کد خبر: 128137
A

عبدالرضا فرجی‌راد: جنگ اوکراین ادامه پیدا خواهد کرد/ روسیه به بن‌بست رسیده است/ اوکراین به زمینی سوخته تبدیل می‌شود

دکتر عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلیتیک : عقب نشینی روسیه نیز از نظر سیاسی و نظامی و داخلی به معنی خودکشی سیاسی پوتین است. ادامه آن هم یعنی مقاومت و آماده شدن بیشتر مردم اوکراین. آنچه که ما امروز شاهد آن هستیم وضعیتی است که به نفع اوکراین و به ضرر روسیه رقم می خورد البته من این را از نظر نظامی و سیاسی عرض می کنم ولی از نظر انسانی و اخلاقی اوکراین هم به تدریج به زمینی سوخته تبدیل می شود

عبدالرضا فرجی‌راد: جنگ اوکراین ادامه پیدا خواهد کرد/ روسیه به بن‌بست رسیده است/ اوکراین به زمینی سوخته تبدیل می‌شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دکتر عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلیتیک و کارشناس مسائل بین‌المللی در پاسخ به این سوال که تقریبا دو هفته از حمله روسیه به اوکراین گذشته است. اوکراین در این مدت کوتاه نیامده و تسلیم نشده است و آمریکا و ناتو نیز اعلام کرده اند که مایل به جنگ مستقیم با روسیه نیستند. بحران اوکراین در پس خود چه سناریو هایی بوجود می آورد؟ اظهار داشت: ای کاش این اتفاقات نمی افتاد و می شد جلو این اتفاقات را گرفت. روسیه نیروهای خود را برای مدتی پشت مرزهای اوکراین قرار داد و این کشور را تحت فشار قرار داد ولی روسیه اگر اهدافی داشت می توانست همین روند را ادامه بدهد و اجازه بدهد دیپلماسی جلو برود و کار خود را انجام بدهد. صدراعظم آلمان هم قدم هایی برداشت و پیشرفتی کردند اما تحمل روسیه کم بود و با موضع گیری زلنسکی در مورد ناتو و تاکید او بر عضویت در ناتو، روسیه هم موضع خود را عوض کرد و این اتفاق افتاد.

روس ها اوکراین را دست کم گرفته بودند

دو اتفاق نظامی روسیه علیه اوکراین

وی افزود: روس ها اوکراین را دست کم گرفته بودند و از طرفی نیرو های خود را بسیار دست بالا گرفته بودند. اولین مساله در این تجاوز عدم چابکی نیروهای روسیه بود. در واقع دو اتفاق خاص در این عملیات رخ داد اول اینکه دنیا فهمید روسیه از نظر نظامی آن چیزی نیست که برداشت می شود و روسیه فهمید از نظر نظامی برآوردهای درستی نکرده بود. امروز در دوران تکنولوژی های مدرن انباشتی از سلاح و نیروی نظامی و نفرات به کشور ها قدرت نمی دهد. ما در قفقاز و در جنگ آذربایجان و ارمنستان دیدیم که پهبادها و تکنولوژی های جدید بود که کار کردند. روسیه فاقد این توانایی مورد انتظار بود و نیروهایش روحیه لازم را نداشتند. وقتی روسیه وارد اوکراین شد متوجه شدند که اولا نیروهایش آمادگی لازم را ندارند و دوم نبود این ابزارها در مقابل عملیات پاتکی و مردمی توانایی قدرتمندی ندارد و ضعیف است و مهمتر از همه روحیه نیروهای روسی بود.

جنگ از مسیری که حرکت می کرد خارج شده است

وی تصریح کرد: از این رو ما امروز در این جنگ بن بستی را می بینیم البته امروز می بینیم روسیه در این بن بست تا حدودی خود را راضی می کند و با آن موشک پراکنی به شهر ها و ویران کردن زیر ساخت ها و برج های مسکونی و خانه های مردم که در برخی از شهر ها به حد اعلای خود می رسد باعث آوارگی گسترده مردم و نگرانی هایی است که بوجود آورده است. چون روس ها و بویژه آقای پوتین همواره اعلام می کردند که اوکراینی ها با ما برادر هستند و هم فرهنگ هستیم ولی امروز می بینیم اینطور نیست. این جنگ از مسیری که حرکت می کرد خارج شده و نیروی قوی با بن بست هایی روبرو شده است و شهر های مهم را ویران می کند تا تخلیه شود و توانایی نیروهای اوکراینی تحلیل برود. با توجه به تخلیه مردمی که همواره پشتیبان نیروهای نظامی کشور در جنگ ها هستند ولی اوکراینی ها بیشتر بر سر شوق می آیند که به دفاع و مبارزه خود ادامه بدهند. از طرفی هر چه نیروهای روسی توقف داشته باشند و حرکت آنها کند باشد برای اوکراین مشخص می شود که به چه چیزهایی نیاز دارند تا ضربات بیشتری به روسیه بزنند و غرب متوجه این است و در حال تامین اوکراین است.

امروز اوکراینی ها با کمک غرب برنامه ریزی می کنند تا دولت در تبعید را آماده سازی کنند

روسیه به بن بست رسیده است

روسیه از نظر اقتصادی باخته است

جنگ با بن بستی که شاهدش هستیم ادامه پیدا خواهد کرد

فرجی راد با بیان اینکه امروز حجم سلاح هایی که وارد اوکراین می شود روز به روز افزایش پیدا می کند گفت: هر چه این مقاومت بیشتر شود غرب به بیشتر کردن کمک ها تشویق می شود. ما شاهد این هستیم که روسیه قادر به در اختیار گرفتن یک شهر بزرگ و استراتژیک اوکراین نیست، مثلا در کنار دریای سیاه بندری را گرفته است ولی هنوز هم خارکیف را صددرصد در اختیار ندارد و هر آن ممکن است پاتکی زده شود. کی‌یف مرکز دولت است و در دست روس ها نیست. امروز اوکراینی ها با کمک غرب برنامه ریزی می کنند تا دولت در تبعید را آماده سازی کنند تا در تصرف کی‌یف کار خود را در مرکزی دیگر دنبال کند. از این رو روسیه به بن بست رسیده است و هر چه بن بست ادامه پیدا کند به ضرر روس ها است. روسیه از نظر اقتصادی باخته است و تحریم کمرشکن سال ها انرژی روسیه را می گیرد و سال ها طول خواهد کشید تا روسیه کمر راست کند. این کشور باید در مقابل هر تحریمی امتیاز بدهد تا تحریم برداشته شود و جنگ با بن بستی که شاهدش هستیم ادامه پیدا خواهد کرد.

عقب نشینی روسیه به معنی خودکشی سیاسی پوتین است

اوکراین به تدریج به زمینی سوخته تبدیل می شود

نقش منفی آقای زلنسکی در این بحران کم نبود

این استاد ژئوپلیتیک ادامه داد: عقب نشینی روسیه نیز از نظر سیاسی و نظامی و داخلی به معنی خودکشی سیاسی پوتین است. ادامه آن هم یعنی مقاومت و آماده شدن بیشتر مردم اوکراین. آنچه که ما امروز شاهد آن هستیم وضعیتی است که به نفع اوکراین و به ضرر روسیه رقم می خورد البته من این را از نظر نظامی و سیاسی عرض می کنم ولی از نظر انسانی و اخلاقی اوکراین هم به تدریج به زمینی سوخته تبدیل می شود به ویژه شرق اوکراین مثل سوریه و بسیاری از مناطقی که درگیری های گسترده ای داشتند خواهد شد و آثار اقتصادی و مهاجرتی خود را بر روی اوکراین دارد. با تمام ضعف ها و شکست های پوتین در این مساله که برای او غیر منتظره بود و با وجود اینکه زلنسکی خود را به صورت یک قهرمان نشان می دهد و گفته شده با وجود تبلیغی که می شود ۹۰%  محبوبیت دارد اما به نظر من نقش منفی آقای زلنسکی در این بحران کم نبود. رهبر ملی و مردمی کسی است که بتواند از چنین درگیری جلوگیری کند و من اعتقاد دارم زلنسکی می توانست این کار را بکند.

روسیه حق تجاوز به اوکراین را نداشت

تاکید بیش از حد زلنسکی به پیوستن به ناتو بدون ملاحظات ژئوپولتیکی خطای بزرگی بود

زلنسکی باید به جای عضویت در ناتو درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را مطرح می کرد

وی تاکید کرد: روسیه حق تجاوز به اوکراین را نداشت ولی تاکید بیش از حد آقای زلنسکی به پیوستن به ناتو بدون ملاحظات ژئوپولتیکی خطای بزرگی بود و معلوم بود که روس ها این قضیه را تحمل نخواهند کرد. تجربیات قبلی نیز وجود داشت. این رهبر امروز در اوکراین محبوب است و اکثریت دارد ولی تاریخ اوکراین وقتی مقصرین این فاجعه شوم را می نویسد ضمن اینکه روسیه و به ویژه شخص پوتین را مقصر اصلی اعلام می کند حتما آقای زلنسکی را مورد انتقاد قرار خواهد داد. می شد وقتی که پوتین در کنجی قرار گرفته و راه پس و پیش ندارد با واسطه هایی مذاکراتی شروع کرد و عضویت به ناتو را به عضویت در اتحادیه اروپا تقلیل داد. آقای زلنسکی باید به جای عضویت در ناتو درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را مطرح می کرد که مسائل امنیتی کمتری داشت و با توسعه اوکراین روسیه نیز می توانست با برقراری روابط خود زا این امتیاز بهره ببرد. به عقیده من آقای زلنسکی می توانست امتیاز دیگری نیز ببرد و آن نشان دادن نوعی مردانگی در حفظ حاکمیت ملی و عدم دربه در کردن مردمش بود و از قدرت کنار می رفت چون پوتین به او بسیار حساس بود. می شد با واسطه هایی که پوتین به آنها اعتماد داشت کار را پیش برد. پوتین در اروپا در درجه اول به آلمانی ها و اتریشی ها و تا حدودی فرانسوی ها اعتماد بهتری داشت و می توانستند مذاکراتی داشته باشند. زلنسکی می توانست انتخاباتی برگزار کند و پوتین را در مقابل عمل انجام شده قرار بدهد و تمام بهانه ها را بگیرد. این احتمال وجود داشت که با این توافق شرق اوکراین آزاد شود.

جنگ ادامه پیدا خواهد کرد مگر اینکه زلنسکی کوتاه بیاید

پوتین وضعیتی در حال باخت دارد

پوتین باید بعد از این اتفاق پاسخگوی جامعه بین المللی و دادگاه ها باشد

فرجی راد در خصوص اینکه آیا جنگ ادامه دار خواهد بود یا دو کشور به توافق می رسند؟ گفت: جنگ ادامه پیدا می کند این چیزی است که به نظر می رسد. آقای پوتین وضعیتی در حال باخت دارد. عقب نشینی او خودکشی است و در روسیه دچار بحران شدید خواهد شد و مردم به تظاهرات گسترده و حذف او اقدام خواهند کرد لذا پوتین باید بعد از این اتفاق پاسخگوی جامعه بین المللی و دادگاه ها باشد از این رو این جنگ ادامه پیدا خواهد کرد مگر اینکه زلنسکی کوتاه بیاید. چون آقای زلنسکی بیشتر با آمریکا و بریتانیا هماهنگ می شود و آن ها وقتی حس کردند پوتین در حال شکست است طبیعتا این راه را ادامه خواهند داد و ویرانی اوکراین برای آنها مساله نیست و کمتر اهمیت دارد از این رو تمام تمرکز بر شکست پوتین است تا تحریم ها در درجه اول در داخل روسیه کار خود را انجام بدهد دوم اینکه اروپا به این نتیجه می رسد که انرژی روسیه را قطع کند، از این رو آمریکا به سراغ دشمنان خود از جمله ونزوئلا رفته است تا نفت وارد بازار کند حتی ممکن است امتیازاتی به ایران داده شود، از این رو این جنگ ادامه پیدا خواهد کرد مگر اینکه زلنسکی به خود بیاید و از قدرت بیرون برود و این دستآوردی نسبی برای پوتین است و وضعیت را در همین جا ثابت می کند اما خارج نخواهد شد.

اگر اوکراین اعلام کند عضو ناتو نخواهد شد زمینه برای مذاکرات فراهم می شود

وی افزود: در این شرایط هرگز اوکراین به ناتو نمی پیوندد و ناتو نیز این عضویت را نمی پذیرد اگر چنین کاری صورت بگیرد دیگر پوتین دست بالا پیدا می کند و تمام اوکراین نابود می شود و این حق را به خودش می دهد و وضعیت در داخل روسیه نیز به نفع او چرخش پیدا می کند. عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا هم به کندی پیش می رود چون هنوز با قوانین اتحادیه اروپا تطبیق ندارند و فصل های اتحادیه اروپا برای عضویت را ندارند اگر عضویت اوکراین انجام شود و اروپا از خود گذشتگی داشته باشد و اوکراین اعلام کند عضو ناتو نخواهد شد امکان و زمینه برای مذاکرات فراهم می شود و دو طرف امتیاز می دهند و قضیه به تدریج وارد فاز مذاکراتی طولانی می شود که در پایان باز هم پوتین از نظر سیاسی و اقتصادی تا حدود زیادی بازنده است.

منبع: شفقنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر