کد خبر: 128044
A

اتفاق عجیب در جلسه روز گذشته مجلس؛ مصوبات روزگذشته مجلس دوبار رأی‌گیری شد

به نظر می‌رسد در دوره یازدهم مجلس با نمایندگانی مواجه هستیم که به درستی با آیین‌نامه‌ مجلس و روند اجرایی امور آشنایی ندارند و برهمین اساس گاه به اظهار نظرهایی روی می‌آورند که در شرایطی مانند بررسی و تصویب کلیات طرح صیانت که جامعه حساسیت بالایی نسبت به آن دارد، زمینه‌ساز افزایش نگرانی‌ها در افکار عمومی می‌شوند.

اتفاق عجیب در جلسه روز گذشته مجلس؛ مصوبات روزگذشته مجلس دوبار رأی‌گیری شد

به گزارش دیده بان ایران؛ نشست علنی نوبت سوم روز گذشته مجلس شورای اسلامی در حالی از ساعت ۱۹:۱۵ روز شنبه آغاز شد به نظر می‌رسید فرآیند بررسی و تصویب بودجه به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است؛ چراکه نمایندگان از نوبت عصر روز یکشنبه ۱ اسفند بررسی بودجه را آغاز کردند اما فرآیند رسیدگی آنچنان کند پیش رفت که طی چند نوبت رئیس و نواب رئیس در صحن علنی از نمایندگان درخواست می‌کردند تا در صورت امکان از پیشنهادهای پرشمار خود که اغلب هم در صحن به تصویب نمی‌رسید، انصراف دهند تا روند رسیدگی به بودجه سرعت گیرد و مجلس بتواند در موعد مقرر قانونی بودجه را به شورای نگهبان تحویل داده و تا پیش از پایان سال برای اجرا به دولت ابلاغ کند.

اما پیشرفت کند کار و سردرگمی تنها انتقاد وارد به روند رسیدگی به بررسی بودجه نیست، روز گذشته نمایندگان در حالی سومین جلسه علنی روز شنبه را برای بررسی بودجه آغاز می‌کردند که در اقدامی قابل توجه معاونت قوانین مجلس به مصوبات نوبت صبح صحن علنی ایراد وارد کرده و این مصوبات را نیازمند رأی‌گیری مجدد دانست. براساس اعلام معاونت قوانین که در صحن علنی نیز اعلام شد، مصوبات جلسه صبح مجلس برای تصویب به دو سوم آراء نیاز داشت در حالی که تصویب آن‌ها بدون اطلاع از این مساله براساس حدنصاب اکثریت آراء انجام شد.

این مساله نشان‌دهنده آن است که در میان اعضای هیات رئیسه فردی که مسلط به آیین‌نامه‌های موجود در این مساله باشد و این مورد را در همان زمان رأی‌گیری متذکر شود حضور نداشته که شاهد رقم خوردن چنین فرآیندی هستیم.

براین اساس مصوبات نوبت صبح مجلس مجددا در صحن مطرح شده و برای آن‌ها رأی‌گیری صورت گرفت که این امر نیز باعث شد تا وقت بیشتری از مجلس گرفته شود. با همه این اوصاف نمایندگان در همان جلسه که تا ساعت ۲۲:۱۰ به طول انجامید، بالاخره بخش درآمدی بودجه را به تصویب رساندند تا از صبح امروز وارد بخش هزینه‌ای شوند.

اما این مساله از جنبه دیگری نیز جالب توجه است، طی دو هفته گذشته موضوع تصویب کلیات طرح صیانت یکی از پرحاشیه‌ترین مباحث در میان افکار عمومی بود، مصوبه‌ای که ظهر یکی از روزهای بررسی بودجه، در فاصله دو نوبت صبح و عصر و در جلسه‌ای ۱۰ دقیقه‌ای به تصویب رسید و موجی از نگرانی را در میان افکار عمومی ایجاد کرد.

در حالی که چند ساعت بعد و در شامگاه همان روز معاونت قوانین مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت این به روند بررسی و تصویب کلیات این طرح را دارای اشکال دانست، مساله‌ای که از سوی کاربران به عنوان رد یا ابطال مصوبه تعبیر شد. اما برخی حامیان و موافقان این طرح در میان اعضای کمیسیون مشترک طرح صیانت در واکنش‌هایی نسبت به این مساله مدعی می‌شدند که معاونت قوانین شأن رد مصوبات کمیسیون را ندارد. حال باید توجه این دسته از نمایندگان را به اتفاق روز گذشته جلب کرد که معاونت قوانین مجلس که روز گذشته به مصوبات صحن علنی ایراد وارد کرده و آن را دارای اشکال دانسته که براساس همان ایراد هم این مصوبات دوباره رأی‌گیری شدند، چطور این شأن و جایگاه را دارد که به مصوبات یک کمیسیون هم ایراد وارد کرده و اشکالات در روند بررسی و تصویب یا در جزئیات مصوبه را نیز شناسایی کرده و اعلام کند.

به نظر می‌رسد در دوره یازدهم مجلس با نمایندگانی مواجه هستیم که به درستی با آیین‌نامه‌ مجلس و روند اجرایی امور آشنایی ندارند و برهمین اساس گاه به اظهار نظرهایی روی می‌آورند که در شرایطی مانند بررسی و تصویب کلیات طرح صیانت که جامعه حساسیت بالایی نسبت به آن دارد، زمینه‌ساز افزایش نگرانی‌ها در افکار عمومی می‌شوند./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر