کد خبر: 128555
A

آیت‌الله دژکام: آنقدر که سیاه نمایی می‌شود وضع کشور بد نیست/ بنیاد شهید هشیار باشد؛ ضد انقلاب به دنبال این است که جامعه ایثارگری را علیه نظام کند

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس مدعی شد: امروز ضد انقلاب به دنبال این هستند که جامعه ایثارگری را علیه نظام کنند. مسئولان بنیاد شهید در این خصوص شما باید با جامعه ایثارگری همدلی کنید که این همدلی کردن سبب ایجاد آرامش می‌شود.

آیت‌الله دژکام: آنقدر که سیاه نمایی می‌شود وضع کشور بد نیست/ بنیاد شهید هشیار باشد؛ ضد انقلاب به دنبال این است که جامعه ایثارگری را علیه نظام کند

به گزارش دیده بان ایران؛ آیت‌الله لطف‌الله دژکام عصر یکشنبه ۲۲ اسفند در دیدار با مدیرکل بنیاد شهید فارس که به مناسبت روز شهید و هفته تاسیس بنیاد شهید برگزار شد، گفت: یکی از دستگاه‌هایی که وظیفه اساسی در خصوص بحث ایثار و شهادت دارد مجموعه بنیاد شهید است.

به نقل از دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در فارس، آیت‌الله دژکام، یکی از اسناد مهم بالادستی برای سنجش جایگاه و تاثیر اقدامات در عرصه فرهنگ ایثار و شهادت را سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری دانست و گفت: هیچ سند دیگری از سندهای نظام اینقدر ماده و بند ندارد یعنی به صورت ویژه و ریز، رهبر انقلاب خط مشی و سیاست مسائل ایثارگری و فرهنگ شهادت را تعیین کرده‌اند که این عرصه فرهنگ است.

امام جمعه شیراز با طرح سئوالی مبنی بر اینکه باید دید که امروز و در این عرصه نسبت به سیاست‌ها، کجا قرار داریم، عنوان کرد: ببینید یک نحوه ارزیابی مدیریت این است که بگوییم ما این تعداد اقدام را انجام داده‌ایم و این خوب است اما به ما نمی‌گوید کجای کار هستیم. ما باید همیشه در عرصه مدیریت ببینیم کجای کاریم؟ بنابرین آمارهای کمی گاهی وضعیت ما را از حیث اینکه در مدیریت کجای کار هستیم مشخص نمی‌کند و این مسئله‌ای است که عموما در گزارش کارها در کشور ما مرسوم شده که آمار کمی می‌دهیم.

آیت‌الله دژکام خاطرنشان کرد: نمی‌گوییم آمار کمی نیاز نیست ولی این مشخص کننده موفقیت مدیر نیست و برای سنجیدن موفقیت به یکسری دیگر شاخص‌ها نیاز داریم و چون آنها را درست اندازه گیری نمی‌کنیم در نوع اقدامات اشتباهاتی انجام می‌دهیم؛ مثلا فرض کنید وضع ما امروز از نگاه مردم به قضیه ایثارگری چگونه است؟ اگر بحث‌های رسانه‌های بیگانه را بررسی کنید وضعیت را بد می‌بینند؛ حال واقعا اوضاع بد است یا خیر؟

او با تصریح بر این نکته که شاخص‌ها برای ما درست تبیین نشده است و برای همین رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های بیگانه جولان می‌دهند اما اگر ما ملاک و شاخص تعیین کنیم دیگر نمی‌توانند فضاسازی کنند، گفت: همان طور که حضرت حافظ فرموده است "خوش بود گر محک تجربه آید به میان ... تا سیه روی شود هر که در او غش باشد".

نماینده ولی‌فقیه در فارس ادامه داد. اگر کار دقیق و علمی در خصوص خدمات نظام انجام گیرد، می‌بینید آنقدر که سیاه نمایی می‌شود وضع کشور بد نیست ولی اگر مجال را از بحث محاسبه علمی بگیریم همین می‌شود که می‌گویند وضع خوب یا بد است درحالیکه به واقع قابل تشخیص نیست.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه هیچ فردی از بیرون نسبت به دستگاه‌ها و نهادهای کشور همچین نگاه و ملاحظه‌ای ندارد، افزود: اما داخل مجموعه خود می‌توانید این کار را کنید چون هدف خدمت و رضایت خداست خود ما باید بررسی کنیم که کجای کاریم؟ 

اقدامات کمّی مشخص کننده جایگاه مدیریتی نیست

او اضافه کرد: اگر در خصوص مسائل فرهنگی بتوانیم آن اهدافی که در سیاست‌های کلی مشخص شده را بررسی کنیم و پیمایش داشته باشیم و ببینیم وضعیت ما چطور است، یک کار بسیار خوب و ارزشمند رقم خواهد خورد.

امام جمعه شیراز گفت: به نظر می‌رسد امروز جوانانی که اطراف شهدا و ایثارگران هستند بیش از تعدادی شهید و ایثارگری است که داریم. در زمان انقلاب همه ایثار گر و رزمنده نبوده و همه جور آدم داشتیم امروز هم افراد مختلف هستند اما اینکه ما حواسمان به این تعداد نیست و نمی‌توانیم نشان دهیم به خاطر این است که خیلی بررسی نکرده ایم که بتوانیم قضیه را سامان دهیم.

آیت‌الله دژکام گفت: در بحث سند فرهنگی به نظر بنده می‌رسد اینگونه نگاهی باید داشته باشیم که تعداد فعالیت‌های ما ملاک نیست. چون خود ما درگیر سند نقشه مهندسی فرهنگی شدیم این حرف را می‌زنم و اگر در پایان سال فقط تعداد فعالیت‌ها را بیان کنیم به کار ما نمی‌آید. ما باید یک ملاک ارزیابی دیگری بگذاریم و ببینیم وضع جامعه کجا بوده و کجا آمده و آیا تغییری در گفتمان اجتماعی و نوع گرایش‌ها و علایق ایجاد شده است یا خیر چون این موارد مهم است وگرنه هرچه فعالیت انجام دهیم و تغییری رخ ندهد انگار اقدامی نکرده‌ایم.

او اضافه کرد: نکته مهم دیگر در خصوص مسئله تخصیص منابع است. شما بیش از ۱۴ هزار شهید دارید و تعداد بسیار بیشتر جانباز و ایثارگر که باید یکسری خدمات به آنها بدهید.
آنچه که به عنوان منابع در اختیار مجموعه بنیاد شهید است مسلما با تعداد جامعه هدف همخوانی ندارد و یکی از ملاک هایی که مشخص می شود مدیر چقدر موفق بوده همین است که تخصیص منابع باید به گونه‌ای رخ دهد که رضایت جامعه هدف را تامین کند در حالیکه منابع کمتر از نیاز است.
این ظرافت کار مدیر است که کار را سامان دهد با وجود اینکه منابعش محدود است.

نماینده ولی‌فقیه در فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز ضد انقلاب به دنبال این هستند که جامعه ایثارگری را علیه نظام کنند، خطاب به مسئولان بنیاد شهید، گفت: در این خصوص شما باید با جامعه ایثارگری همدلی کنید که این همدلی کردن سبب ایجاد آرامش می‌شود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه اخلاق چند سرفصل دارد که یکی از آنها همدلی کردن است، افزود: مخاطب ما باید احساس کند اگر رنج می‌برد همه ما با او شریک هستیم و این احساس همدلی را ایجاد کنید. فرقی نمی‌کند کدام طرف میز هستیم، درد مشترک داریم. این اخلاقی است که باید به طرف مقابل منتقل کنیم. گاهی باید به همدیگر کمک دهید. این احساس همدلی کردن است که مهم است.

او عنوان کرد: اخلاق فقط به حسن خلق نیست بلکه همه اخلاق می‌تواند موثر باشد در اینکه مردم از مدیریت‌ها راضی شوند. امروز نگرانی که ما داریم و دشمن روی آن حساب می‌کند همین است که نارضایتی مردم خصوصا جامعه ایثارگری به وجود آید.

امام جمعه شیراز گفت: در این راستا باید از سایر دستگاه های دیگر برای تبلیغ و فرهنگ سازی کمک بگیریم و تعامل با سایر دستگاه‌ها نیاز است. ایثارگری شهدا و رزمنده‌ها را با ظرافت‌های هنری باید به جامعه تزریق شود.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر