کد خبر: 130563
A
عضو کمیسیون بهداشت در گفت وگو با دیده‌بان ایران:

سامه‌یح نجف‌آبادی: مخارج یک فرد معلول در خانه مساوی است با مخارج ۴ فرزند سالم/ یکی از نمایندگان مخالف غربالگری در جلسه ای مدعی شد دکتر به دختر باردارم دستور سقط داد، سقط نکردیم؛ الان نوه‌ام از هر بچه‌ای سالم‌تر است/ فقط ۳۰ نماینده پشت این طرح بودند

عضو کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم درباره حوضوع مهم حذف غربالگری و حواشی بوجود آمده پیرامون این قانون به دیده بان ایران گفت: نماینده‌های موافق حذف غربالگری اعتقاد داشتند که براساس آمار رسمی بسیاری از سقط‌ها و غربالگری‌ها نتیجه اشتباهات پزشکی است و نمی‌شود به درستی آن‌ها استناد کرد. البته ما بارها اعلام کردیم که این آمارهایی که آقایان می دهند و به آن استناد می کنند درست نیست و سندیت ندارد اما هیچ فایده‌ای نداشت.

سامه‌یح نجف‌آبادی: مخارج یک فرد معلول در خانه مساوی است با مخارج ۴ فرزند سالم/ یکی از نمایندگان مخالف غربالگری در جلسه ای مدعی شد دکتر به دختر باردارم دستور سقط داد، سقط نکردیم؛ الان نوه‌ام از هر بچه‌ای سالم‌تر است/ فقط ۳۰ نماینده پشت این طرح بودند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم در خصوص جزئیات حذف غربالگری به سایت دیده‌بان ایران گفت: تا آنجایی که بنده خبر دارم غربالگری دیگر اجباری نیست و هر کسی که خواست می‌تواند غربالگری کند.

وی در ادامه افزود: بنده از جزئیات این قانون اطلاعی ندارم اما تا آنجایی که مطلع‌ام اگر خانمی بخواهد غربالگری انجام دهد، مشکلی ایجاد نمی‌شود.

نجف‌آبادی در خصوص بی نتیجه بودن مخالفت‌ با حذف غربالگری اظهار کرد: بنده هم با نظر شما موافق هستم که مخالفت کردن دیگر نتیجه ای ندارد اما در هر صورت ما همه نظرات و انتقادات خود را بیان کردیم و در نهایت نظر نمایندگان مجلس این بود که غربالگری باید حذف شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: به هر حال این طرح تبدیل به قانون شده و ما هم باید به قانون احترام بگذاریم. همانطور که می‌دانید این طرح 85ی بود و مستقیم به شورای نگهبان فرستاده شد و حتی به صحن هم نیامد!

عضو کمیسیون بهداشت تصریح کرد: به طور کلی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نه تنها در خصوص غربالگری بلکه در بسیاری دیگر از موارد، نواقص و مشکلات زیادی دارد.

وی اضافه کرد: در این قانون موارد بسیار زیاد دیگری وجود دارد که برخی خیلی راحت می‌توانند از آن‌ها سوءاستفاده کنند. تا زمانی که این طرح تبدیل به قانون نشده بود ما صراحتاً مخالفت‌ خودمان را اعلام کردیم و تمام نکاتی که دغدغه مردم بود را اظهار کردیم اما متاسفانه نتیجه‌ای نداشت.

سامه‌یح نجف‌آبادی همچنین ضمن اشاره با اظهارات روز گذشته محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت که گفته بود هزینه نگهداری یک فرزند معلول بسیار افزایش پیدا کرده است، گفت: بنده صحت همه صحبت‌های آقای محسنی بندپی را تایید می‌کنم. وجود یک معلول در خانه مساوی است با مخارج چهار فرزند سالم! این بدین معناست که وقتی یک فرزند معلول به دنیا می آید انگیزه فرزندآوری در خانواده ها کُشته می‌شود! یعنی حتی اگر این خانواده تمایل هم داشته باشد باز وقت و هزینه‌های سرسام‌آور این اجازه را به والدین نمی‌دهند.

عضو کمیسیون بهداشت در رابطه با مشکلات حذف غربالگری اظهار کرد: جدای از هزینه‌های مادی؛ رنج و مشقتی که هم خانواده‌ها و هم این کودکان متحمل می‌شوند غیرقابل وصف و جبران است! باز هم تاکید می‌کنم؛ بنده به دلایلی که در جلسات کمیسیون مطرح کردم موافق اجرای این طرح نبودم اما کاری هم از دستمان برنیامد. حالا هم که به قانون تبدیل شده باید به آن احترام بگذاریم.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که چرا با وجود همه انتقاداتی که به طرح جوانی جمعیت وارد است باز هم برخی بر روی اجرای آن تاکید دارند، اضافه کرد: انتظار دارید چه جوابی به شما و مردم بدهم؟ قانون افزایش جمعیت نقاط ضعف بسیاری در آن وجود دارد که امیدوارم در آینده این قانون اصلاح شود وگرنه تبعات اجرای آن بسیار گسترده و خطرناک خواهد بود.

وی درباره دلایل موافقان حذف غربالگری گفت: کسانی‌که موافق این قانون هستند، اعتقاد دارند، نتیجه اجرای غربالگری دقیق و مشخص نیست. یعنی موافقان مدعی هستند که بسیاری از جنین‌های سالم به‌دلیل نتیجه اشتباه غربالگری، سقط می‌شوند و به همین دلیل هم عدم اجباری بودن غربالگری باید اجرایی شود.

عضو کمیسیون بهداشت دلیل یکی از نمایندگان موافق حذف غربالگری اینگونه عنوان کرد: یکی از نمایندگان موافق این قانون صراحتاً اظهار کرد که به دختر باردارم دستور سقط دادند اما ما جنین را سقط نکردیم؛ وقتی نوه‌ام به دنیا آمد از هر بچه‌ای سالم‌تر بود!

نمایندگان کلیمیان ادامه داد: این نماینده و باقی نماینده‌های موافق حذف غربالگری اعتقاد داشتند که براساس آمار رسمی بسیاری از سقط‌ها و غربالگری‌ها نتیجه اشتباهات پزشکی است و نمی‌شود به درستی آن‌ها استناد کرد. البته ما بارها اعلام کردیم که این آمارهایی که آقایان می دهند و به آن استناد می کنند درست نیست و سندیت ندارد اما هیچ فایده‌ای نداشت.

سامه‌یح نجف‌آبادی گفت: ابتدا این طرح در کمیسیون اجتماعی مطرح شد. جالب است وقتی این طرح برای 85 شدن به صحن رفت بیشتر نمایندگان به 85 شدن آن رای دادند! بعد از اینکه این طرح 85 شد حق اظهارنظر به هیچکدام از نمایندگان داده نشد و فقط 30 نفر از این نمایندگان این طرح را تصویب و به شورای نگهبان فرستادند.

منبع: دیده‌لبان ایران- نازیلا معروفیان

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر