کد خبر: 128031
A

فلاحت‌پیشه: هر چه دیرتر به توافق برسیم «جمهوری اسلامی» ضرر می کند/ در دنیای امروز هیچ معاهده‌ای روی کاغذ حفظ نمی‌شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: طبیعتاً آمریکا دشمن ما خواهد ماند اما وقتی ما در قله انرژی دنیا قرار بگیریم و قراردادهای اقتصادی حتی با شرکت‌های آمریکایی ببندیم، آن زمان آمریکایی‌ها هم نمی‌توانند علیه ایران فعالیت کنند.

فلاحت‌پیشه: هر چه دیرتر به توافق برسیم «جمهوری اسلامی» ضرر می کند/ در دنیای امروز هیچ معاهده‌ای روی کاغذ حفظ نمی‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه درباره سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در روزهایی که گفته می‌شود توافق احیای برجام دور از دسترس نیست و به زودی توافق برجام از سوی ۱+۴ مطرح می‌شود، گفت: دو طرف عملاً به مرحله توافق رسیدند، منتها سفر گروسی برای همان کاری است که در برجام شکل گرفت.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آژانس متأسفانه در طول این ۱۵ سال هرگاه لازم بوده بازی سیاسی کرده و هرگاه لازم بوده بازی فنی در پیش گرفته و همواره با سیاستمداران غربی حرکت کرده است. این بار هم اعلام کرده این اقدامات گزارش نشده ایران یک موضوع فنی است و موضوعی نیست که با توافق سیاسی یعنی احیای برجام برداشته شود که این موضوع در حال حاضر محل اختلاف است و با سفر گروسی به تهران اگر طرفین به یک ساز و کاری برسند و در مورد ابهامات گذشته ایران پاسخ لازم را بدهد عملاً دیگر زمینه فنی برداشته می‌شود و موضوع تحریم‌ها در حدی که برای امضای توافق برجام لازم است، برداشته خواهد شد، معتقدم ما در آستانه توافق هستیم و فقط باید امیدوار بود در آستانه این توافق عوامل آشوب‌ساز نقشی ایفا نکنند.

وی تاکید کرد: نباید به عوامل آشوب‌ساز که در آمریکا و منطقه هستند و چه عوامل مختلف دیگر که ممکن است در این زمینه فعال شوند فرصتی داد، چراکه در حال حاضر هر توافقی شکل می‌گیرد، انگیزه و منافع جدیدی شکل می‌دهد و به نظرم هرچه زودتر توافقی در این  دنیای متلاطم کنونی انجام شود، به سود طرفین است‌. از همین رو طرفین قبل از اینکه عوامل آشوب‌ساز متن توافق را تحت‌الشعاع قرار دهند، باید آن را امضا کند.

فلاحت‌پیشه با بیان این‌که امروز هرچه دیرتر این توافق را انجام شود ضرر اصلی را ایران می‌بیند، بیان کرد: ما و امثال ما بسیار تلاش و صحبت کردیم مبنی بر این‌که هرچه زودتر برجام امضا شود و معتقدم هرچه این کار سریع‌تر صورت گیرد، به نفع ایران خواهد بود چه بسا اگر این اتفاق زودتر افتاده بود ایران  در حال حاضر به محل تلاقی بازار انرژی تبدیل شده بود که این امر هم به سود کشورهای غربی بود و هم به سود کشور ما که متاسفانه به تعویق افتاد. در حال حاضر امیدواریم عقلانیتی که در این عقلانیت یک درکی از منافع ملی کشور با حساسیت‌های بین‌المللی با هم بگنجد باعث شود، توافقی صورت گیرد.

وی درباره سخنان وزیر امور خارجه کشورمان مبنی‌ بر این‌که خط قرمز‌های ایران همچنان باقی است و ایران زیر بار توافق عجله‌ای نخواهد رفت، ایران چه خط قرمزهای دارد، گفت: خط قرمزها مشخص شده یعنی بیشتر دغدغه‌ها مانده است. ایران در درجه اول تضمین پایداری توافق را مطرح می‌کند، بعد اینکه تحریم‌ها همان‌طور حداکثری بوده، تعلیق‌شان هم حداکثری صورت گیرد و به طور عملی برداشته شود. دستاوردهای هسته‌ای کشورمان مانند قبل از دست‌مان نرود و دست خالی نمانیم و سپس این‌که تضمین داده شود تا شخصیتی مانند ترامپ نیاید برجام را لغو کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و  سیاست خارجی مجلس دهم تاکید: ایران تاکید دارد ضمن اخد تضمین تضمین لازم، دستاوردهایش از بین نرود، امکان احیای دستاوردها فراهم شود و بعد از برداشته شدن تحریم‌ها راستی‌آزمایی صورت گیرد، یعنی هنگامی ایران نفت می‌فروشد پولش هم بازگردانده شود.

وی افزود: معتقدم دولت آمریکا تصمیم گرفته در قالب ۵ اختیار اجرای رئیس‌جمهور تا حد امکان به ایران تضمین دهد، یعنی رئیس‌جمهور آمریکا در مراحل مختلف می‌تواند با فرمان اجرایی، بخشنامه، دستورالعمل، موافقت‌نامه و یادداشت به ویژه در ارتباط با کنگره عملاً زمینه‌ای را فراهم کند تا تحریم‌های مورد نظر ایران تعلیق و یا به تدریج برداشته شود. از همین رو معتقدم تحت‌تاثیر تحولات بین‌المللی، آمریکایی‌ها در حال حاضر آماده شده‌اند همه یا بخشی از اختراع اختیارات رئیس‌جمهور را برای قانع کردن ایران به کار گیرند.

فلاحت‌پیشه با اشاره به این‌که در دنیای امروز هیچ معاهده‌ای روی کاغذ حفظ نمی‌شود، عنوان کرد: اگر برجام احیا شود، طرفین باید آن را از محوطه خطر دور کنند؛ حال چگونه می‌توانند این کار را انجام دهند؟ یعنی باید برجام ریشه بدواند، یکسری کمربندهای اطمینان‌بخش مبنی بر این‌که روابط جدیدی شکل بگیرد تا برجام از بین نرود، بسته شود.

وی تاکید کرد: معتقدم گام بعدی گامی اساسی است و همانگونه که آمریکا در آن صاحب نقش است، ایران هم می‌تواند صاحب نقش شود که با شکستن  یکسری تابو‌ها برداشته می‌شود، چراکه بدون برداشتن تابو‌های سیاسی، برجام احیا نخواهد شد و من فکر می‌کنم بخشی از این تابوها  امروز برداشته شده است که ما به این  مرحله رسیده‌‌ایم. انتظار هم این است یکسری تابوهای سیاسی و اقتصادی برداشته شود تا در زمان احیای برجام ایران بتواند مناسبات بسیار گسترده اقتصادی داشته باشد و حتی با شرکت‌های آمریکایی زمینه روابط تجاری را فراهم کند و عملاً همگان از احیای برجام سود ببرند نه این‌که فقط یکسری بازیگران سود این قضیه نصیب‌شان شود آن زمان است که عملاً برجام از محدوده خطر خارج می‌شود و هر کسی هم در آمریکا روی کار بیاید نمی‌تواند از برجام خارج شود.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شرایط بین‌الملل شرایطی است که بسیار زود پرونده‌ها از دستور کار خارج می‌شوند و موضوع اوکراین این مسئله را به خوبی نشان داد. بارها مطرح کرده بودیم برجام به اوکراین فروخته نشود و نباید در حال حاضر اجازه دهیم این کار صورت گیرد.

وی یادآور شد: در شرایط متلاطم انرژی که نفت ۱۲۰ دلار است و گاز ارزش فوق‌العاده استراتژیکی در دنیا پیدا کرده است کشور ما می‌تواند با برداشتن تابوهای اقتصادی شکل گرفته، خودش را سریع به کانون مناسبات مسالمت‌آمیز اقتصادی در دنیا تبدیل کند که  آن موقع تحریم کردنش نمی‌تواند راحت باشد.

این نماینده پیشین مجلس شورای ادامه داد: امروز شاهدیم آمریکا اعلام می‌کند نمی‌تواند روسیه را که بزرگترین نقض مقررات بین‌المللی را از سال ۱۹۳۹ میلادی که هیچ شخصی تا به امروز انجام  نداده، انجام دهد است، تحریم انرژی کند چراکه روسیه از لحاظ انرژی، آمریکا را به خودش وابسته کرده است!

وی تاکید کرد: ما می‌توانیم در قالب ساز و کارهای تقویت‌کننده برجام و دیگر توافقنامه‌هایمان عمل کنیم، نه اینکه فقط انتظار داشته باشیم کشوری که دشمن ماست به ما تضمین دهد. چراکه طبیعتاً آمریکا دشمن ما خواهد ماند اما وقتی ما در قله انرژی دنیا قرار بگیریم و قراردادهای اقتصادی حتی با شرکت‌های آمریکایی ببندیم، آن زمان آمریکایی‌ها هم نمی‌توانند علیه ایران فعالیت کنند از همین رو با درک دقیق‌تری نسبت به فرصت‌های جهانی امروز ایران باید بتواند برجام را احیا کرده و آن را تبدیل به یک موافقتنامه غیرقابل عبور کند./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر