کد خبر: 129836
A

بهرام پارسایی: در خصوص کُشته‌های نوروزی هیچکس اصلاً کَکَش نمی‌گزد!

نماینده مجلس دهم می گوید: در مورد آماری که مرکز پلیس در خصوص کشته‌های نوروزی اعلام می‌کند به شخصه باور دارم که به ایمن نبودن و کیفیت پایین خودروها بازمی‌گردد اما هیچکسی اصلا کَکَش برای کشته شدن ۶۰۰ الی ۷۰۰ هموطن در ایام نوروز که معادل سقوط ۴ الی ۵ هواپیما است، نمی‌گزد! هیچ صدایی از مجلس بلند نمی‌شود.

بهرام پارسایی: در خصوص کُشته‌های نوروزی هیچکس اصلاً کَکَش نمی‌گزد!

به گزارش دیده بان ایران؛ بهرام پارسایی درباره درخواست ۱۸۵ نماینده برای بازگشت طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی از کمیسیون مشترک به صحن مجلس و رأی‌گیری آن توسط تمامی نمایندگان و نگرانی‌هایی که وجود دارد مبنی بر این‌که شاید این بازگشت به صحن برای این باشد که طرح با رأی بالا به تصویب برسد و بعدها حرف و حدیثی به دنبالش نباشد، گفت: اگر صداقت در گفتار و کردار نمایندگان وجود داشته باشد این طرح در صحن رأی نخواهد آورد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر صداقتی وجود داشته باشد و این بازگشت بیشتر جنبه شعاری نداشته باشد و هدف خاصی هم از آوردن طرح به صحن دنبال نشود، قاعدتا رأی نمی‌آورد و جای نگرانی نیست اما اگر هدفمند باشد و یا یک سیاستی پشت بازگرداندن این طرح باشد، تهدیدی برای آزادی‌های اجتماعی که بخش عمده‌اش در فضای مجازی صورت می‌گیرد، است.

وی درباره این‌که بزرگترین انتقاد به مجلس دهم این‌گونه مطرح می‌شد که نمایندگانش کاری کرده‌اند که دیگر در رأس امور نیست، امروز هم مشاهده می‌کنیم نمایندگان مجلس یازدهم آنچنان اراده‌ای برای تصمیم‌گیری ندارند و نمونه‌هایی از این موضوع را در جریان بررسی بودجه مشاهده کردیم. این‌گونه عملکردها چه تاثیری روی رفتار انتخاباتی مردم در آینده خواهد گذاشت، بیان کرد: معتقدم برخی جایگاه‌هایی که نفوذ، توان و اقتدار دارند، درصدد این هستند که آرای مردم را بی‌اثر کنند، یعنی جایگاه‌های برآمده از رأی مردم ولو این‌که به صورت ظاهری هم باشد می‌خواهند آن‌ها را بی‌اثر کنند به طوری که کاهش مشارکت مردم را هم در انتخابات مجلس و هم در انتخابات ریاست‌جمهوری مشاهده کردیم. در شهر شیراز درصد مشارکت مردم در انتخابات مجلس از ۵۰ درصد به حدود ۲۰ درصد رسید! نمی‌دانم شاید اصلا سیاستی باشد که مردم را از جایگاه‌های برآمده از رأی‌شان و دموکراسی ناامید کنند و در کنارش به اهداف خودشان برسند. به عقیده من اگر این روند ادامه‌دار باشد، ناامیدی مردم از صندوق رأی و مجلس که برآیندش مشخص است چه خواهد بود، صورت می‌گیرد.

پارسایی تاکید کرد: بخش عمده انتقادات به مجلس از ناکارآمدی خود نمایندگان نشأت می‌گیرد. ما صدایی از نمایندگان مجلس علیرغم اینکه تریبون و فرصت‌هایی را در اختیار دارند، نمی‌شنویم. نمایندگان‌ وزرا را می‌توانند استیضاح کنند و یا سوال بپرسند و این کلیت مجلس است اما چنین روندی را مشاهده نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: امروز بحران اقتصادی به مردم فشار می‌آورد و این موضوع را نمی‌توان انکار کرد اما هیچ برنامه‌ای از سوی مجلس مشاهده نمی‌کنیم و نمی‌بینیم که برای بحران‌ها دنبال راهکار باشند و یا برای جلوگیری از افزایش قیمت و تورم ناشی از آن اقدام کنند. 

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اولویت و دغدغه اصلی مردم امروز سفره‌شان است که کوچک‌تر می‌شود، اما ظاهرا دغدغه نمایندگان با این مردم متفاوت است. آنچنان که در بودجه مشاهده کردیم بعضی چیزها هدفمند تصویب می‌شوند و نمایندگان هم در آن مسیر قرار می‌گیرند و قوانینی تصویب می‌شود که خارج از چارچوب قانون در بودجه است و یا از اولویت‌های اصلی معیشت مردم نیست. به طور مثال نمایندگان در جریان حذف ارز ترجیحی و مسائل بسیار زیاد دیگری جای این‌که همراه و هم‌صدای مردم باشند، همصدای دولت می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: امروز شاهد تورم یکسری از کالاها هستیم که به هیچ عنوان ربطی به گرانی ارز ندارد؛ چراکه ارز تقریبا نوسان کمی دارد و ما با افزایش قیمت‌ها در مباحث مختلفی رو‌به‌رو هستیم، جالب است نه مجلس از دولت پاسخ می‌خواهد و نه دولت با داشتن زیر مجموعه‌هایی تحت عنوان حقوق مصرف‌کننده و تعزیرات اقداماتی انجام می‌دهد و نه سازمان بازرسی و همه نظاره‌گر گرانی‌هایی هستند که می‌توانست وجود نداشته باشد. 

پارسایی گفت: باندهایی در این گرانی نقش دارند و منافع خودشان را می‌برند و مردم هم دست‌شان به جایی بند نیست؛ به طوری که در بحث سبدهای غذایی که امروز مشاهده می‌کنیم، گوشت و تخم مرغ از سبد غذایی مردم به اجبار حذف شده‌اند. 

وی ادامه داد: قیمت خودرو طی یکی – دو سال گذشته بدون این‌که قیمت ارز تغییر چندانی کند چندین برابر شده است، به طوری که دولت و وزرا یک قیمت برای خودرو اعلام می‌کنند اما مشاهده می‌کنیم همان قیمت اعلام شده چندین برابر می‌شود و رانت‌ها و فسادهای چندین میلیاردی در این زمینه شکل می‌گیرد که مجلس و دولت فقط در این بحث نظاره‌گر هستند. 

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار مرگ و میر در تصادفات جاده‌ای بیان کرد: در مورد آماری که مرکز پلیس در خصوص کشته‌های نوروزی اعلام می‌کند به شخصه باور دارم که به ایمن نبودن و کیفیت پایین خودروها بازمی‌گردد اما هیچکسی اصلا کَکَش برای کشته شدن ۶۰۰ الی ۷۰۰ هموطن در ایام نوروز که معادل سقوط ۴ الی ۵ هواپیما است، نمی‌گزد! هیچ صدایی از مجلس بلند نمی‌شود، قطعا این‌گونه عمل کردن بیشتر باعث بریده شدن و یأس مردم نسبت به مجلس و مشارکت‌شان در رأی و انتخاب می‌شود.

وی تاکید کرد: وضعیتی که در مجلس وجود دارد و در دولت هم دیده می‌شود، این است که مشاهده می‌کنیم فقط وعده‌های بعید داده می‌شود و هیچ‌کدام‌شان نه تنها محقق نشده است بلکه نتیجه عکس داده‌اند.

پارسایی درباره انتقاداتی که از سوی نمایندگان مطرح می‌شود مبنی بر‌این که زمانی که  صحبت از استیضاح وزرا می‌کنیم به ما می‌گویند شما به دنبال منفعت هستید و می‌خواهید سهمی از وزارت‌خانه‌ها بگیرید و نمی‌گذارند ما کار خودمان را انجام دهیم، آیا با توجه به جمیع این مسائل می‌توان گفت چنین گذاره‌ای درست است یا خیر، بیان کرد: دست آخر مشخص می‌شود این سخنان درباره نمایندگان درست است یا خیر؛  یعنی هنگامی که استیضاح مطرح شد و به نتیجه رسید می‌توان گفت که آن نمایندگان به دنبال رانت و سهم‌خواهی  بوده‌اند و یا درباره اقدام‌شان نا‌به‌جا صحبت شده است.

وی گفت: مجلس حتی درخصوصی دولتی که با آن همسو نبود هم عملکردش همین بود. در دولت آقای روحانی روزانه حدود هزار نفر از هموطنان به علت نبود واکسن و شرایط ایده‌آل برای واکسیناسیون جان‌شان را از دست دادند اما نمایندگان سکوت کردند؛ یعنی مجلس، مجلس ناکارآمدی است! آن زمان هم که با دولت همسو نبودند دیدیم از استیضاح وزیر بهداشتی که زمان وزارتش روزی بالغ بر هزار نفر می‌مردند هم خبری نبود.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شاهد افزایش فشار بر جامعه هستیم، گفت: با قوانین و بخشنامه‌هایی که دولت صادر می‌کند، قطعا شاهد تعطیلی گسترده واحدهای تولیدی در آینده نزدیک خواهیم بود. این‌که بدون هیچ برنامه‌ای گفتند بالغ بر ۵۰ درصد حقوق کارگران باید اضافه شود که البته حق کارگر است، اما در کنارش باید تمهیداتی هم در نظر گرفته شود تا تولیدکنندگان فردا روزی با مشکلاتی روبه‌رو نشوند که فشارش روی دوش کارگران بیاید. اما متاسفانه تصمیمات کاملا غیرکارشناسی و احساسی گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این‌که عده‌ای می‌گویند نمایندگان به دنبال سهم‌خواهی هستند شاید دلایل عمده و واضحی دارند. اگر امضاء برای استیضاح وزرا جمع شد و به انتها رسید که هیچ، اما اگر وسط راه امضاهایی که به حد نصاب رسیده بود، پس گرفته شد قطعاً بده‌بستان‌های پشت پرده وجود دارد.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر