کد خبر: 130586
A

عباس زاده مشکینی: حادثه تروریستی مشهد و حمله به کنسولگری ایران در افغانستان به یکدیگر مرتبط هستند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: به نظر می‌رسد همه این اتفاقاتی که در مشهد و کنسولگری ایران سلسله‌وار به وقوع می‌پیوندد، گوشه‌های از یک پکیج است که می‌خواهند در نهایت این دو ملت را به جان یکدیگر بیندازند و صمیمیت میان این دو ملت را برنمی‌تابند.

عباس زاده مشکینی: حادثه تروریستی مشهد و حمله به کنسولگری ایران در افغانستان به یکدیگر مرتبط هستند

به گزارش دیده بان ایران، محمود عباس زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به روابط ایران و افغانستان گفت: افغانستان کشور مهمی برای ایران محسوب می‌شود و از جمله کشورهایی است که بیشترین مشترکات را با آنها داریم. مشترکات جغرافیایی، تاریخی، اقتصادی، فرهنگی، زبانی و اجتماعی. از این رو جمهوری اسلامی حدود 4 میلیون نفر از مردم افغانستان را که به دلیل جنگ‌های تحمیلی به این کشور، چند دهه است که روی آرامش ندیده‌اند، پذیرایی می‌کند و آنها هم مانند ایرانی‌ها از همه زیرساخت‌ها و حق اشتغال، زندگی، درمان و آموزش استفاده می‌کنند.

وی افزود: طبیعتاً دشمنان ملت ایران و افغانستان نمی‌خواهند ارتباط حسنه میان دو کشور وجود داشته باشد، به همین خاطر دائماً دنبال طراحی توطئه برای بدبین کردن دو ملت علیه یکدیگر هستند. اما خوشبختانه هم مردم افغانستان و هم مردم ایران، به سادگی دست این دشمنان را خوانده‌اند و به شیطنت‌های آنها واکنش نشان نمی‌دهند.

عباس زاده مشکینی با اشاره به برگزاری نشست تهران تصریح کرد: ما کمک خواهیم کرد و علاقه‌مندیم آنچه که مردم افغانستان می‌خواهند در آن کشور در زمام امور، قرار بگیرد. کما اینکه در این مسیر یک بار نشستی در تهران برگزار کردیم و از طریق آن، تلاش کردیم به کشورهای همسایه کمک کنیم تا چنین نشست‌هایی برگزار کرده و تصمیماتی بگیرند. نکته حائز اهمیت این است که در حال حاضر ایران و افغانستان ارتباط خوب و حسنه با یکدیگر دارند. ما همه تحولات افغانستان را رصد می‌کنیم و به آنچه که به نفع مردم افغانستان است، عمل می‌کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حقیقت ما بر اساس منافع ملی‌مان به دنبال حسن رابطه با این کشور و ملت هستیم. البته در حال حاضر بخش قابل توجهی از نیازهای اقتصادی کشور افغانستان از جمهوری اسلامی ایران تأمین می‌شود. ما برای افغانستان آرزوهای خوبی داریم. امیدواریم إن‌شاءالله نهایتاً اراده ملت در آنجا حاکم شود و شرایط لازم برای برگزاری یک انتخابات در افغانستان فراهم شود.

عباس زاده مشکینی در پاسخ به این سوال که منظور شما از برگزاری انتخابات در افغانستان، انتخابات ریاست جمهوری است؟ ادامه داد: بله، برگزاری انتخابات بر اساس آنچه ملت افغانستان تصمیم بگیرند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه گفته می‌شود روابط ایران و افغانستان بعد از آن اتفاقاتی که درباره کنسولگری ایران در افغانستان افتاد، مانند سابق نیست، خاطرنشان کرد: خیر، به این صورت نیست. دشمنان دو ملت می‌خواهند این دو ملت را به جان هم بیندازند. از یک طرف کلیپ‌های ساختگی برای افغانستانی‌های داخل ایران می‌سازند و می‌خواهند هر طور که شده نفرت را در میان دو ملت ایجاد کنند. از این رو ماجرای مشهد هم نمی‌تواند بی‌ارتباط با این قضیه باشد و خوشبختانه در حال بررسی است. به نظر می‌رسد همه این اتفاقاتی که در مشهد و کنسولگری ایران سلسله‌وار به وقوع می‌پیوندد، گوشه‌های از یک پکیج است که می‌خواهند در نهایت این دو ملت را به جان یکدیگر بیندازند و صمیمیت میان این دو ملت را برنمی‌تابند.

عباس زاده مشکینی در پاسخ به اینکه آیا شواهد و مستنداتی وجود دارد تا ثابت کند که اتفاق مشهد و تحرکات در کنسولگری ایران در افغانستان، به یکدیگر مربوط هستند؟ یادآور شد: این دو حادثه پیاپی نمی‌توانند بی‌ارتباط با هم باشند، البته نهادهای امنیتی و انتظامی در حال بررسی و کار روی این موضوع هستند.

منبع: منیبان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر