کد خبر: 129785
A
دیده‌بان ایران گزارش می دهد:

ادامه سیاست «رئیسی» مبنی بر آزاد کردن دوتابعیتی ها در ازای دریافت پول/جمهوری اسلامی در ازای دریافت ۷ میلیارد دلار از کره جنوبی؛ سیامک، محمدباقر نمازی و مراد طاهباز را آزاد می کند

روز گذشته «شهریار حیدری» عضو‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره با آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی به یکی از خبرگزاری‌های داخلی گفته بود: ‌در جلسه غیر رسمی روز سه‌شنبه ۱۶ فروردین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اعضای وزارت‌خارجه، بیان شد که طی تلاش‌های صورت گرفته‌ منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی قرار است آزاد شود ولی زمان آن را بیان نکردند.

ادامه سیاست «رئیسی» مبنی بر آزاد کردن دوتابعیتی ها در ازای دریافت پول/جمهوری اسلامی در ازای دریافت ۷ میلیارد دلار از کره جنوبی؛ سیامک، محمدباقر نمازی و مراد طاهباز را آزاد می کند

به گزارش دیده بان ایران؛ روزگذشته خبرگزاری دولتی ایرنا با انتشار گزارشی بدون ذکر جزییات از آزادسازی بخش دیگری از پول های بلوکه شده ایران در خارج از کشور خبر داد و به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد که این مقدار از پول های آزاد شده بسیار بیشتر از 430 میلیون پوندی است که چندی قبل دولت ایران در برابر آزادی «نازنین زاغری و انوشه آشوری» و همچنین بدهی دولت انگلیس بابت تانک های چیفتن دریافت کرده است.

روزنامه فرهیختگان، وابسته به دانشگاه آزاد هم در شماره امروز خود با اشاره به همین موضوع خبری داده است که به نظر می رسد پیوست به همین مطلب گزارشی منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: "دولت سیزدهم در میانه مذاکرات وین، همزمان با پیش‌بردن مذاکرات احیای برجام، از گفت‌وگوهای فرابرجامی نیز استقبال می‌کرد. در همین راستا در دی ماه سال گذشته، وزیر امور خارجه کره‌جنوبی با سفر به وین درخواست ملاقات مستقیم با علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران را داشت. طی این دیدار باقری‌کنی تاکید کرد که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره‌جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم‌پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد. کره‌جنوبی نیز با بیانیه‌ای نسبت به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران ابراز امیدواری کرد. در ادامه روند این گفت‌وگوها، همان‌طور که قبل‌تر در همین گزارش هم اشاره کردیم، بالاخره کره‌جنوبی بدهی هفت‌میلیاردی خود به ایران را پرداخت کرد. آنطور که «فرهیختگان» از منابع آگاه کسب اطلاع کرده است، سه تن از جاسوسان دوتابعیتی به نام‌های سیامک نمازی، محمدباقر نمازی و مراد طاهباز در ازای دسترسی ایران به پول‌های بلوک‌شده خود در کره نیز آزاد خواهند شد. از بین این سه اسم، شاید نام پدر و پسر نمازی که سال 94 به جرم جاسوسی دستگیر شدند، زیاد به گوش خورده باشد."

این گزارش درحالی منتشر می شود که خبرگزاری نزدیک به سپاه هم امروز در تکمیل همین خبر مدعی شده است که دارایی هایی مذکور، چندین برابر ۴۷۰میلیون یورویی بوده که به تازگی پس از توافق ایران و انگلیس، وصول شد.

بنابرگزارش دیده بان ایران و بنابر اطلاعات دریافتی، براساس این توافق که به امضا و قطعیت رسیده است، چارچوب و فرآیند لازم برای رفع مسدودی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدود شده ایران، مشخص شده و مورد توافق طرفین قرار گرفته است.طبق این فرآیند، وجوه مسدودی در یک بازه زمانی مشخص طی چند هفته‌ در حساب های ایران وصول خواهد شد. چارچوب این توافق، شبیه به توافق اخیر است که طی آن، رقمی در حدود ۴۷۰ میلیون یورو در حساب های ایران وصول شد.

طبق خبرهای دریافتی از منابع موثق، رقمی که با اجرای موافقتنامه اخیر آزادسازی خواهد شد، چندین برابر مبلغی است که پس از توافق با انگلیس وصول شد.

بنابراین گزارش، همچنین روز گذشته «شهریار حیدری» عضو‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره با آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی به یکی از خبرگزاری‌های داخلی گفته بود: ‌در جلسه غیر رسمی روز سه‌شنبه ۱۶ فروردین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اعضای وزارت‌خارجه، بیان شد که طی تلاش‌های صورت گرفته‌ منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی قرار است آزاد شود ولی زمان آن را بیان نکردند.

به گفته وی البته کره جنوبی چندین بار از آزادسازی منابع بلوکه شده ایران صحبت کرده ولی آن را عملیاتی نکرده است‌ اما امیدواریم در این مرحله این اتفاق صورت گیرد؛ تلاش‌های خوب و موثر برای آزاد سازی پول های بلوکه شده تا این لحظه صورت گرفته است، طی تماس ها و جلسات با وزارت خارجه، گفته شده که نزدیک به نتیجه برای دریافت این منابع بلوکه شده هستیم. امیدواریم منجر به نتیجه شده باشد واین پول ها آزاد شده باشند.

همه اینها در حالی مطرح می شود که همزمان با انتشار این اخبار روزنامه جمهوری اسلامی هفته گذشته با اشاره به اخبار متعدد درباره ازادسازی پول های بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی گفت اگر اینطور است که دولتمردان ادعا می کند چرا نتیجه آن در سفره و یا زندگی مردم مشاهده نمی شود.

سعید حدادیان مداح حامی دولت سیزدهم در سخنان انتقادی با اشاره به همین مطلب گفت: "سعید حدادیان مداح مشهور به تناقض «ادعای افزایش درآمد دولت و فروش نفت با خالی شدن روزافزون سفرهای مردم» پرداخته و از دولت گفت فروش نفت افزایش داشته، میزان آن هم بیشتر شده، پول ها هم دریافت می شود، اما این پول ها کجاست؟ نمی توان با این پول ها برنج را ارزان کرد؟"

 

منبع: دیده‌بان ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر