کد خبر: 127939
A

فعال سیاسی اصولگرا: توافق وین به درد نمی‌خورد؛ نه تحریم ها برداشته شده و نه تضمینی در آن وجود دارد/متن توافقی که از آن صحبت می شود، مطلوب ایران نیست و خسارت بار است

محمد صادق کوشکی فعال سیاسی اصولگرا و استاد دانشگاه تهران: شروطی که رهبر انقلاب مطابق با منافع ملی و امنیت ملی کشور برای توافق مطرح کردند شامل «برداشته شدن و لغو قطعی تحریم ها»، «راستی آزمایی حذف تحریم» و «دادن تضمین برای پایبندی به توافق از سوی طرف های اروپایی و آمریکایی» بود که در صورت حصول این شروط ایران به تعهدات برجامی بر می گشت به نظر می آید متنی که در وین دارد روی آن کار می شود منطبق با سه شرط یادشده نیست. البته هنوز توافق قطعی نشده اما اگر قطعی هم شود چون منطبق با این سه شرط نیست، آن را توافق مطلوبی ارزیابی نمی کنم. این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره تصمیم دولت سیدابراهیم رئیسی نسبت به مذاکرات وین اظهار کرد: نمی دانم دولت آقای رئیسی می خواهد چه کند اما اطلاعاتی که درباره پیش نویس توافق فعلی دست من رسیده، می بینم که سه شرط در آن رعایت نشده است، وقتی آن سه شرط در آن رعایت نشده، دیگر آنکه متن توافق چه چیزی هست، موضوعیت ندارد.

فعال سیاسی اصولگرا: توافق وین به درد نمی‌خورد؛ نه تحریم ها برداشته شده و نه تضمینی در آن وجود دارد/متن توافقی که از آن صحبت می شود، مطلوب ایران نیست و خسارت بار است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مذاکرات وین در روزهای حساسی قرار دارد، برخی فعالان سیاسی اصولگرا و اساتید دانشگاه معتقدند به دلیل آنکه آمریکا هیچ تضمینی درباره رفع کامل تحری ها به ایران در جریان مذاکرات هسته ای نداده است این مذاکرات عملاً بی فایده است. چرا که مشخص نیست بلافاصله پس از توافق این دولت ی دولت بعدی تحریم ها را با عنواین دیگری دوباره فعال نکند. 

 محمدصادق کوشکی فعال سیاسی اصولگرا و استاد دانشگاه تهران درباره تفاوت توافق دولت سیدابراهیم رئیسی با توافق دولت حسن روحانی به نامه نیوز گفت: برای سنجش آنکه یک توافق مطلوب است یا خیر ما شاخص داریم. رهبر انقلاب سه شرط برای توافق خوب تعیین کردند، اگر آن شروط در توافق فعلی رعایت شده باشد «توافق مطلوب» ارزیابی می شود، در غیر این صورت مثل توافق زمان دولت آقای روحانی، «توافق بی حاصل و مضر و خسارت بار» ارزیابی می شود.

وی افزود: شروطی که رهبر انقلاب مطابق با منافع ملی و امنیت ملی کشور برای توافق مطرح کردند شامل «برداشته شدن و لغو قطعی تحریم ها»، «راستی آزمایی حذف تحریم» و «دادن تضمین برای پایبندی به توافق از سوی طرف های اروپایی و آمریکایی» بود که در صورت حصول این شروط ایران به تعهدات برجامی بر می گشت.

این استاد دانشگاه یادآور شد: اگر شروط یادشده رعایت شود، منافع و امنیت ملی حفظ می شود و بخش های مختلف جامعه بخصوص واردکنندگان، صادرکنندگان و تجار آثار و نتایج توافق را حس می کنند، در این صورت می توانیم بگوییم یک توافق خوب رقم خورده است اما اگر غیر از این باشد، توافق غلط و مضری است و فرقی هم نمی کند توسط کدام دولت انجام شده باشد.

وی ادامه داد: به نظر می آید متنی که در وین دارد روی آن کار می شود منطبق با سه شرط یادشده نیست. البته هنوز توافق قطعی نشده اما اگر قطعی هم شود چون منطبق با این سه شرط نیست، آن را توافق مطلوبی ارزیابی نمی کنم

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره تصمیم دولت سیدابراهیم رئیسی نسبت به مذاکرات وین اظهار کرد: نمی دانم دولت آقای رئیسی می خواهد چه کند اما اطلاعاتی که درباره پیش نویس توافق فعلی دست من رسیده، می بینم که سه شرط در آن رعایت نشده است، وقتی آن سه شرط در آن رعایت نشده، دیگر آنکه متن توافق چه چیزی هست، موضوعیت ندارد.

وی افزود: مردم از مذاکره و توافق دنبال حل شدن مسائل اقتصادی هستند، صادرکننده، واردکننده، تولیدکننده ما می خواهد ارتباط بانکی رایج و مرسوم با جهان داشته باشد، وقتی توافقی این ارتباط بانکی اش را فراهم نکند، آن توافق به درد صادرکننده، واردکننده و تاجر ما نمی خورد بنابراین اصلا چنین توافقی هرچه هم که باشد آن را نمی خواهیم.

کوشکی تأکید کرد: توافقی مطلوب است که همه تحریم ها براساس آن برداشته شود و تضمین قطعی در آن باشد که اروپا و آمریکا به تعهدات برجامی شان عمل می کنند چنینی توافقی نیازهای مردم را حل و فصل می کند، اگر چنین توافقی نباشد دیگر چه فرقی دارد که متن آن چیست و کدام دولت آن را امضا کرده است؟ در کل خسارت است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر