کد خبر: 130578
A

صادق زیباکلام خطاب به زاکانی: من و ۸۰ درصد مردم تهران شرعاً و اخلاقاً راضی نیستیم مالیاتی که می‌دهیم صرف پوسترسازی‌هایت شود

استاد دانشگاه و فعال سیاسی می گوید: تبلیغات مذهبی توسط همه شهرداران پس از انقلاب انجام می‌شده و من نمی‌توانم بگویم چند درصد از بودجه شهرداری تهران برای این تبلیغات اسلامی هزینه می‌شود. ضمن اینکه باید گرانی کاغذ و هزینه رنگ و چاپ و اینگونه موارد را هم در نظر گرفت.

صادق زیباکلام خطاب به زاکانی: من و ۸۰ درصد مردم تهران شرعاً و اخلاقاً راضی نیستیم مالیاتی که می‌دهیم صرف پوسترسازی‌هایت شود

به گزارش دیده بان ایران؛ صادق زیباکلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی در واکنش به اظهارات علیرضا زاکانی شهردار تهران مبنی بر ایجاد ۵ قرارگاه در شهرداری تهران گفت: تبلیغات مذهبی توسط همه شهرداران پس از انقلاب انجام می‌شده و من نمی‌توانم بگویم چند درصد از بودجه شهرداری تهران برای این تبلیغات اسلامی هزینه می‌شود. ضمن اینکه باید گرانی کاغذ و هزینه رنگ و چاپ و اینگونه موارد را هم در نظر گرفت.

وی افزود: اتوبان‌های تهران پر هستند از پوستر‌ها و بیلبورد‌هایی که شهرداری ظرف چند روز گذشته نصب کرده است. مواردی که از نظر هنری و بصری واقعاً هیچ جذابیتی ندارند و اگر این قبیل کار‌ها به من که سررشته‌ای از نقاشی و طراحی ندارم، واگذار می‌شد شاید ذوق بیشتری به خرج می‌دادم. سوال اساسی این است که مردم تهران، اصفهان، رشت، شیراز و دیگر شهر‌های بزرگ انواع و اقسام مالیات و عوارضی که پرداخت می‌کنند، برای چیست؟ برای هزینه در تبلیغات جناحی و مذهبی است؟ حتما اینگونه نیست. آن‌ها مالیات و عوارض می‌دهند که شهر‌هایی آرام، تمیز، با خدمات دهی قوی و توسعه یافته داشته باشند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که اساساً اولویت شهرداری‌ها چیست، عنوان کرد: تا جایی که بنده می‌دانم اولویت‌های شهرداری‌ها در درجه اول نظافت و پاکیزگی شهر، گسترش فضای سبز و حمل و نقل عمومی (توسعه شرکت واحد، مترو و ...) است؛ مواردی که ذکر شد کار‌های اصلی و مهم شهرداری محسوب می‌شوند، اما متاسفانه در تهران و شهر‌های بزرگ مقدار زیادی از بودجه صرف تبلیغات اسلامی می‌شود. این در حالی است که تبلیغات اسلامی به اندازه کافی توسط سازمان‌ها و نهاد‌ها و یا ادارات انجام می‌شود. در همه ادارات دولتی، حکومتی، مذهبی و حتی خصوصی، نهاد‌های تبلیغاتی برای این امور در نظر گرفته شده است و اگر این‌ها کارشان را درست انجام دهند و ردیف مالی که برای این کار دریافت می‌کنند را سر جای خود خرج کنند، چه نیازی است شهرداری عوارض و مالیات مردم را خرج تشکیل قرارگاه، پوستر و بیلبورد کند؟ همه سازمان‌ها در جمهوری اسلامی برای تبلیغات اسلامی بودجه دریافت می‌کنند.

زیباکلام یادآور شد: ممکن است تهرانی‌ها یا شهروندان دیگر شهرها از نظر بنیادی، فقهی، شرعی و فلسفی راضی نباشند شهرداری پول آنها را صرف پوستر و بیلبورد و اینگونه تبلیغات اسلامی کند و بگویند آقای دکتر زاکانی این عوارضی که ما پرداخت می‌کنیم را باید برای توسعه مترو، فضای سبز و اینگونه موارد هزینه کنید. بگویند ما شرعاً و اخلاقاً راضی نیستیم یک ریال از عوارضی را که ما به شهرداری پرداخت می‌کنیم صرف این گونه امور شود. من به عنوان یک شهروند ساکن تهران حاضر نیستم یک ریال از عوارضی که به شهرداری می‌دهم صرف هزینه‌های تبلیغاتی و پوستر سازی شود.

این فعال مدنی درباره اظهارات آقای زاکانی مبنی بر اینکه: «۵ تا قرارگاه ایجاد کرده‌ایم و می‌خواهیم الگوی پایتخت‌های کشور‌های منطقه یا مسلمان شویم»، گفت: فکر می‌کنم آقای زاکانی آخرین باری که سوار مترو شدند در زمان قاجار بوده است، اگر آقای زاکانی یک بار سوار مترو شود آن وقت متوجه می‌شود که تهران از الگوی شهر‌های اسلامی شدن و الگوی خاورمیانه شدن چقدر فاصله دارد. اگر آقای زاکانی مثل صادق زیباکلام سوار مترو شود و احساس کرد که در حال خفگی است، آن زمان من قبول دارم که بگوید می‌خواهیم الگوی جهان اسلام و یا الگوی خاورمیانه شویم. مشکل این است که آقای زاکانی و همفکرانش اساسا مردمی نیستند، شعارش را خیلی می‌دهند، ولی خیلی فاصله دارند از سبک و سیاق زندگی مردم معمولی.

وی تاکید کرد: من اصلاً کاری ندارم که وضع مترو یا اتوبوس‌های شرکت واحد چگونه است، وضع پارک‌ها چطور است، وضع نظافت شهر و یا وضع خیابان‌ها چگونه است. فرض می‌گیرم که همه این موارد عالی و در بهترین حالت هستند، اما یک سوال اساسی مطرح می‌شود که؛ یک نظرسنجی بگذارند و ببینند چند درصد از مردم تهران موافقند پولشان را صرف تبلیغات ایدئولوژیک حکومتی و اسلامی بکنند، کاری که آقای زاکانی می‌خواهد انجام دهد. حتی اگر ۲۰ درصد از ساکنین تهران با آقای زاکانی هم عقیده بودند و گفتند که آقای دکتر زاکانی شما این پول را صرف این گونه امور کنید، من باز هم قبول می‌کنم. اما من مطمئنم که حتی ۲۰ درصد مردم تهران هم با این دست کار‌های شهردار تهران همراهی نمی‌کنند.

زیباکلام در واکنش به موضوع تفکیک جنسیتی، دیوارکشی و زنانه-مردانه کردن پارک‌ها در تهران و دیگر شهر‌های ایران خاطرنشان کرد: گفته شده که ۳۰۰ پارک شناسایی کردند که قرار است دیوار کشی و زنانه -مردانه شوند. همین تندرو‌ها چقدر به آقای روحانی حمله می‌کردند و چقدر به ایشان انتقاد می‌کردند که در جریان انتخابات ۹۶ و چه بعد از آن که شما دروغ می‌گفتید که تندرو‌ها می‌خواهند زن و مرد را جدا کنند، اما شاهدیم که این جدا سازی زن و مرد در محیط‌های عمومی کشور در حال انجام است و دارند این کار را انجام می‌دهند. پس معلوم شده است که آقای روحانی خیلی هم بیراه نگفته‌اند و تندرو‌ها در حقیقت هنرشان همین چیزهاست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فقط ۱۰-۱۵ درصدِ جامعه طرفدار این دست نمود‌ها و نماد‌های ظاهری هستند، اظهار کرد: مسئولان امروزی صرفاً محض وجود همین اقلیت اینگونه کار‌ها را انجام می‌دهند و به آن ۸۰ الی ۹۰ درصد مابقی اصلاً هیچ اعتنایی نمی‌کنند و نکرده‌اند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر