کد خبر: 130883
A

خبرنگار BBC فارسی: کمتر از دو ماه دیگر وزرای خارجه ایران و عربستان با هم دیدار خواهند داشت

این تحلیلگر مسائل سیاسی کشور گفت: براساس اخبار و تحلیل‌ها به صورت منطقی شاید در چند هفته آینده و کمتر از دو ماه شاهد جلسه‌ای در بالاترین سطح یعنی میان وزرای خارجه ایران و عربستان خواهیم بود. موضوع یمن در این رابطه نقش قابل توجهی را ایفا خواهد کرد به این معنا که اگر وضعیت آتش‌بس در این کشور به وضعیتی ثابت و پایدار تبدیل شود، سنگ بنای خوبی برای به تفاهم رسیدن تهران و ریاض بر روی سایر موارد اختلافی خواهد بود.

خبرنگار BBC فارسی: کمتر از دو ماه دیگر وزرای خارجه ایران و عربستان با هم دیدار خواهند داشت

به گزارش دیده بان ایران، قیس قریشی خبرنگار و تحلیلگر بی بی سی فارسی در گفت وگو با خبرگزاری کار ایران درباره روابط بین عربستان و جمهوری اسلامی گفت: 

بنابراین مذاکرات و کاهش تنش میان دو کشور به همان میزان که به درستی برای ما یک ضرورت احساس می‌شود برای سعودی نیز یک ضرورت است چرا که آمریکا در حال خروج از منطقه است، بن سلمان مانند گذشته چتر امنیتی واشنگتن را ندارد، رابطه کاخ سفید و رئیس‌جمهور آمریکا با ولیعهد سعودی رابطه پویایی نیست و همه این‌ها دال بر این است که نگاه شخص محمد بن سلمان هم نسبت به مذاکره و مذاکره بدون پیش شرط مثبت است و احتمال می‌دهم ما ظرف چند ماه آینده مخصوصا اگر با آمریکا به تفاهم برسیم، شاهد گشایش‌های ریشه‌ای در روابط ایران و سعودی باشیم.  

این کارشناس مسائل منطقه همچنین در پاسخ به این سوال که افق انتقال این گفت‌وگوها به سطح سیاسی و دیپلماتیک را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: براساس اخبار و تحلیل‌ها به صورت منطقی شاید در چند هفته آینده و کمتر از دو ماه شاهد جلسه‌ای در بالاترین سطح یعنی میان وزرای خارجه ایران و عربستان خواهیم بود. موضوع یمن در این رابطه نقش قابل توجهی را ایفا خواهد کرد به این معنا که اگر وضعیت آتش‌بس در این کشور به وضعیتی ثابت و پایدار تبدیل شود، سنگ بنای خوبی برای به تفاهم رسیدن تهران و ریاض بر روی سایر موارد اختلافی خواهد بود.

وی ادامه داد: خبرهای یمن دال بر این است که هم انصارالله و هم کشورهای اتحاد عربی برای ادامه آتش‌بس مشتاق هستند و یمنی‌ها فقط شروطی مبنی بر رفع محدود محاصره دارند که در صورت موافقت عربستان مبنی بر رفع محدودیت بندر حدیده برای انتقال سوخت و دارو، انصارالله نیز به صلح پایدار مشتاق است چرا که زمین دست آن‌هاست و پیروز آن‌ها هستند و صلح یمن به نفع دولت صنعا است.  

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر