کد خبر: 130243
A

نماینده ادوار مجلس: مردم نباید انتظار داشته باشند که آزادسازی پول های بلوکه شده سر سفره هایشان تاثیر داشته باشد

فعال سیاسی اصولگرا می گوید: در ماه های اخیر بارها اخباری درباره آزادسازی میلیاردها دلار منابع مالی ایران در سایر کشورها اعلام شده است، این مسئله توقعات مردم را بالا برده است چون مردم الان فکر می کنند همه پول های بلوکه شده ما در سایر کشورها آزاد و به خزانه دولت واریز شده است بنابراین باید آثار این اتفاق را سر سفره های خود ببینند؛ در صورتی که این طور نیست.

نماینده ادوار مجلس: مردم نباید انتظار داشته باشند که آزادسازی پول های بلوکه شده سر سفره هایشان تاثیر داشته باشد

به گزارش دیده بان ایران؛ حمیدرضا فولادگر، نماینده ادوار مجلس درباره چرایی گرانی کلاها با وجود گشایش های اقتصادی و افزایش درآمد دولت از محل فروش نفت گفت: دولت سیزدهم در قیاس با دولت گذشته تازه نفس است و با انگیزه های بیشتری به صحنه اجرا پا گذاشته بنابراین وقت می گذارد، کارهای جهادی مدیریتی انجام می دهد و اعضای کابینه بین مردم حضور پیدا می کنند. کسی هم منکر کارهای با ارزش آنها نیست.

وی افزود: تلاش و کوشش و روحیه انقلابی دولت باید با عقلانیت و تدبیر همراه باشد و از نظریات و تجربیات صاحب نظران اقتصادی استفاده کند، یعنی خودشان را نباید بی نیاز نظرات صاحب نظران بدانند. کسب نظرات صاحب نظران با گذاشتن جلسات کلی در حد خوش و بش امکان پذیر نیست، بلکه باید مشروح نظرات آنها اخذ و سپس بررسی شود تا با دنبال کردن نظرات و دیدگاه های مناسب تر، کار به نتیجه برسد.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به ضعف اطلاع رسانی در دولت، به فردا گفت: در ماه های اخیر بارها اخباری درباره آزادسازی میلیاردها دلار منابع مالی ایران در سایر کشورها اعلام شده است، این مسئله توقعات مردم را بالا برده است چون مردم الان فکر می کنند همه پول های بلوکه شده ما در سایر کشورها آزاد و به خزانه دولت واریز شده است بنابراین باید آثار این اتفاق را سر سفره های خود ببینند؛ در صورتی که این طور نیست.

وی افزود: در عالم واقع جز مورد اخذ غرامت از انگلیس که درباره موضوعی مربوط به پیش از انقلاب بود، مورد دیگری تاکنون اتفاق نیفتاده است. موضوع آزادسازی منابع ارزی ما در کره هم اکنون محل مذاکره است. برخی می گویند «این موضوع مرتبط با برجام است» و برخی این ارتباط را رد می کنند و می گویند «این موضوع با واسطه گری چند کشور در حال انجام است»، حالا فارغ از این مسئله، هنوز آن منابع آزاد نشده اند، بلکه به صورت تدریجی دارد مراحل آزادسازی آن طی می شود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان کرد: منابع ارزی دولت از محل فروش نفت اخیرا افزایش پیدا کرده است آن هم به واسطه افزایش میزان فروش و قیمت نفت در بازارهای جهانی که آثارش در آینده مشخص خواهد شد. در هر صورت حتی اگر منابع ارزی دولت از محل فروش نفت یا آزادسازی منابع مالی ایران در سایر کشورها افزایش پیدا کند بنا نیست همه آنها صرف افزایش حقوق و تأمین کالا با هدف بهبود کیفی سفره های مردم شود.

وی افزود: دولت باید روی هزینه این منابع برنامه ریزی کند، بخشی به حساب ذخیره ارزی و بخشی به صندوق توسعه ملی واریز و بخشی نیز صرف سرمایه گذاری های جدید در حوزه اقتصاد شوند. اگر همه این درآمدهای ارزی صرف تأمین کالاهای مصرفی شود و در جایی سرمایه گذاری صورت نگیرد، عملا در جا زده ایم.

این عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به مشکلات معیشتی مردم اظهار کرد: گرچه اواخر سال 1400 تورم نقطه به نقطه قدری کاهش یافت اما تورم سالیانه همچنان بالای 40 درصد است، البته برخی نیز تورم سالانه را بالای 50 درصد برآورد می کنند؛ حتی در برخی اقلام تورم به 100 درصد می رسد.

وی افزود: رهبر انقلاب در پیام نوروزی شان ضمن تشکر از تلاش های جهادی دولت، بر دو نکته تأکید کردند نخست آنکه مسائل اقتصادی را باید ریشه ای حل کرد بنابراین حل این مسائل زمان بر است، دوم آنکه دولت را به موضوع گرانی ها توجه دادند و این موضوع را از آفت ها و آسیب های سال 1400 برشمردند.

فولادگر با بیان اینکه همچنان در سال 1401 با موضوع گرانی مواجه هستیم، یادآور شد: موضوع گرانی باید علاج شود. حل موضوع گرانی به شکل دستوری و اتیکت گذاری امکان پذیر نیست. بخشی از آن می تواند با نظارت بهتر و دقیق تر بر بازار اصلاح شود اما خیلی از مصادیق گرانی‌ ناشی از گران فروشی نیست بلکه به دلیل افزایش قیمت تمام شده است؛ یعنی موضوع گرانی ریشه در مسائل اقتصادی دیگر مثل موضوعات گمرکی، نرخ سود بانکی، تأمین مواد اولیه برای تولید، دستمزد، افزایش تورم و نوسان قیمت ارز دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر