کد خبر: 129755
A

حمیده زرآبادی: نظر مجمع قانون نیست که بخواهد مغایرت داشته باشد فقط یک نظر مشورتی است

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: مجمع می‌تواند نظر مشورتی داشته باشد اما این نظر الزام‌آور نیست، زیرا ما یکسری قوانین بالا دستی داریم که در راس‌شان قانون اساسی است که نباید با آن مغایرت داشته باشد حال یکسری قوانین هستند که با آن‌ها نباید مغایر باشد ولی نظر مجمع در واقع قانون نیست که بخواهد مغایرت داشته باشد فقط یک نظر است که می‌تواند مشورتی باشد که حال این نظر مشورتی مورد قبول باشد یا نباشد.

حمیده زرآبادی: نظر مجمع قانون نیست که بخواهد مغایرت داشته باشد فقط یک نظر مشورتی است

به گزارش دیده بان ایران؛ حمیده زرآبادی درباره انتقادات نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رفتار مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر این‌که این نهاد برخی از مصوبات مجلس را بدون آن که محل اختلافی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان باشد رد می‌کند، گفت: مجلس هنگامی که موضوعی را مصوب می.کند به شورای نگهبان می‌فرستد؛ اگر این شورا مصوبه مجلس را تائید کند در حکم قانون قرار می‌گیرد و باید توسط دولت ابلاغ شود، اما اگر ایراد بگیرد مجداً به مجلس بازمی‌گردد. حال زمانی که مجلس به آن موضوع اصرار داشته باشد، به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده می‌شود که در اینجا مجمع باید روی آن نظر دهد. 

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مساله‌ای که امروز در خصوص بند حذف واردات خودرو  مطرح می‌شود این است که شورای نگهبان این بند از بودجه را تائید کرده و ایرادی نگرفته بود و به همین دلیل  که شورای نگهبان این بند را  تائید کرده باید به صورت قانون ابلاغ شود نه این‌که به مجمع نرود.

وی یادآور شد: در مجلس دهم موضوع مشابهی که امروز اتفاق افتاد را در خصوص  متن FATF شاهد بودیم؛ آن زمان مجلس متن FATF را تائید کرد و شورای نگهبان به این متن  ایراد گرفت، اما  مجلس اصرار کرد و مجددا رأی آورد که با این اتفاق FATF به مجمع رفت، طبق قوانین، مجمع یک مدت زمانی دارد که باید اظهارنظر کند اما این کار را انجام نداد و فکر می‌کنم هنوز هم در خصوص این موضوع اظهارنظری نشده و پرونده‌اش باز است و اشکالاتش وجود دارد.

زرآبادی تاکید کرد: اگر در موردی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان اختلاف نظری وجود داشته باشد، مجمع تشخیص مصلحت نظام باید وارد شود.

وی درباره این‌که شورای نگهبان اگر موردی را خلاف قانون و شرع نداند تائید می‌کند و نظر مجمع الزام‌آور نیست اما مجمع می‌گوید همانطور که نظرش برای مجلس شورای اسلامی الزام‌آور است برای شورای نگهبان هم الزام‌آور است، گفت: مجمع می‌تواند نظر مشورتی داشته باشد اما این نظر الزام‌آور نیست، زیرا ما یکسری قوانین بالا دستی داریم که در راس‌شان قانون اساسی است که نباید با آن مغایرت داشته باشد حال یکسری قوانین هستند که با آن‌ها نباید مغایر باشد ولی نظر مجمع در واقع قانون نیست که بخواهد مغایرت داشته باشد فقط یک نظر است که می‌تواند مشورتی باشد که حال این نظر مشورتی مورد قبول باشد یا نباشد. 

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی درخصوص تاثیر واردات خودرو روی بازار داخلی عنوان کرد: در بحث خودرو به دلیل این که ما هیچ رقیبی برای تولیدکننده داخلی نداریم از یک سو افزایش قیمت‌ها را داریم از یک سوی دیگر به دلیل آنکه خودروهای خارجی حتی پایین‌ترین مدل‌شان در بازار ما قیمت زیادی دارد و مصرف‌کننده داخلی ما زیاد از عهده خریدش بر‌نمی‌آید عملاً باید سراغ ساخت داخل برود که همین ازدیاد تقاضا باعث شده است کیفیت قربانی کمیت شود. 

وی ادامه داد: به طور مثال همین چند وقت اخیر اگر ایربگ خوردهایی باز می‌شد، می‌توانست جان بسیاری را از افراد را نجات دهد.

زرآبادی خاطرنشان کرد: بحث دیگری که وجود دارد این است که می‌خواهند یکسری امکانات اضافه کنند و شکل خودروها بهتر شود و قابل رقابت باشند در صورتی که آن امکانات اولیه شاید در سال‌های گذشته کیفیت بهتری داشتند اما علیرغم اینکه قیمت خودروها بسیار افزایش پیدا کرده است، اتفاقاً این افزایش هم هنوز به یک نقطه ثابتی نرسیده است و شاهد کاهش کیفیت داخلی هستیم که این نشان می‌دهد یک دلیلش می‌تواند عدم وجود رقیب در بازار خودروی ایران باشد.

وی تاکید کرد: عامل دیگری هم که وجود دارد بحث‌های نظارتی و مشکلات مالکیتی و ساختار خودروسازی در ایران است که خصوصی‌سازی نشده است.

این عضو کمیسیون صنایع در مجلس دهم بیان کرد: خودروسازی همیشه یک ساختار پیچیده در کشور ما داشته است  و هر کسی هم ورود پیدا کند، نمی‌تواند اصلاحش کند. قطعا یکی از دلایلش نبود رقیب در این بازار است معتقدم اگر این اتفاق بیفتد، با یک نظارت صحیح خودرو می‌تواند به دست مصرف‌کننده واقعی برسد و واسطه‌گیری به نوعی کنترل شود و این قطعا روی کیفیت خودرو و قیمتش تأثیرگذار است که هر دو به سود مصرف‌کننده است. / ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر