کد خبر: 129496
A

قالیباف: امیدوارم در سال ۱۴۰۱ به انحصارهای دولتی پایان دهیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم در سال ۱۴۰۱ بتوانیم با سپردن فرمان اقتصاد کشور به جوانان و با فراهم کردن زمینه فعالیت ثروت آفرین این جوانان به انحصارهای دولتی و دیوان سالاری کهنه و بی رمق اداری در کشور پایان دهیم.

قالیباف: امیدوارم در سال ۱۴۰۱ به انحصارهای دولتی پایان دهیم

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدباقر قالیباف امروز (دوشنبه) در نطق پیش از دستور خود در اولین جلسه علنی سال ۱۴۰۱ مجلس بیان کرد: حلول ماه میهمانی خدا ماه مبارک رمضان را به تمامی مردم عزیز ایران و تمامی مسلمانان جهان تبریک و تهنیت عرض می کنم. این ماه فرصتی درخشان برای تقویت همدلی، اتحاد و محبت اجتماعی و رقم زدن جلوه های بی نظیر نوعدوستی در سراسر کشور است. در کنار خودسازی با محکم کردن زنجیره مهربانی و الفت همچون سال های گذشته از برکات این ماه عزیز در کنار یکدیگر بهره مند شویم.

وی افزود: امیدوارم در سال ۱۴۰۱ بتوانیم با سپردن فرمان اقتصاد کشور به جوانان پرانگیزه، با استعداد و نخبه ایران عزیز و با فراهم کردن زمینه فعالیت ثروت آفرین این جوانان در کشور به انحصارهای دولتی و دیوان سالاری کهنه و بی رمق اداری در کشور پایان دهیم و فصلی جدید در توسعه و آبادانی ایران آغاز کنیم، ان شاءالله.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب همچون سال های گذشته تولید را محور فعالیت های اقتصادی سال پیش رو قرار دادند و با تاکید بر دو ویژگی دانش بنیان و اشتغال آفرین بودن این فعالیت ها نقشه راه اولویت قانونگذاری و اجرا در سال جاری را تعیین کردند. خدا را شاکریم که مجلس یازدهم از نخستین روزهای آغاز به کار خود توجه ویژه ای به تقویت تولید دانش بنیان و ریل گذاری قانونی لازم برای پیشرفت و گسترش این مساله داشته است.

قالیباف خاطرنشان کرد: مجلس در روزهای پایانی سال گذشته قانون جهش تولید دانش بنیان را نهایی کرد و امروز که رهبر انقلاب حمایت از تولید دانش بنیان را اولویت سال ۱۴۰۱ قرار داده اند، خوشحالیم که مجلس پیشاپیش رسالت خود را به انجام رسانده است. از ابتدای سال جاری پشتیبانی های قانونی در ریل گذاری لازم برای حمایت از تولید دانش بنیان در دسترس مدیران اجرایی قرار گرفته و ضروری است با تصویب فوری و دقیق آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی از این فرصت بهترین استفاده صورت گیرد.

وی اظهار کرد: در قانون جهش تولید دانش بنیان کمک به شرکت های نوآفرین و توسعه فعالیت های دانش بنیان و نیز فراهم کردن زمینه فعالیت نخبگان در کشور به تصویب ر سیده است. در این قانون حمایت هایی نظیر تسریع در پرداخت تعهدات مالی معوق دستگاه های اجرایی به شرکت های دانش بنیان، افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی و توسعه فعالیت بانک ها در این حوزه، واگذاری دستاوردهای پژوهشی دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی به همراه تخصیص فضای مازاد آنها به شرکت های دانش بنیان، خرید خارج از فرایند قانون مناقصات محصولات دانش بنیان در مواردی که برای اولین بار در کشور ساخته شده اند و همچنین مشوق های مالیاتی لازم پیش بینی شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین رسیدگی به اختلافات مربوط به شرکت های دانش بنیان در شعب تخصصی دادگاه با راهبری قوه قضائیه نیز به تصویب رسیده است. این مصوبه به زودی با تایید نهایی توسط شورای نگهبان به قانون تبدیل خواهد شد که در صورت اجرای صحیح و تشکیل شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان به ریاست رئیس جمهور در جهت همگرایی و هم افزایی دستگاه اجرایی در حوزه اقتصاد دانش بنیان می تواند شرکت های دانش بنیان را از حاشیه اقتصاد خارج کرده و آنها را به بازیگران اصلی و ستون فقرات تولید در کشور تبدیل کند.

قالیباف تاکید کرد: توجه ویژه مجلس یازدهم به تولید دانش بنیان به گونه ای بوده است که اعتبارات لازم برای جهش اقتصاد کشور در این حوزه نیز در بودجه سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است. مجلس با در نظر گرفتن بودجه ۱۱ هزار میلیارد تومانی امکان محقق شدن هدف گذاری و مطالبات رهبر معظم انقلاب در توسعه تولید دانش بنیان توسط دولت محترم به عنوان متولی اصلی امر را فراهم کرده است.

وی افزود: مجلس ضمن تاکید بر انجام وظیفه نظارتی خود در اجرای قانون آمادگی خود را برای تصویب دیگر نیازها و الزامات قانونی در جهت تحقق شعار سال به دولت محترم و فعالان حوزه تولید دانش بنیان اعلام می دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان نطق خود درگذشت مادر احمد دنیامالی نماینده مردم بندرانزلی که مادر شهید نیز هستند و همچنین درگذشت برادر  ذبیح الله اعظمی نماینده جیرفت و عنبرآباد را تسلیت گفت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر