کد خبر: 129920
A
دیده بان ایران رفتار نمایندهِ مقابل اکثریت را بررسی کرد؛

جلال پسر جلیل: آقای نماینده/ چرا رشیدی کوچی و امثال او در مجلس یکدست دیده می شوند؟

مجلس یازدهم کم کم برای ورود به سومین سال فعالیت خود آماده می شود. مجلسی که به خاطر تک فراکسیونی بودن، مجلسی یک دست به نظر می رسد. البته ماهیت پارلمان همواره به صورتی بوده است که گاهی برخلاف انتظار افرادی که ترکیب آن را مشخص می کنند، تک نماینده هایی پیدا شوند و در مقابل اکثریت یکدست مجلس قرار بگیرند.

جلال پسر جلیل: آقای نماینده/  چرا  رشیدی کوچی و امثال او  در مجلس یکدست دیده می شوند؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مجلس یازدهم کم کم برای ورود به سومین سال فعالیت خود آماده می شود. مجلسی که به خاطر تک فراکسیونی بودن، مجلسی یک دست به نظر می رسد. البته ماهیت پارلمان  همواره به صورتی بوده است که گاهی برخلاف انتظار افرادی که ترکیب آن را مشخص می کنند، تک نماینده هایی پیدا شوند و در مقابل اکثریت یکدست مجلس قرار بگیرند. چنانچه در مجلس هشتم و نهم، علی مطهری در این نقطه قرار گرفته بود و در تاریخ سیاسی ایران نیز سید حسن مدرس، یکی از مهمترین نمونه های نمایندگانی است که سعی کرده است خلاف جریان آب شنا کند و هر دو نفر نیز توفیقات و شکست هایی را در دوران نمایندگی، تجربه کرده اند.

بنابر گزارش دیدبان ایران؛ در مجلس یازدهم هم، چند چهره هستند که سعی دارند تصویری متفاوت از خود به نمایش بگذارند. پیش از تشکیل مجلس، این گمان وجود داشت که مهمترین این افراد، یکی مسعود پزشکیان نماینده اصلاح طلب تبریز است که تبدیل به مهمترین چهره اصلاح طلب در مجلس یازدهم خواهد شد. در چند ماه اخیر هم موسوی لارگانی، تبدیل به جدی ترین مخالف وزیران ابراهیم رئیسی شده است و استیضاح این وزیران را در مجلس، جدی تر از هر نماینده دیگری، پیگیری می کند.

اما بدون شک شاخص ترین نماینده مجلس یازدهم، فرد دیگری است. فردی که سابقه پزشکیان و موسوی لارگانی را در سیاست ندارد و اتفاقا در اولین تجربه نمایندگی، توانسته به خوبی، انعکاس صدای مردمی باشد که به سختی در این مجلس، فردی را به عنوان نماینده خود می پذیرند. «جلال رشیدی کوچی»

این نماینده خود را اینطور معرفی کرده است: «جوانی از ایلات خمسه و خادم مردم. زاده تیر ۱۳۶۳ در شهرستان مرودشت. پدرم حاج جلیل از  معلمان شریف، رزمنده هشت سال دفاع مقدس و نماینده فقید مردم مرودشت در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی که در راه خدمت به مردم به شهادت که دعای قنوت هایش بود، رسید»

جلیل رشیدی پدر جلال رشیدی، در ۱۹ مهر ۷۳ در یک سانحه رانندگی جان باخت و ربع قرن بعد، پسر او حالا به نمایندگی مجلس رسیده است. در واقع جلال رشیدی علی رغم اینکه سابقه حضور در سپاه را دارد، اما رای او در منطقه بیشتر متاثر از پدرش بوده است و شاید همین مسئله باعث شده به جای تعهد به جریان های خارج از مجلس، به دنبال ارتباط مستقیم با مردم باشد.

جلال رشیدی کوچی در این یک سال بارها مورد توجه رسانه ها قرار گرفت که عمده این توجه، به خاطر اصرار او به شفافیت درباره تصویب طرح صیانت در مجلس بود. او صدها بار مصاحبه کرد، در فضای مجازی همکاران خود را به چالش کشید، در تلویزیون و سایر رسانه ها مصاحبه کرد و سرانجام هفته گذشته در توییتر نوشت «فردا صبح، درخواست 185 نماینده مجلس مبنی بر بازگرداندن طرح صیانت از کمیسیون مشترک به صحن علنی مجلس را تقدیم هیات رییسه خواهم کرد.» بسیاری از افرادی که تحولات مجلس را از نزدیک رصد می کنند، به خوبی به اهمیت این عدد واقف هستند. تابستان سال قبل، تعداد افرادی که مخالف طرح صیانت بودند به عدد انگشتان دو دست نمی رسید اما جلال رشیدی با تمام وجود تلاش کرد تا حامیان این طرح را مقابل افکار عمومی قرار دهد و به مرور افرادی که در خفا از این طرح دفاع می کردند، ناچار شدند در فضای شفاف، به مخالفت با این طرح بپردازند تا جایی که مهمترین طرح مجلس یازدهم، ممکن است اصلا تصویب نشود.

جلال رشیدی حالا در آستانه دو سالگی کار مجلس یازدهم، قصد دارد قله های جدیدی را فتح کند و خود را از یک نماینده مخالف طرح صیانت به یک چهره خاص و متفاوت در سایر زمینه ها تبدیل کند. چنانچه چند روز پیش در مخالفت با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت «برای دومین بار، با ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون آنکه اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان در خصوص واردات خوردو وجود داشته باشد، مصوبه مجلس بی‌اثر و اجازه واردات ۷۰۰۰۰ خودروی سواری از لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف گردید! آیا ارتباط برخی از اعضای مجمع با خودرو‌سازان دلیل تصمیم است؟»

بعد از مسابقه فوتبال ایران و لبنان هم رشیدی به شدت از تصمیم مسئولان امنیتی مشهد انتقاد کرد و گفت امروز به دلیل عدم تدبیر ما در این مسئله فشار بین المللی  به ما وارد می شود. حق ورود زنان به استادیوم های ورزشی نه غیرقانونی و نه غیرشرعی است نمی دانم چرا وقتی به موضوعاتی که مربوط به حوزه بانوان است می پردازیم عده ای موضع می گیرند و حرف های ناصواب ونامربوط می زنند. در مسابقه فوتبال ایران و لبنان اتفاق خیلی خوبی می توانست شکل بگیرد که این اتفاق نیفتاد چه اشکالی داشت هماهنگی های لازم صورت می گرفت که خانم‌ها در ورزشگاه حضور یابند؟

جلال رشیدی با وجود همه این انتقادها، هنوز برای جریان اصلی اصولگرا خطری ایجاد نکرده است و برخلاف مطهری و امثال مطهری، به صفت فتنه گری و ضد انقلابی نواخته نشده است! اما مسیری که او برگزیده است، مورد تایید تندروهای حاضر در مجلس و شورای نگهبان نیست./ سایت دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر