کد خبر: 130745
A

عضو کمیسیون امنیت ملی: لابی‌ خارجی اثرگذاشته و فضای مذاکرات تخریب شده است/ نمی‌توان به آینده برجام خوش بین بود

عباس گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نسبت به آینده مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ ابراز نا امیدی کرد. این نماینده مجلس با اشاره به اخبار منتشر شده از هیات مذاکره کننده گفت: متاسفانه لابی‌ خارجی اثرگذاشته و فضای مذاکرات تخریب شده است

عضو کمیسیون امنیت ملی: لابی‌ خارجی  اثرگذاشته و فضای مذاکرات تخریب شده است/ نمی‌توان به آینده برجام خوش بین بود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ عباس گلرو در خصوص روند مذاکرات وین اظهار کرد: اصلی ترین عامل فراز و نشیبی که برجام را دچار چالش کرد و الان هم در روند مذاکرات تاثیر گذاشته، بحث سیاست‌های آمریکا و لابی است  که از داخل منطقه، آمریکا را به سمتی هدایت می‌کند که این مذاکرات شکل نگیرد. اسراییل خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات نیست و طبیعتا رژیم صهیونیستی نمی خواهد توافق جامع شکل بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به "شفقنا" گفت:متاسفانه لابی‌ خارجی  اثرگذاشته و فضای مذاکرات اکنون تخریب شده است. این روند باعث شده است که حتی با تغییر حکومت‌ها در آمریکا و روی کار آمدن دموکرات‌ها در این کشور، تغییری در نتیجه مذاکرات شاهد نباشیم؛ حتی در دوره اوباما علی‌رغم تحرکات ظاهری و سرازیر شدن هیات‌های اقتصادی به ایران، برجام پیش نرفت؛ زیرا با وجود اینکه آمریکایی‌ها با ما توافق کردند اما پشت پرده به شرکت ها و کشورها سیگنال می دادند که با ایران طرف مذاکره نشوند و تا زمانی که این تخاصم آمریکایی ها نسبت به جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، نمی‌توان خوش بین بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: تلاش تیم مذاکره کننده ایران برای اینکه از منافع ملی دفاع کنند، قابل تقدیر است و اگر زمانی در آینده که توافق قطعی حاصل شد قبل از اینکه به مرحله اجرا برسد، باید ۴۵ روز در مجلس بررسی شود؛ زیرا مجلس یکی از فرایندهای بررسی است و بعد از اینکه به تایید مجلس رسید، به اجرا در خواهد آمد.

گلرو با بیان اینکه مجلس آماده همکاری با دولت است و هیچ اختلاف نظری با یکدیگر نداریم، گفت: مجلس و دولت اجماع نظر دارند که منافع ملی باید در این توافق حاصل شود اما لابی های اثرگذار خارجی، فضای مذاکرات را تخریب کردند و امیدواریم آمریکا به این درک رسیده باشد که هرچه به سمت تحریم بروند، نتیجه‌ای برایشان حاصل نخواهد شد؛ البته تحریم گرچه به معیشت مردم صدمه زده است اما این مساله، تدبیر داخلی دارد و دولت و مسوولین کشور باید راه چاره‌ای برای این مشکل پیدا کنند؛ همانطور که مقام معظم رهبری اخیرا در دیدار با مسوولین نظام تاکید کردند که معطل مذاکرات نمانید.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم‌ها، گفت: بحث تحریم ۲ دستاورد برای ایران به دنبال داشت؛ یکی اینکه در صنعت هسته‌ای پیشرفت کردیم و توانستیم به غنی سازی ۶۰ درصد برسیم؛ حجم انباشته مواد غنی شده بالا، سانتریفیوژ پیشرفته و نسل جدید و توسعه اراک و بحث اورانیوم فلزی اصفهان، همه دستاوردهای بسیار بالای دانشمندان هسته‌ای ما است. دستاورد دوم این است که تحریم همیشه کشور را وادار می کند به سمت نبوغ، و دانش و خودباوری حرکت کنیم؛ ولی در عین حال ما از تیم مذاکره کننده پشتیبانی می کنیم و امیدواریم زودتر به نتیجه برسند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر