کد خبر: 130031
A

نامه اعتراضی هیئت‌رئیسه کمیسیون مشترک طرح صیانت به قالیباف: در طول چهل و چهار سال گذشته، توقف کار صحن مجلس با کمیسیون جانشین آن بی سابقه بوده / این اقدام غیرمتعارف، نظام قانونگذاری را در آینده تهدید می‌کند

هیئت‌رئیسه کمیسیون مشترک طرح صیانت درباره رسیدگی به این طرح نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال کردند.

نامه اعتراضی هیئت‌رئیسه کمیسیون مشترک طرح صیانت به قالیباف: در طول چهل و چهار سال گذشته، توقف کار صحن مجلس با کمیسیون جانشین آن بی سابقه بوده / این اقدام غیرمتعارف، نظام قانونگذاری را در آینده تهدید می‌کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون مشترک طرح صیانت در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس به جزئیات جلسات کمیسیون مشترک و نحوه رسیدگی به طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی در این کمیسیون پرداختند.

متن کامل نامه هیئت‌رئیسه کمیسیون مشترک به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر قالیباف

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم؛

با صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص)؛ استحضار دارید کمیسیون مشترک طرح حمایت پس از برگزاری ۱۳ جلسه رسمی و ۳۵ جلسه جانبی از جمله جلسات کارگروه مشترک با مرکز پژوهشهای مجلس، در تاریخ سوم اسفندماه کلیات طرح را با رأی موافق ۱۹ عضو از ۲۰ نفر اعضای حاضر تصویب کرد. معاون محترم قوانین در ساعت ۲۱ همان روز اقدام به انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس کمیسیون مشترک نمودند و به استناد مواد (۱۶۵)، (۱۶۶) و (۱۴۲) آیین نامه داخلی مجلس، روند اخذ آرای اعضای کمیسیون را مغایر آیین نامه دانستند؛ لذا معروض می‌دارد.

١. چنین رویه‌ای بدون اطلاع دقیق از موارد مذکور و مستندات و رسانه‌ای کردن آن ناشی از عدم دقت و کم توجهی به مفاد آیین نامه بوده، در حالی که دقیقا آیین نامه‌های مربوط رعایت گردیده و قابل و ارائه است.

٢. این کمیسیون علاوه بر جلسات برگزار شده در دفتر جنابعالی (دو جلسه)، دفتر نائب رئیس محترم اول مجلس (سه جلسه)، جلسات کارگروه کمیته حداقل پانزده جلسه کارشناسی، جلسات متعدد با مرکز پژوهش‌ها، جلسات منظم هفتگی از ۱۴۰۰/۷/۲۵ تا ۱۴۰۰/۱۲/۳ حداقل چهل و هشت جلسه بررسی و جلسه اظهار نظرات موافقان و مخالفان شکل گرفته است و القاء شبهه عدم رعایت مواد (۱۶۵) و (۱۶۶) کاملا نادرست است و اعمال ماده (۱۴۲) آیین نامه داخلی نیز از اختیارات کمیسیون است.

٣. در جلسه ۱۴۰۰/۸/۲۵ پس از برگزاری جلسه و طی فرایند بررسی برابر آیین نامه داخلی کلیات طرح آماده رأی گیری بود و لیکن به دلیل دریافت نامه محرمانه مورخ ۱۴۰۰/۸/۲۵ وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات که رونوشت آن برای ریاست محترم مجلس نیز ارسال شده بود، در تاریخ ۱۴۰۰/۹/۱ به دعوت جنابعالی جلسه‌ای با حضور اعضای هیأت رئیسه کمیسیون مشترک طرح، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس محترم مرکز ملی فضای مجازی و معاون محترم قوانین مجلس شورای اسلامی برگزار شد که هدف آن اتخاذ تصمیم درباره درخواست وزیر محترم مبنی بر اعمال نظرات آن وزارتخانه و رئیس محترم مرکز ملی فضای مجازی قبل از بررسی نسخه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ (نسخه تهیه شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس در اجرای ماده (۱۴۲) آیین نامه داخلی و تصویب شده در کمیسیون فرهنگی قبل از ارسال به صحن) بود. فلذا در آن جلسه مقرر شد در جهت همکاری مجلس و دولت محترم و دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، با رأی اعضای محترم کمیسیون، طرح برای تهیه نسخه جدید به کارگروه مشترک مرکز پژوهشهای مجلس با کمیسیون مشترک ارجاع شود.

این پیشنهاد در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۹/۹ کمیسیون مشترک طرح شد. در آن جلسه که مانند سایر جلسات، کمیسیون با شفافیت کامل و به طور زنده و مستقیم از طریق رسانه‌ها پخش شد، اعضای محترم کمیسیون طرح را جهت تهیه نسخه جدید به کارگروه مشترک ارسال نمودند؛ فلذا تهیه نسخه جدید توسط کارگروه مشترک نه تنها وجاهت دارد، بلکه با توجه به تصمیم جلسه ۱۴۰۰/۹/۱ و مصوبه جلسه ۱۴۰۰/۹/۹ کمیسیون، به عنوان تکلیف قانونی معین گردیده و در همان زمان کمیسیون مشترک اراده خود مبنی بر بررسی نسخه جدید را بیان نموده است. حال این سوال مطرح می‌شود چنانچه برابر اعلام معاون محترم قوانین قرار بود کمیسیون مشترک نسخه اولیه ارجاعی به کمیسیون یعنی نسخه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ را به رأی بگذارد، اساسا چه نیازی به تشکیل جلسه اول آذر ماه با حضور جنابعالی و سه جلسه بعدی که در حضور نائب رئیس محترم اول و مرکز پژوهش‌های مجلس وجود داشت؟ جنابعالی در جلسه ۱۴۰۰/۱۰/۷ به آقایان تقی‌پور و سیاهکلی توصیه فرمودید با توجه به درخواست مرکز پژوهش‌های مجلس طی نامه مورخ ۱۴۰۰/۹/۳۰ مهلت مجددا به مدت بیست روز تمدید شود. اگر بنا بود نسخه جدید مورد استفاده قرار نگیرد، آیا این همه صرف وقت برای تهیه نسخه جدید که بسیار پخته تر بوده و به اقرار اکثر صاحب نظران، عمده ایرادات وارد شده به نسخه قبلی در آن مرتفع گردیده است، توجیه منطقی دارد؟

گر قرار بود کلیات نسخه ۲۶ تیرماه رأی گیری شود، تشکیل جلسه اول آذرماه در حضور جنابعالی برای چه بود؟ طرح موضوع در جلسه ۱۴۰۰/۹/۹ کمیسیون مشترک که با تصمیم جلسه مذکور صورت گرفت برای چه بود؟

۴. در طول چهل و چهار سال گذشته، توقف کار صحن مجلس با کمیسیون جانشین آن با در مجلس شورای اسلامی بی‌سابقه بوده و این امر به عنوان یک اقدام غیرمتعارف، نظام قانونگذاری را در آینده تهدید می‌کند.

ایراد شکلی طرح شده توسط معاون محترم قوانین به دلیل مسکوت بودن در آیین نامه قابل استناد نمی‌باشد.

از حمایت حضرتعالی در ضرورت تصویب قوانین مرتبط با اعمال نظرات مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که قبلا نظرات مکتوب خویش را به کمیسیون مشترک ارسال نموده‌اند، سپاسگزاری می‌نماید.

تقاضا دارد دستور فرمایید معاونت محترم قوانین نسبت به بارگذاری مصوبه کمیسیون مشترک برای ثبت پیشنهادات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اقدام نمایند تا کارگروه مشترک طرح نسبت به بررسی جزئیات و تصویب به موقع آن برابر آیین نامه داخلی مجلس اقدام نماید.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر