کد خبر: 128611
A

مجید انصاری در گفت وگو با دیده‌بان ایران: شعار «نه شرقی نه غربی» معنی‌اش این نیست که دور کشور حصار بکشیم/ این شعار ممکن است در هر زمان مصادیق و معانی متفاوتی داشته باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به دیده بان ایران گفت: هر کشوری، هر قدرتی که خواهان تعامل با جمهوری اسلامی باشد، این شعار را باید مدنظر داشته باشد و در واقع باید مراقب باشد که رابطه استعماری با جمهوری اسلامی نداشته باشد. فکر نمی‌کنم هیچ نیروی داخلی اعم از اصولگرا و یا اصلاح‌طلب این شعار را قبول نداشته باشد. هیچکس نمی‌گوید شعار «نه شرقی نه غربی» بدین معناست که با تمام دنیا قطع ارتباط کنیم و به نوعی دور کشور حصار بکشیم.

مجید انصاری در گفت وگو با دیده‌بان ایران: شعار «نه شرقی نه غربی» معنی‌اش این نیست که دور کشور حصار بکشیم/ این شعار ممکن است در هر زمان مصادیق و معانی متفاوتی داشته باشد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگو با سایت دیده‌بان ایران در خصوص سیاست خارجه جمهوری اسلامی و اشاره به شعار اوایل انقلاب مبنی بر «نه شرقی نه غربی» اظهار کرد: شعار «نه شرقی نه غربی» یک شعار اساسی و همیشگی بوده و امکان دارد در هر زمان مصادیق و معانی متفاوتی داشته باشد. این شعار در آغاز انقلاب در برابر جریان وابستگی به کشورهای غربی مطرح شد و اساساً یکی از علل شکل‌گیری انقلاب همین دخالت‌های تحقیرآمیز کشورهای غربی بود. به طوری‌که دربار و حکومت شاه دست‌نشانده آن‌ها تلقی می‌شدند! از سویی دیگر؛ در مقابل این جریان، جریان دیگری به نام حزب توده و چپ مارکسیستی وجود داشت که وابستگی زیادی به جماهیر شوروی سابق داشتند اما موازنه منفی یعنی «نه شرقی و نه غربی» در سیاست خارجی ما قبل از پیروزی انقلاب مطرح بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: مردم در اوایل انقلاب ضمن تعامل سازنده با کل دنیا دنبال این بودند که تحت سلطه استعماری و نفوذ بیگانه نباشند و چون دنیا در دو قطب شرق و غرب تعریف شده بود، طبیعتاً شعار«نه شرقی نه غربی» شکل گرفت. این شعار معنایش این نیست که اگر فردا یک قدرت منطقه‌ای سلطه‌گر به وجود آمد بگوییم این نه شرقی است نه غربی بنابراین خاورمیانه‌ای است! شعار «نه شرقی نه غربی» یک شعار محتوایی است، معنای این شعار این است که باید جمهوری اسلامی ایران استقلال سیاسی خودش را حفظ کند و با حفظ این استقلال با همه دنیا تعامل سازنده داشته باشد؛ این معنای اصلی این شعار است. در مصداق یک زمانی منظور از این شعار آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بود اما امروز می‌تواند منظور آمریکا و کشورهای دیگری باشد که اگر بخواهند برخورد استعماری داشته باشند، قطعا پاسخ محکمی از جمهوری اسلامی دریافت خواهند کرد. هر کشوری، هر قدرتی که خواهان تعامل با جمهوری اسلامی باشد، این شعار را باید مدنظر داشته باشد و در واقع باید مراقب باشد که رابطه استعماری با جمهوری اسلامی نداشته باشد. فکر نمی‌کنم هیچ نیروی داخلی اعم از اصولگرا و یا اصلاح‌طلب این شعار را قبول نداشته باشد. هیچکس نمی‌گوید شعار «نه شرقی نه غربی» بدین معناست که با تمام دنیا قطع ارتباط کنیم و به نوعی دور کشور حصار بکشیم اما هر ایرانی وطن پرستی بدین امر اعتقاد دارد که این شعار به معنای نفی سلطه استثماری کشورهای استعماگر است.

منبع: سایت دیده‌بان ایران- نازیلا معروفیان

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر