کد خبر: 129719
A

نماینده ادوار مجلس: اگر تا یک ماه آینده مذاکرات به نتیجه نرسد، دیگر نباید به توافق امیدوار بود

جواد آرین‌منش، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده ادوار مجلس: برخی علت توقف مذاکرات را روسیه می‌دانستند که با اعلام موضع روس‌ها مبنی بر موافقت با ادامه مذاکرات مشخص شد که این علت دقیق نیست. برخی هم می‌گفتند که رفع تحریم‌های سپاه مانع به نتیجه‌رسیدن است که از قول وزیر امور خارجه کشورمان شنیدیم سپاه مایل نیست موضوعش مانع تحقق نتیجه مذاکرات شود. اکنون تنها عاملی که می‌ماند اراده آمریکاست و توپ در زمین آمریکایی‌هاست». آرین‌منش گفت: «اگر تا یک ماه آینده مذاکرات به نتیجه نرسد، نباید دیگر چندان امیدوار بود زیرا چنین وقفه‌ای معنادار خواهد بود و حالا باید منتظر ماند و دید که تصمیم آمریکایی‌ها چیست».

نماینده ادوار مجلس:  اگر تا یک ماه آینده مذاکرات به نتیجه نرسد، دیگر نباید به توافق امیدوار بود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روز گذشته جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای از دولت خواستند تا تضمیمن‌های قطعی از آمریکا در جریان مذاکرات بگیرد؛ نامه‌ای که به نوعی این هشدار را هم می‌داد که مجلس هر توافقی را نمی‌پذیرد. حالا باید دید ابعاد این نامه چه می‌تواند باشد؟

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ جواد آرین‌منش، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به نامه نیوز گفت: «بیش از ۱۸۰ نماینده مجلس که اکثریتی محسوب می‌شوند نامه‌ای نوشته‌اند مبنی بر اینکه باید برای عدم خروج آمریکایی‌ها از برجام تضمین قطعی گرفته شود که حکایت از نگرانی‌های موجود از ادامه بدعهدی آمریکایی‌ها دارد. من تصور می‌کنم این نامه جنبه حمایتی از تیم مذاکره‌کننده داشته باشد و هدف از نوشتن آن انجام پشتیبانی‌های لازم از مذاکره‌کنندگان است؛ وگرنه تصمیمات مربوط به مذاکرات در مجلس گرفته نمی‌شود و حتی دولت به‌تنهایی نمی‌تواند در این موضوع تصمیم‌گیری کند و تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی و با تأیید رهبر انقلاب صورت می‌گیرد و این موضوع را نمایندگان هم می‌دانند».

او ادامه داد: «من تصور نمی‌کنم مخالفت گروهی یا جمعی خاص با روند مذاکرات تأثیری در نتیجه کار داشته باشد و بر اساس شنیده‌ها گویا بر ۹۸درصد مفاد مذاکرات توافق حاصل شده و یکی دو مطلب دیگر باقی مانده است که آنها هم حل خواهد شد».

این فعال سیاسی درباره علت نهایی نشدن نتیجه مذاکرات تا این لحظه بیان کرد: «ایران در پی رفع همه تحریم‌ها از سوی آمریکایی‌هاست؛ هم تحریم‌های اشخاص حقوقی و هم اشخاص حقیقی. مسئله دیگر هم اختلافات موجود در میان نیروهای سیاسی در آمریکاست. بایدن می‌خواهد مخالفان مذاکرات را با خود همراه کند تا در صورت امضای نتیجه نهایی در سنا و کنگره به مشکل برنخورد».

او همچنین مطرح کرد: «برخی علت توقف مذاکرات را روسیه می‌دانستند که با اعلام موضع روس‌ها مبنی بر موافقت با ادامه مذاکرات مشخص شد که این علت دقیق نیست. برخی هم می‌گفتند که رفع تحریم‌های سپاه مانع به نتیجه‌رسیدن است که از قول وزیر امور خارجه کشورمان شنیدیم سپاه مایل نیست موضوعش مانع تحقق نتیجه مذاکرات شود. اکنون تنها عاملی که می‌ماند اراده آمریکاست و توپ در زمین آمریکایی‌هاست».

آرین‌منش در پایان گفت: «اگر تا یک ماه آینده مذاکرات به نتیجه نرسد، نباید دیگر چندان امیدوار بود زیرا چنین وقفه‌ای معنادار خواهد بود و حالا باید منتظر ماند و دید که تصمیم آمریکایی‌ها چیست».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر