرکز کنیم و منافع متعدد و متداخل بعد از فروپاشی در روابط دو کشور وجود دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. ما همواره تاکید کردیم که باید تلاش کنیم از منافع موجود با روسیه به نفع منافع خودمان استفاده کنیم. ما نیازمند یک رویکرد موازنه گرا با روسیه و اروپا و آمریکا هستیم.

کولایی حمله روسیه به اوکراین را "حیرت آور" خواند که شرایط جهان و منطقه را در حالت جدی قرار داد و افزود: ما باید جهت گیری مان بر پایه منافع ملی ایران و ارزش ها و منافع بر اساس استقلال کشور و منافع ملی کشور در چاچوب انقلاب اسلامی باشد. ایران باید اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین را در این چارچوب محکوم کند و خواهان نشستن طرفین پای میز مذاکره باشد و رهبران سیاسی با گفتگو و طرح مسایل دیدگاه های خود و با مصالحه و سازش در تامین منافع کشور خودشان قدم بردارند.

وی ادامه داد: موضع گیری های ما در تحولات اخیر باید به نفع مردم ایران و در جهت منافع ما باشد و باید امیدوار باشیم از تحدیدهایی که به دنبال این مساله شکل می گیرد تاثیری در وین و مذاکرات هسته ای شاهد نباشیم و همه طرف ها بتوانند رفتارها را کنترل کنند به نحوی که هم از حق مردم اوکراین دفاع کنیم و هم با واقعیت های روابط بین الملل با یک رویکرد واقع گرایانه در جهت تامین منافع خودمان برخورد کنیم و از شرایط به گونه ای در راستای منافع خودمان قدم برداریم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر