کد خبر: 128150
A

واکنش سفیر روسیه به ماجرای دخالت روس ها در مذاکرات هسته ای: سوء تفاهم شده است

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران در حاشیه مراسم سی‌امین سالگرد روابط ایران و جمهوری آذربایجان درباره اظهارات منتشرشده از سوی سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور که گفته بود، «روسیه از واشنگتن خواسته است قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات وین بر سر احیای برجام تضمین کند که تحریم‌های اخیر علیه مسکو به همکاری این کشور با ایران ارتباطی پیدا نمی‌کند.» گفت: سوءتفاهم شده است.

واکنش سفیر روسیه به ماجرای دخالت روس ها در مذاکرات هسته ای: سوء تفاهم شده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران در حاشیه مراسم سی‌امین سالگرد روابط ایران و جمهوری آذربایجان درباره اظهارات منتشرشده از سوی سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور که گفته بود، «روسیه از واشنگتن خواسته است قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات وین بر سر احیای برجام تضمین کند که تحریم‌های اخیر علیه مسکو به همکاری این کشور با ایران ارتباطی پیدا نمی‌کند.» در پاسخ به تسنیم گفت: سوءتفاهم شده است.

وی تأکید کرد: از مردم ایران می‌خواهیم که به اظهارات رادیوهای بیگانه مانند رادیو دیروز (فردا) گوش ندهند.

وی با اشاره به اینکه دولت این کشور دراین‌باره به تهران پاسخ خواهد داد نیز اظهار داشت: توضیحات لازم را از طریق منابع دیپلماتیک به طرف ایرانی خواهیم داد. ما رسماً به دوستان ایرانی در این خصوص توضیح خواهیم داد.

لاوروف‌، وزیر خارجه روسیه همچنین گفته بود که «از سوی روسیه مشکلاتی وجود دارد. ما از همکاران آمریکایی خود ضمانت‌های کتبی خواسته‌ایم تا تحریم‌ها، بر حق ما برای تجارت کامل و آزاد اقتصادی، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های فنی ـ نظامی با ایران تأثیر نگذارد.»

این اظهارات لاوروف واکنش‌هایی را در ایران به‌همراه داشت به‌طوری که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در این خصوص گفت: اظهارات لاوروف را در رسانه‌ها دیدیم و منتظر هستیم از مجاری دیپلماتیک جزئیات آن را بشنویم. گفت‌وگوها در وین در مسیر خودش در حال پیگیری است. همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نباید محدود و تحت تأثیر هیچ تحریمی قرار بگیرد از جمله همکاری‌های صلح‌آمیز ایران با روسیه و چین، در همین بستر این اظهارات را می‌‌فهمیم.

خطیب‌زاده ادامه داد: رویکرد روسیه تا امروز برای رسیدن به توافق دسته‌جمعی در وین، سازنده بوده است. منتظر هستیم در وین، جزئیات بیشتری را اگر دارند به ما بدهند. مردم ایران می‌دانند مذاکره‌کنندگان در وین و دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای حداکثرسازی منافع ملت قدم برمی‌دارند و در همین راستا کارشان را جلو خواهند برد.

علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان نیز در این خصوص در صفحه مجازی خود نوشت: کنش‌های مثبت و منفی کشورهای حاضر در مذاکرات وین با هدف تأمین منافع انجام می‌شود و قابل درک است. تنها عامل مؤثر بر تعامل تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+4 نیز تأمین منافع مردم ایران است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر