کد خبر: 128704
A

رئیسی: روشنفکر حقیقی کسی نیست که مردم را به فرهنگ غربی یا شرقی سوق دهد

ابراهیم رئیسی گفت:انقلاب اسلامی مردم ایران به نوعی انقلاب فرهنگی بود و امام راحل و رهبر معظم انقلاب همواره مروج فرهنگ کتابخوانی و انس با کتاب بوده‌اند.

رئیسی: روشنفکر حقیقی کسی نیست که مردم را به فرهنگ غربی یا شرقی سوق دهد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  سید ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه در سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و نهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، گفت: برگزاری چنین رویداد بزرگ فرهنگی، علاوه بر معرفی آثار برگزیده و فاخر، و تقویت ارتباطات فرهنگی و اجتماعی، بستری شناسایی استعدادهای برتر و حمایت از نخبگان علمی و فرهنگی است.

رئیس جمهور افزود: با وجود پیشرفت‌های فناورانه و دیجیتال و ظهور شبکه‌های اجتماعی، کتاب همچنان جایگاه فاخر فرهنگی خود را دارد و تقریبا هیچ رسانه‌ای نتوانسته جایگزین کتاب باشد.

 رئیسی کتاب را پل ارتباطی بین فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و ابزار انتشار افکار و اندیشه‌های فرهیختگان و دانشمندان توصیف و تصریح کرد: اگر آثار بزرگانی مثل ابوعلی سینا، حافظ، سعدی، شیخ انصاری، آخوند خراسانی و شخصیت‌های بزرگ دیگر در قالب کتاب حفظ و منتشر نمی‌شد، امروز چه کسی آنان را می‌شناخت؟

رئیس جمهور پس از توصیف جایگاه تعیین‌کننده کتاب در حیات یک ملت، گفت: انقلاب اسلامی مردم ایران به نوعی انقلاب فرهنگی بود و امام راحل و رهبر معظم انقلاب همواره مروج فرهنگ کتابخوانی و انس با کتاب بوده‌اند.

 رئیسی همچنین با اشاره به جایگاه والای آزادی بیان و اندیشه در جمهوری اسلامی گفت: در کنار این ارزش‌های مهم، عدالت و انصاف در قلم و بیان نیز از ارزش‌های فرهنگ انقلاب اسلامی است.

 رئیسی افزود: در نگاه قرآن که خداوند در آن به قلم قسم یاد کرده است، آن قلمی ارزش دارد که مایه هدایت انسان‌هاست و جوهر آن عدالت، عقلانیت، معنویت و اخلاق است، نه قلمی که به جای دانش‌افزایی و ارتقای مادی و معنوی بشر، بی‌اخلاقی و انحرافات را به ویژه برای جوانان، نوجوانان و کودکان ترویج می‌کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت مالکیت معنوی، حق تألیف و ترجمه اظهار داشت: یکی از حقوق مهم در حوزه تالیف و نشر، حقوق خواننده و مخاطب است که باید رعایت شود و عدالت و انصاف در بیان، ناظر به این حقوق است.

رئیسی در تشریح عدالت در بیان و قلم گفت: عدالت در بیان و قلم یعنی آنکه گوینده و نویسنده محققانه و با دقت مطالب را ارائه کند و سخن سست و بی اساس بیان نکند.

رئیس جمهور با بیان اینکه برپایی کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها از افتخارات جمهوری اسلامی است، خاطرنشان کرد: باید این نکته را مد نظر داشت که جایگاه طرح مباحث علمیِ متفاوت و حتی متناقض، محیط‌های علمی و دانشگاهی است و ارائه این بحث‌ها در عرصه عمومی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

 رئیسی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه آثار فاخر و برتر معرفی شده در چنین رویدادهایی به خوبی در جامعه نیز معرفی و عامل ترویج کتابخوانی شوند، افزود: رسانه‌ها و اهل علم و فرهنگ همه تلاش خود را برای ترویج کتابخوانی در بین مردم به کار گیرند و آثار منفی بی‌توجهی به کتاب را در سرنوشت جوامع تبیین کنند.

 رئیسی در ادامه، انتشار حقایق و مقابله با تحریف را از جلوه‌های جهاد تبیین دانست و خاطرنشان کرد: کتاب نقش مهم و اساسی در روشنگری  عصرها برای نسل‌ها دارد و می‌تواند ملاک مهمی برای تشخیص حق از باطل باشد.

 رئیسی تالیف و نگارش مبتنی بر افشای چهره و ترفندهای دشمن را که دشمنان ‌آن را نمی‌پسندند، حوزه اصلی جهاد تبیین توصیف کرد و گفت: که تلاش دارد بدی‌های خاندان خائن پهلوی را تطهیر و حقایق آشکار درباره خدمات جمهوری اسلامی و رزمندگان و مجاهدان آن را تحریف کند.

رئیس جمهور یکی دیگر از عرصه‌های مجاهدت‌ نویسندگان و محققان را ثبت و انتقال حقایق به نسل‌ها و عصرهای آینده دانست و افزود: دشمن نمی‌خواهد حقیقت مجاهدت‌ها در دفاع مقدس و از خودگذشتگی‌های مدافعان حرم شناخته شود؛ و اینکه رهبر معظم انقلاب سردار شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس را مکتب معرفی کردند، برای آن بود که مشخص شود این شهیدان نه دو فرد بلکه قهرمانان جریان ساز و نماد ایستادگی و مقاومت هستند.

رئیسی با بیان اینکه این جهاد، جهادی است که در آن صاحبان قلم و روشنفکران پیشتاز هستند، تصریح کرد: روشنفکر حقیقی کسی نیست که مردم را به فرهنگ غربی یا شرقی سوق دهد، بلکه کسی است که جامعه خود را به خوبی رصد می‌کند و به موقع به آحاد جامعه نسبت به آسیب‌ها و خطرها هشدار می‌دهد.

رئیس جمهور تاکید کرد: این دسته از روشنفکران حقیقی، پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تاثیرگذاری زیادی بر جامعه داشتند و امروز نیز رویش‌های زیادی در این زمینه داریم که باید حمایت شوند تا بتوانند حقایق را برای انتقال به آیندگان ثبت و ضبط کنند.

پیش از سخنان رئیس جمهور، دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی ضمن ارائه گزارش از روند برگزاری رویداد جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، توضیحاتی نیز درباره تلاش‌های این وزارتخانه برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری با وجود همه‌گیری کرونا ارائه کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر