کد خبر: 129014
A

نماینده مجلس: دولت ابراهیم رییسی به ظرفیت‌های زنان در دولت توجه نمی کند

نماینده مردم تهران در مجلس، گفت: در چند ماهه اول دولت سیزدهم ما استفاده از ظرفیت‌ خانم‌ها را چندان ندیدیم، به جز یکی دو مورد اندک، عمده ظرفیت‌های مدیریتی خانم‌ها به فراموشی سپرده شده است و من فکر می‌کنم که این نادیده گرفتن اجتماعی و فرهنگی حقوق بانوان در عرصه‌های مدیریتی و فرهنگی می‌تواند به آینده ما در جامعه صدمه وارد کند؛ چراکه وقتی خانم‌ها مدیریت می‌کنند معمولا دقیق، حساس و وظیفه شناس هستند و خیلی از پایش‌ها و مطالعات علمی نشان داده است که خانم‌ها کمتر دچار فساد اداری و مالی می‌شوند

نماینده مجلس: دولت ابراهیم رییسی به ظرفیت‌های زنان در دولت توجه نمی کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ فاطمه محمدبیگی نماینده تهران در مجلس، درخصوص «عملکرد دولت سیزدهم در حوزه مدیریت بانوان و میزان رضایت فراکسیون زنان مجلس از عملکرد دولت در این حوزه طی هفت ماهی که از آغاز به کار دولت سپری شده است»، گفت: براساس جهان‌بینی که ما در دین مبین اسلام در مورد وظایف زنان داریم، وظیفه اول خانم‌ها مادری و همسری و تربیت نسل است اما در کنار آن زنان می‌توانند در سطوح مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی، اقتصادی و سیاسی فعالیت داشته باشند.

وی ادامه داد: زنان در جامعه اسلامی می‌توانند هم مادران خوبی باشند و هم راهبری جامعه به سمت فرهنگسازی و ایجاد روحیه جهاد، نهضت و ایجاد تشکل‌های جدید و فرآیندهای نوین را داشته باشند. همواره در طول انقلاب اسلامی هم زنان پرچمدار بودند، چه در حوزه نهضت ۱۵ خرداد و چه در حوزه دفاع مقدس این زن‌ها بودند که مردان را تشویق کردند و به جبهه‌ها فرستادند یا مادران بودند که پسران خود را راهی جبهه‌ها کردند و در نتیجه همین تلاش‌ها بود که امام خمینی(ره) فرمودند زنان در انقلاب نقش مهمی داشتند.

نماینده تهران در مجلس همچنین بیان کرد: بعد از دوران جنگ هم در حوزه دانش، علم و فناوری و فعالیت‌های اجتماعی باز هم این بانوان هستند که پرچمداری می‌کنند؛ لذا اینکه ما بخواهیم حوزه فعالیتی مدیریت کشور را جنسیتی کنیم، چنین دیدگاهی در نظام اسلام وجود ندارد و مبنا و شاخص، شایسته‌سالاری است. اینکه بخواهیم درصدبندی کنیم و بگوییم که زنان این درصد از کرسی‌های مدیریتی را برعهده دارند یا سهمیه مشخص کنیم که این تعداد از مدیران حتما خانم باشند، موردنظر ما نیست.

وی ادامه داد: اما آن چیزی که اکنون موجب گلایه‌مندی ما از دولت محترم شده است عدم توجه به ظرفیت‌های بسیار چشمگیر بانوان در عرصه‌های علمی، اقتصادی، سیاسی و همچنین حوزه‌های مدیریت عالی، میانی و مسئولیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است.

محمدبیگی با اشاره به تبعیض‌هایی که در مقایسه با مردان، نسبت به زنان اعمال می‌شود، ابراز داشت: زنان ما همواره دوشادوش مردان بوده‌اند، اینکه در مقابل یک خانم، یک آقا مسئولیت را برعهده می‌گیرد که به لحاظ رتبه علمی، کارکردی و عملکردی ممکن است که رتبه پایین‌تری نسبت به آن خانم داشته باشد و ظرفیت‌های مدیریتی خانم‌ها دیده نمی‌شود یا از سوی آقایان به علت زن بودن منکوب شده و کنار گذاشته می‌شود، قابل پذیرش نیست.

وی افزود: لذا در چند ماهه اول دولت سیزدهم ما استفاده از ظرفیت‌ خانم‌ها را چندان ندیدیم، به جز یکی دو مورد اندک، عمده ظرفیت‌های مدیریتی خانم‌ها به فراموشی سپرده شده است و من فکر می‌کنم که این نادیده گرفتن اجتماعی و فرهنگی حقوق بانوان در عرصه‌های مدیریتی و فرهنگی می‌تواند به آینده ما در جامعه صدمه وارد کند؛ چراکه وقتی خانم‌ها مدیریت می‌کنند معمولا دقیق، حساس و وظیفه شناس هستند و خیلی از پایش‌ها و مطالعات علمی نشان داده است که خانم‌ها کمتر دچار فساد اداری و مالی می‌شوند. همچنین پویش‌ها نشان داده است که خانم‌ها می‌توانند در فرآیندهای دسته‌جمعی خیلی موفق‌تر عمل کنند.

منبع ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر