کد خبر: 13142
A
سفیر ایران در روسیه خبر داد:

افزایش ۸۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال ۲۰۱۵/برنامه ریزی برای سفر روحانی به مسکو

سفیر ایران در روسیه از افزایش 80 درصدی مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال 2015 خبر داد و گفت:برنامه ریزی برای سفر رییس جمهوری به مسکو در حال انجام است.

افزایش ۸۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال ۲۰۱۵/برنامه ریزی برای سفر روحانی به مسکو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، مهدی سنایی روز دوشنبه در همایش پانصد و پانزدهمین سال روابط تاریخی ایران و روسیه با بیان این که تاریخ روابط ما شاهد حوادث تلخ و شیرینی بوده است، افزود: مهم این است که این تاریخ مورد مطالعه قرار گیرد و از آن درس بگیریم و در تاریخ توقف نکنیم.

وی به دوره معاصر تاریخ روابط ایران و روسیه اشاره کرد و یادآور شد: به گفته مقامات و تحلیلگران هم از نظر کمی و هم کیفی و در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی، امنیتی و... دوران بی سابقه‌ای است و برخی از عرصه‌ها مانند همکاری‌های منطقه‌ای شاید برجسته‌تر باشد.

سفیر ایران در روسیه با بیان این نکته که تصمیمات اتخاذ شده و اعتماد بین مسئولان دو کشور در تاریخ بی‌سابقه است، خاطرنشان کرد: مبادلات تجاری و اقتصادی آهنگ رشد خود را آغاز کرده به طوری که این مبادلات در سال 2015، هشتاد درصد رشد داشته که امیدواریم این میزان حفظ شود.

سنایی با تاکید بر این که روابط ایران و روسیه از جنبه‌های راهبردی مختلفی برخوردار است، اظهار داشت: در سال‌های اخیر تعریف روابط پایدار و راهبردی برای یک کشور دچار تغییر شده اما آنچه مهم است اراده مقامات کشورها برای برقراری روابط راهبردی است.

وی افزود: اگر مقامات دو کشور در سطح رییس جمهوری، وزیر خارجه و ... بی وقفه در حال رایزنی هستند و اگر در این فضا اعتماد بین دو کشور وجود دارد و سامانه اس‌-300 به ایران تحویل داده می‌شود، این نقاط مثبت نگاه راهبردی را بین دو کشور تقویت می‌کند.

سفیر ایران در روسیه همچنین اعلام کرد که برنامه‌ریزی برای سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به روسیه در حال انجام است.

سنایی با بیان این که در روابط دو کشور همواره عامل سوم نقش منفی داشته است، گفت: غرب در سال‌های اخیر و به صورت خاص آمریکا در این زمینه نقش منفی داشته‌اند.

وی ادامه داد:زمانی که برجام حاصل شد پوتین ضمن تبریک و استقبال از آن اعلام کرد که باید از برجام استقبال کرد چرا که به کاهش نقش منفی عامل سوم در روابط ایران و روسیه کمک می‌کند.

سفیر ایران در روسیه بر ضرورت تقویت روسیه شناسی در ایران تاکید کرد و گفت: در اوایل قرن بیستم 900 تاجر گیلانی در کرملین و آستاراخان فعالیت داشتند و تجار روس هم در ایران فعالیت گسترده‌ای داشتند.

سنایی اظهارامیدواری کرد : مورخان و نخبگان دو کشور در تمام عرصه‌ها بتوانند گفت‌وگوی سازنده‌ای را با یکدیگر شکل دهند.

همایش پانصد و پانزدهمین سال روابط تاریخی ایران و روسیه با حضور سفرای ایران و روسیه و جمعی از دیپلمات های ایرانی در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در حال برگزاری است.

منبع: ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر