کد خبر: 130337
A

فعال سیاسی اصولگرا: مجلس انقلابی امروز در مظان اتهام است

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین گفت: : مجلس امروز در برابر یک آزمون بزرگ و مهم قرار گرفته است و نمایندگان مجلس باید نسبت به این مسئله به مردم این اطمینان را بدهند که شما می‌توانید بر کار ما نظارت کنید و بدانید تصمیم ما نسبت به این مسائل چیست. اگر مخالف طرحی هستم دلایل آن چه بوده و اگر موافق رای دادم، چه مولفه‌هایی باعث شده من این تصمیم را اخذ کنم.

فعال سیاسی اصولگرا: مجلس انقلابی امروز در مظان اتهام است

به گزارش دیده بان ایران؛ ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در پاسخ به این سوال که چرا تا به امروز طرح شفافیت آرا به تصویب نرسیده است، گفت: مجلس دهم از شهریور سال ۹۷ به دنبال تصویب این طرح بود که در نهایت نشد. چون به دو سوم آرا نیاز دارد و اگر همان درصد نسبی آرا همراه می‌شد، طرح قطعا به تصویب می‌رسید اما این اتفاق نیفتاد و بعد از دستور کار مجلس خارج شد. 

وی تصریح کرد: من عقیده دارم که تصویب این طرح ضرورت دارد. علت هم این است که مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد نظارتی به دنبال این است که بر دیگر نهادهای حاکمیتی هم نظارت کند که ببیند آیا آن نهادها هم شفاف عمل می‌کنند یا اقدامات پنهانی ناشی از تصمیمات غلط یا درست آنها در تعارض با منافع مردم و تامین کننده‌ی منافع باندی و تیمی خودشان است به همین دلیل چیزی را که از نهادها انتظار دارند از خود باید شروع کرده و در اتاق شیشه‌ای آرا موافق و مخالف خود را به صندوق بیاندازند و شفاف عمل کنند. 

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: انتظار مردم از نمایندگان هم همین است. مردم انتظار دارند بدانند وقتی نمایندگان آن‌ها طرحی تصویب می‌کنند، چه کسانی مخالف و موافق هستند. به کدام وزیر پیشنهادی رای سفید یا کبود داده چه کسانی با استیضاح موافق یا مخالف هستند و اگر نمایندگان مجلس خودشان را نسبت به این مسئله مجاب نکنند، خلاف انتظار مردم و موکلان خودشان عمل کرده‌اند. 

رئوفیان گفت: مجلس امروز در برابر یک آزمون بزرگ و مهم قرار گرفته است و نمایندگان مجلس باید نسبت به این مسئله به مردم این اطمینان را بدهند که شما می‌توانید بر کار ما نظارت کنید و بدانید تصمیم ما نسبت به این مسائل چیست. اگر مخالف طرحی هستم دلایل آن چه بوده و اگر موافق رای دادم، چه مولفه‌هایی باعث شده من این تصمیم را اخذ کنم. 

وی تصریح کرد: این برای خود نمایندگان هم خوب بوده و نشان از شجاعت نمایندگان دارد. همین دلیلی می‌شود که اصل شفافیت را از عملکرد خود را شروع کنند و در نتیجه این قابلیت را می‌توانند داشته باشند که بر عملکرد سایر نهادهای حاکمیتی و مسئولان کشور نظارت کنند. تصویب طرح شفافیت آرا باید اتفاق بیافتد و در شعارهای انتخاباتی نمایندگان این طرح جزو شعارهای اصلی بوده و بر تصویب آن تاکید داشتند. تصویب طرح شفافیت می‌تواند به آن‌ها امکان مبارزه با فساد و امکان استقرار عدالت نسبی و همچنین اعتماد مردم نسبت به خود را بدهد و فضای کمک به حاکمیت و فضای آزاد را در جامعه به وجود بیاورد. 

رئوفیان در ادامه گفت: یکی از دلایلی که برخی از مخالفان این طرح دارند این است که باید نسبت به برخی جزئیات این طرح تجدیدنظر صورت بگیرد. قطعا نمایندگان با اصل موضوع موافق هستند اما نسبت به جزئیات نظراتی دارند. لذا این طرح باید یک بار بازنگری شود، اصلاحات انجام شود و بعد از بررسی، به رای گذاشته شود. 

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: نکته مهم دیگری که می‌تواند راه‌حل و زمینه‌ساز رای بالای دوسوم نمایندگان شود این است که بطور علنی از نمایندگان استمزاج شود، آیا طرح شفافیت را به رای بگذارند یا نه؟ بدون تردید با رای بسیار بالایی به تصویب خواهد رسید و این یعنی احدی از نمایندگان نخواهند توانست با اصل آن مخالفت کنند چون رای علنی بوده و این خود می‌تواند زمینه‌ساز تصویب طرح شفافیت با رای بالای دوسوم آراء نمایندگان باشد.

نایب رئیس اول جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت تاکید کرد: اصل شفافیت ریشه در اسلام دارد، نامه ۵۰ نهج‌البلاغه به فرماندهان سپاه را ببینید، امام علی(ع) با بیان اینکه من چیزی جز اسرار جنگی را از شما پنهان نمی‌کنم، قرار دادن عملکرد حکمرانان و مسئولان مملکتی آن هم بطور شفاف در اختیار مردم را وظیفه حاکمیت و از حقوق رعیت می‌داند و می‌فرماید: "این حق شما برعهده من است که هیچ رازی را از شما مخفی ندارم جز اسرار جنگی"و قرن‌ها می‌گذرد تا بعنوان یکی از اصول ۸ گانه برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد (undp) که زیرمجموعه شورای امنیت است، در فهرست اصول حکمرانی شایسته شبکه‌های جهانی توسعه ملل قرار گیرد. لذا تمامی نهادهای حاکمیتی و نهادهای نظارتی همچون مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا کمترین بهانه‌ای برای مخفی کاری ندارند و دلیلی وجود ندارد که مسائل را از نگاه مردم مکتوم نگهدارند. بنابراین تصویب چنین طرحی برای نهاد نظارتی مجلس شورای اسلامی از ضروری‌ترین و اولویت‌دارترین طرح‌هاست که افزایش میزان اعتماد مردم به نمایندگانشان را در پی‌دارد.

رئوفیان در پاسخ به این سوال که با توجه به رویکرد مجلس این طرح در نهایت تصویب می‌شود یا خیر، گفت: طرح شفافیت آرا نمایندگان مجلس در نهایت تصویب می‌شود. چون مجلس امروز در مظان اتهام بوده و این موضوع نیاز به تصمیم آن‌ها جهت رفع اتهام و خارج از موضع تهمت دارد. معصوم می‌فرماید: « اتّقوا مِن مواضعِ التهم» یعنی از موضع تهمت دوری کنید. تصویب نکردن طرح شفافیت آرا نمایندگان مجلس موجب می‌شود که اعتماد مردم کم و کار مجلس سخت‌تر شود. 

وی گفت: اگر می‌خواهید در جهت اطمینان مردم و افزایش ضریب اعتماد جامعه نسبت به خودتان قدم بردارید، باید این طرح تصویب شود. لذا امیدواریم هرچه زودتر مجلس این طرح را به تصویب برساند. 

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر