کد خبر: 128818
A

کیهان ادعای وزیر امور خارجه درباره دلایل ادعای نازنین زاغری را رد کرد!/ انگلیس مجبور شد، بدهی ۵۳۰ میلیون دلاری به ایران را پرداخت کند

حسین امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان روزگذشته درباره ارتباط آزادی نازنین زاغری و آزاد شدن بدهی ایران گفت: «چند روز پیش بدهی که دولت انگلیس به ایران داشته را دریافت کرده است و هیچ ارتباطی بین آزادی این مبلغ و آزادی افرادی که به جرم جاسوسی و اتهامات امنیتی در ایران بازداشت و محاکمه شدند، وجود ندارد.» این در حالی است روزنامه تحت مدیریت حسین شریعتمداری این موضوع را رد کرده است.

 کیهان ادعای وزیر امور خارجه درباره دلایل ادعای نازنین زاغری را رد کرد!/ انگلیس مجبور شد، بدهی ۵۳۰ میلیون دلاری به ایران را پرداخت کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حسین امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان روزگذشته درباره ارتباط آزادی نازنین زاغری و آزاد شدن بدهی ایران گفت: «چند روز پیش بدهی که دولت انگلیس به ایران داشته را دریافت کرده است و هیچ ارتباطی بین آزادی این مبلغ و آزادی افرادی که به جرم جاسوسی و اتهامات امنیتی در ایران بازداشت و محاکمه شدند، وجود ندارد.»

این در حالی است روزنامه تحت مدیریت حسین شریعتمداری این موضوع را رد کرده است. روزنامه کیهان نوشت: دستگیری نازنین زاغری، جاسوسی که تحت پوشش خبرنگار در ایران فعالیت می‌کرد، در سال ۹۵ موجب دستگیری ۵۰ نفر از عوامل جاسوس انگلیس در ایران شد. عمده فعالیت زاغری به عنوان یک سرشبکه جاسوسی، آموزش جاسوس بود؛ لذا در پی دستگیری این فرد چندین شبکه جاسوسی متلاشی‌ شده و اسناد بسیار مهمی از نقش انگلیس درجاسوسی از دیگر کشورها در اختیار ایران قرار گرفت.

نازنین زاغری کیست و چه فعالیت‌هایی داشت؟

نازنین زاغری مسئول شبکه‌‌‌‌سازی MI6 و وزارت خارجه انگلیس در جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا بود که در شبکه ‌سازی‌های جاسوسی تحت پوشش خبرنگار و شکل‌دهی به انقلاب‌های رنگی در برخی کشورها نقش فعالی داشته است.

در برخی کشورهایی که این جاسوس انگلیسی ماموریت داشته، بعدا انقلاب رنگی اتفاق افتاده است. زاغری از طریق برگزاری دوره‌های به اصطلاح خبرنگاری اقدام به جمع‌آوری اطلاعات می‌کرداز سویی هم در شکل گیری اعتراضات نقش بسیار موثری ایفا کرده است.

بر اساس اطلاعات فنی که از زاغری به دست آمده، وی مسئولیت مستقیم و غیرمستقیم 15 پروژه در کشورهای لبنان، مراکش، مصر، یمن، اوکراین، گرجستان و... را برعهده داشته است.

هرچند که انگلیس از زمان دستگیری این فرد درخواست مبادله داشته است اما ایران‌، زمین بازی و نحوه برگشت نازنین زاغری را مشخص کرد که این قدرت دیپلماسی ایران را نشان می‌دهد.

زاغری در قبال مسئولیت راه‌اندازی بخش ایران در یکی از موسسه‌های پوششی جاسوسی انگلیس برای اجرای دو پروژه مقدماتی و پیشرفته با عنوان ایران و یک پروژه مربوط به زنان بودجه‌های کلانی دریافت کرده بود. در دو پروژه مربوط به ایران وی مسئولیت آموزش و بکارگیری جاسوسان را، تحت پوشش خبرنگار برعهده داشته و در این دوره‌ها مطالبی از جمله نحوه جمع‌آوری و خروج امن اطلاعات و حتی برنامه‌های پیش‌بینی شده در زمان دستگیری احتمالی و انتقال امن اطلاعات آموزش داده می‌شد.

برخی آموزش دیده‌های این دوره‌ها به جمع‌آوری اطلاعات مربوط به حقوق بشر و تحریم‌ها را برعهده داشتند و بسیاری از اطلاعات احمدشهید گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل از این طریق جمع‌آوری و در اختیار وی قرار می‌گرفت.

وی مسئولیت پروژه‌هایی درباره آموزش افزایش سطح مطالبه‌گری علیه حکومت، شبکه ‌سازی زنان و ناآرام ‌سازی زنان تحت پوشش زنان کارآفرین را برعهده داشت.

زاغری فردی دو تابعیتی است که از سال ۸۲ شروع به فعالیت کرده و در سال ۸۷ جزو گروه‌های راه‌انداز بی‌بی‌سی فارسی بوده است. مهم‌ترین کارکرد زاغری در منطقه آموزش جاسوس بوده و در انقلاب‌های رنگین کشورها نقش پررنگی دارد.

این جاسوس رابطه بسیار نزدیکی با وزارت امور خارجه انگلیس و پارلمان این کشور داشته و نقش اساسی در تربیت نیرو برای شبکه‌های ماهواره‌ای به ویژه بی‌بی سی و اینترنشنال داشته است.

البته «بی‌بی‌سی» در زمانی که زاغری دستگیر شد عنوان کرد که این جاسوس دستگیر شده هیچ ارتباطی با موسسه «بی‌بی‌سی» ندارد که در همان زمان بلافاصله رسانه‌های ایران فیش‌ها و قرارداد زاغری با «بی‌بی‌سی» را منتشر کردند و این یک رسوایی برای «بی‌بی‌سی» شبکه ملکه انگلیس بود.

مهره سوخته سرویس اطلاعاتی انگلیس که هزینه سنگینی روی دست ملکه گذاشته، فروردین ماه 95 به جرم اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران دستگیر و به 5 سال حبس محکوم شد.

اکنون دولت بریتانیا که خباثت و خیانت‌های تاریخی علیه جمهوری اسلامی ایران را در سیاهه خود ثبت و ضبط کرده است، مجبور شده تا به حقوق ملت ایران احترام بگذارد. اکنون این کشور هم در جنگ نرم علیه ایران شکست خورده و شبکه جاسوسی آن منهدم شده است و هم مجبور شده بعد از نیم قرن، بدهی 530 میلیون دلاری ایران را پرداخت کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر