کد خبر: 12828
A
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی:

برجام بستر شکوفایی اقتصاد کشور به سمت رشد و توسعه را فراهم کرد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است فعالان بخش خصوصی توانسته اند از فرصت های به وجود از برجام در بخش های مختلف استفاده کنند، اگرچه بخش های دولتی، ذی نفع اصلی از برجام بوده اند.

برجام بستر شکوفایی اقتصاد کشور به سمت رشد و توسعه را فراهم کرد

سید حمید حسینی گفت: در وهله اول نباید این نکته را فراموش کنیم که برجام یک توافق سیاسی است، نه یک توافق اقتصادی؛ بنابراین قرار نبوده است که خود برجام کار خاصی برای اقتصاد انجام دهد.

وی افزود: اما به هر حال برجام بستری را فراهم کرد که اقتصاد کشور بتواند شکوفا شود و به سمت رشد و توسعه برود. مطمئنا در دنیای امروز که تقسیم کار وجود دارد و همه کشورها پذیرفتند که بر اساس مزیت های شان کار کنند اگر کشوری از چرخه بین المللی خارج شود طبیعتا نمی تواند مزیت های خود را بروز دهد و از مزیت های دیگران استفده کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: ما هم عملا در زمان تحریم ها در حال رسیدن به نقطه ای بودیم که از چرخه تعاملات و تبادلات بین المللی خارج شویم اما برجام شرایطی را فراهم کرد که به جامعه بین المللی برگشتیم و توانستیم در مراودات بین المللی نقش داشته باشیم.

حسینی با بیان برخی دیگر از دستاورد های اقتصادی برجام ادامه داد: از سوی دیگر برجام باعث شد که دسترسی ما به بازارهای مختلف که در زمان تحریم ها محدود شده بود مجددا فراهم شود. همچنین دسترسی ما به دانش و تکنولوژی فراهم شد و باعث شده تا برای تامین و خرید تجهیزات برای پروژه های فعلی و پروژ های آینده نگران نباشیم.

وی عنوان کرد: همچنین برجام، خدمات بازرگانی نظیر حمل و نقل، کشتی رانی، بیمه و بعضی خدمات بانکی را برای کشور فراهم کرد و اینکه هنوز برخی تحریم ها در بخش بانکی باقی مانده بخشی از آن ریشه درمسائل و مشکلات خودمان دارد چون حدود ۱۰ سال روابط بانکی مان قطع بوده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از صحبت هایش درباره اینکه  برجام چه دستاوردها و نتایجی برای فعالان بخش خصوصی داشته است، گفت: مطمئنا  بخش خصوصی حتما در بعضی بخش ها توانسته است از فرصت های به وجود آمده از بر جام استفاده کند، بخش عمده ای از صادرات کشور توسط بخش خصوصی انجام می گیرد و برجام فرصت های مناسبی را در این زمینه برای بخش خصوصی ایجاد کرده است.

حسینی اضافه کرد: بخش عمده ای از واردات کشور نیز توسط بخش خصوصی صورت می گیرد و برجام باعث شده  که دسترسی بخش خصوصی به بازارهای مختلف بیشتر شود و روند واردات تسهیل شود. همچنین بخش خصوص در بخش های مانند خدمات، توریسم و حمل و نقل حتما توانستند از برجام بهره مند شود اگرچه که بیشتر نفع برجام برای شرکت های بزرگ دولتی بوده است.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر