کد خبر: 128748
A

بودجه تخصیصی برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت حذف شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودجه تخصیص یافته برای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ را حذف کردند.

بودجه تخصیصی برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت حذف شد

به گزارش دیده بان ایران؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس، گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۱ را بررسی کرده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاحاتی در تبصره ۸ و ۹ لایحه بودجه اعمال کردند. 

اصلاحات انجام شده در تبصره ۸ و ۹ لایحه به شرح زیر است:

بر اساس بند الف تبصره ۸؛ در اجرای بند ب ماده  ۳۵  قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، دولت مکلف است اعتبارات مورد نیاز را از محل طرحهای ذیل برنامه هایی به عنوان سهم کمک بلاعوض دولت هزینه کند. سهم باقیمانده به عنوان سهم بهره برداران به صورت نقدی یا تأمین کارگر و تأمین مصالح یا کارکرد وسایل راه سازی و نقلیه یا تهاتر  زمین و یا نصب شمارشگر (کنتور)های هوشمند بر روی چاه های دارای پروانه بهره برداری قابل پذیرش است. وزارت نیرو موظف است پس از اجرای طرح، نسبت به نصب شمارشگر(کنتور)هوشمند بدون هیچ تغییری در پروانه بهره برداری اقدام نماید. 

در بند (ج) تبصره (۸) عبارت «با استفاده از اعتبارات» جایگزین عبارت «بخشی از اعتبارات» شد.

در جزء الحاقی ذیل بند (ج) تبصره (۸ )عبارت « با رعایت موازین شرعی» بعد از عبارت « اجازه داده می شود» اضافه شد. 

بند الحاقی ۶ در تبصره ۸ حذف شد؛ در این بند آمده بود که کلیه صنایع آب بر به تشخیص وزارت نیرو موظفند تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ نسبت به شفاف سازی ترکیب منابع آبی مورد استفاده اقدام نمایند. وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و نیرو موظفند بسته تشویقی و تنبیهی برای کاهش استفاده از آبهای سطحی و زیرزمینی توسط این صنایع و جایگزین کردن آن با پساب صنعتی و شهری را تا پایان شهریورماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسانند. 

بر اساس اصلاحات صورت گرفته در بند ج  تبصره ۹؛ مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و فرزندان رزمندگان معسر نسبت به اعتبارات مندرج در این قانون به مبلغ دو هزار میلیارد ریال از محل  درآمد حاصل از قانون هدفمندسازی یارانه ها برای ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته در قالب وام از طریق صندوق های رفاه دانشجویان وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی براساس سرانه دانشجویی در اختیار این افراد قرار می گیرد. اقساط وام های مذکور پس از فراغت از تحصیل و اشتغال به کار افراد، پرداخت می شود. 

همچنین با رای نمایندگان دانشجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی مزبور و فرزندان رزمندگان معسر در اولویت دریافت وام می باشند از این بند حذف شد. 

بند ح تبصره ۹ نیز حذف شد. در این بند آمده بود که؛ در اجرای ماده (۱ )قانون تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، شرکت های دولتی مکلفند ضمن هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش، معادل یک درصد از درآمد شرکتها و سود خالص بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت را صرف  احداث مدرسه در روستاهای فاقد مدرسه، توسعه عدالت آموزشی، تأمین سرانه آموزش و پرورش و پرداخت مطالبات فرهنگیان نمایند. 
وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و آموزش و پرورش مکلفند گزارش عملکرد این بند را  هر سه ماه یکباربه کمیسیون های آموزش، تحقیقات و فناوری و برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.

از بند الحاقی (۳ )تبصره (۹ )عبارت سی درصد ۳۰ درصد از منابع این بند .... هزینه گردد؛ حذف شد. 

بر اساس بند الحاقی ۳ در تبصره ۹؛ به منظور توسعه و ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و یکپارچه سازی حکمرانی در  ترویج و همچنین بسط و گسترش مفهوم ایثار، جهاد، مقاومت و شهادت به عنوان سبک زندگی فاخر و مشارکت دستگاهها در این امر خطیر، کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۲۹ )قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسالمی ایران مکلفند، حداقل یک درصد از اعتبارات هزینه ای خود را به استثناء فصول (۱ )و(۶) برای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران، مطابق دستورالعمل اجرائی که توسط شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تهیه و ابلاغ می گردد، هزینه نمایند.

با رای نمایندگان عبارت "سی درصد از منابع این بند به بنیاد شهید و امور ایثارگران اختصاص یافته تا به منظور توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی هزینه گردد"؛ حذف شد. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر