کد خبر: 128892
A

رحیمی جهان آبادی: آستانه تحمل جامعه به شدت پایین آمده/ جامعه‌ ما امروز فاقد همبستگی و روحیه ملی است

نماینده مجلس یازدهم گفت: آمارپرخاشگری‌ها، پرونده‌های قضایی، نزاع‌های خیابانی، افسردگی و دیگر آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر ما با یک جامعه پویا و با نشاط روبه‌رو نیستیم و یک جامعه سالم نداریم که به اعتقاد من باید روی این موضوع کار و فکر شود.

رحیمی جهان آبادی: آستانه تحمل جامعه به شدت پایین آمده/ جامعه‌ ما امروز فاقد همبستگی و روحیه ملی است

به گزارش دیده بان ایران؛ جلیل رحیمی جهان آبادی درباره ابر چالش‌هایی که در سال ۱۴۰۱ مقابل دولت قرار دارد، گفت: معتقدم کشور با چند ابر چالش مواجه است؛ تفاوتی هم ندارد دولت آقای رئیسی روی کار باشد یا دولت آقای روحانی و یا هر دولتی که در آینده زمام امور را به دست بگیرد این ابر چالش ریشه بنیادی دارد که به اعتقاد من نیاز به برنامه‌ریزی و همکاری  قوای حاکمیت دارد تا  حل و فصل شوند در غیر این‌صورت این ابر چالش‌ها باقی خواهند ماند. 

این نماینده مجلس شورای  اسلامی خاطرنشان کرد: چالش اول وضعیت درآمدی و به اصطلاح فروش نفت کشور است؛ چرا که اقتصاد ما متکی به نفت است و این موضوع هم قابل کتمان نیست. ما یک دولت نفتی هستیم و متاسفانه اگر درآمد نفتی ما مناسب نباشد از طریق صادرات غیرنفتی و مسئله مالیات نمی‌توانیم نیازهای اقتصادی خودمان چه در پروژهای عمرانی و چه در حوزه هزینه‌های جاری را تامین کنیم زیرا از یک سو ما یک کشور در حال توسعه هستیم و هزینه‌های عمرانی وسیعی داریم از سوی دیگر زیرساخت‌های ما هنوز کامل نیست که بتوانیم تکیه به این بخش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مسئله فروش نفت هم که امروز به مذاکرات اتمی و رفع تحریم گره خورده است، بنابراین اگر بخواهیم اولویت اول دولت را در سال آینده بیان کنیم مسئله سیاست خارجی است بعد از حل این پرونده، مسئله بعدی  تنش‌زدایی است که باید با کشورهای منطقه و کشورهای بزرگ اروپایی انجام دهیم و روابط خودمان را با بعضی از کشورها که دچار تنش، چالش و افت و خیز است را سامان ببخشیم تا بتوانیم صادرات و واردات لازم را برای بهبود اقتصادمان داشته باشیم.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: مسئله دوم به اعتقاد من در کشور حوزه اشتغال است. ما یک کشوری هستیم علیرغم این که ظرفیت‌های زیادی داریم اما برنامه‌ریزی مدونی از سوی دولت‌ها برای مسئله اشتغال اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در تمامی این سال‌ها اشتغال ما به نحوی به دولت گره خورده است، یعنی یا با دادن وام سعی در ایجاد اشتغال داریم، یا این‌که یا با حمایت‌های دولتی می‌خواهیم ایجاد اشتغال کنیم در صورتی که اگر نگاهی به کشورهای پیرامون خودمان داشته باشیم برداشتن موانع از مقابل بخش خصوصی ایجاد اشتغال کرده است در صورتی که ما در کشورمان انواع و اقسام موانع را برای یک فعالیت اقتصادی ایجاد می‌کنیم و فرد برای ایجاد یک کسب و کار کوچک باید از هفت خوان رستم بگذرد با این رفتارها مشخص و معلوم است ایجاد اشتغال صورت نمی‌گیرد و همه به سمت استخدام و وام های دولتی هجوم می آورند.

نماینده باخرز، تایباد و تربت‌جام در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به اعتقاد من یکی از بحران‌ها و چالش‌های مهم پیش روی دولت بحران اشتغال است هرچه زودتر باید با اقدامات ریشه‌ای این مسئله را حل کرد.

وی ادامه داد: چالش بعدی به نظر من گسست اجتماعی است، ما در حال حاضر جامعه خودمان را چه به لحاظ سیاسی، مذهبی، اجتماعی، فرهنگی، طیف بندی‌های مختلف دچار چندپارگی کرده‌ایم. متاسفانه امروز با یک جامعه‌ای روبه‌رو هستیم که فاقد نشاط، همبستگی و روحیه ملی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکسری تریبون‌ها در کشور مدام دسته‌بندی مردم را ترویج می‌کنند؛ انقلابی و غیر انقلابی، اصولگرا و اصلاح طلب، با حجاب و بی‌حجاب، طرفداران فلان موضوع و مخالفان بهمان موضوع! درصورتی که جامعه ما باید یک جامعه با نشاط دارای مهر، محبت و دوستی داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که آستانه تحمل جامعه به شدت پایین آمده است، اظهار داشت: آمارپرخاشگری‌ها، پرونده‌های قضایی، نزاع‌های خیابانی، افسردگی و دیگر آمارها نشان می‌دهد  در حال حاضر ما با یک جامعه پویا و با نشاط روبه‌رو نیستیم و یک جامعه سالم نداریم که به اعتقاد من باید روی این موضوع کار و فکر شود.

نماینده مردم باخرز، تایباد و تربت‌جام تاکید کرد: این همه نهادهای عریض و طویل در کشور وجود دارد که بودجه دریافت می‌کنند، تریبون‌های فرهنگی فراوانی را داریم که حقوق از بیت‌المال می‌گیرند اما آثارش را در کجا و چه زمان مشاهده کرده‌ایم؟ بسیاری از این تریبون‌ها مردم را تکه پاره و تقسیم می‌کنند و رو در رویی یکدیگر قرار می‌دهند .

وی ادامه داد: چالش بعدی که دولت در سال آینده با آن دست به گریبان خواهد شد، مسئله کارکنان دولت است. بیش از ۷۰ درصد درآمد کشور به بخش هزینه‌های اجرایی داده می‌شود که عمده‌اش حقوق و دستمزد کارکنان دولت است با این وجود چنین حقوق و دستمزدی عادلانه نیست.

نماینده مردم نماینده باخرز، تایباد و تربت‌جام افزود: شما نگاهی به فیش حقوقی کارکنان چند وزارت‌خانه بی‌اندازید متوجه خواهید شد بعضی از وزارت خانه‌ها میانگین دریافت حقوق‌شان به نصف وزارت‌خانه دیگر نمی‌رسد؛  در صورتی که کارمندان هر دو وزارت‌خانه یک ساعت کار، یک مدرک‌تحصیلی دارند  ولی وضعیت ناعادلانه‌ وسیعی را ما در بین کارمندان مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان این‌که امروز بین درآمد و هزینه طبقه حقوق بگیر هیچ تناسبی وجود ندارد، تاکید کرد: از بزرگترها در خانواده بپرسید یک زمانی کارمند دولت با حقوق خودش می‌توانست خانه و ماشین بخرد، پس انداز کند و مسافرت برود.امروز حتی مایحتاج روزمره خودش و خانواده‌اش را نمی‌تواند تامین کند با این شرایط این فرد چگونه باید زندگی کند؟ اگر فقط کار کارمندی کند نمی‌تواند زندگی کند، اگر بخواهد چند شغله باشد کاری را که انجام می‌دهد در کار اداری خودش به مشکل برمی‌خورد به نظر من یکی از جریاناتی که باید سامان‌دهی شود وضعیت حقوق و دستمزد و  تناسب بین هزینه‌ها است و همچنین طراحی عادلانه پرداخت حقوق و دستمزد دولتی صورت گیرد. جمعی از نمایندگان به رئیس جمهور نامه زدیم و از ایشان درخواست کردیم در خصوص پرداخت‌های دولت تصمیم‌گیری کند زیرا بر اساس قانون اساسی پرداخت ها بر عهده دولت است.

رحمی جهان آبادی ادامه داد: یک موضوع دیگر که درباره آن باید تصمیم گیری شود وضعیت بازنشسگان و صندوق‌های بازنشستگی است. مسئله محیط زیست و مشکلات کمبود بحران آب بحران‌زا می‌تواند باشد، مسئله صادرات غیرنفتی. رفع مشکلات در حوزه گردشگری است که می‌تواند منابع درآمدی خوبی برای دولت باشد.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر