کد خبر: 131659
A

وزیر آموزش و پرورش یا سرکوب‌گر معلمان؟!/ تیم نوری، فقط برخورد چکشی با معلمان را بلدند/ یادداشت نویسی اعتراضی در رسانه ممنوع!

تهدید معلمان به اخراج از سوی وزیر آموزش و پرورش آن هم در هفته بزرگداشت معلمان و اندک زمانی بعد از بازداشت فعالان صنفی در تجمعات اعتراضی آنان به شرایط معیشتی، خود بیانگر نگاه قهری یوسف نوری نسبت به اعتراضات صنفی همکارانش است.

وزیر آموزش و پرورش یا سرکوب‌گر معلمان؟!/ تیم نوری، فقط برخورد چکشی با معلمان را بلدند/ یادداشت نویسی اعتراضی در رسانه ممنوع!

به گزارش دیده بان ایران؛ طی روز‌های اخیر و دقیقا در آستانه هفته بزرگداشت مقام معلم شاهد ضرب و شتم و بازداشت گسترده معلمان حاضر در تجمعات اعتراضی در نقاط مختلف کشور بوده‌ایم. علت این تجمعات، اما همچون سال‌های گذشته در راستای مسائل معیشتی و صنفی بوده است. در این بین، اما واکنش یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش به اعتراضات معلمان تامل‌برانگیز بود.

او در نشست با فرهنگیان مریوان که به مناسبت روز و هفته معلم برگزار شده بود ضمن تبریک این هفته دست به تهدید معلمان زده و عنوان کرد که براساس بند ۲۳ هیئت تخلفات، تجمعات غیرقانونی می‌تواند منجر به اخراج معلمان حاضر در این تجمعات شود!

نوری البته برای تلطیف تهدید آشکار خود در ادامه عنوان کرد که تجمعات قانونی برای رسیدن به مطالبات به حق معلمان حق معلمان است و باید این موارد از طریق قانونی پیگیری شود، اما مشخص نمی‌کند که تجمعات اعتراضی، اما صلح‌آمیز معلمان بر اساس کدام معیار قانونی یا غیرقانونی خوانده می‌شود؟

نوری وزیری که با فضای معلمان آشنا نیست!

این سخنان نوری در حالی بیان شد که طی تجمعات روز‌های اخیر معلمان، فعالان صنفی این گروه از جمله رسول بداقی (تهران) محمد حبیبی (تهران)، جعفر ابراهیمی (تهران)، علی اکبر باغانی (تهران)، محسن عمرانی (بوشهر)، محمود ملاکی (بوشهر)، رضا امانی فر (بوشهر)، اصغر حاجب (بوشهر)، اسکندر لطفی (مریوان)، مسعود نیکخواه (مریوان)، منصوره عرفانیان (مشهد)، هادی صادق زاده (مشهد)، لطیف روزیخواه (جلفا)، حسین سلامی (مازندران)، سیاوش رضایی (خرم آباد)، ناصرشاکرمی (خرم آباد) و دکتر ابراهیم محمودی (الیگودرز) بازداشت شده اند.

در این بین اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه در کنار اسماعیل عبدی معلمی که مدت‌هاست در بند به سر می‌برد دست به اعتصاب غذا زده‌اند. ابوالفضل رحیمی شاد یکی از چهره‌های شناخته شده معلمان نیز در حمایت از اسماعیل عبدی در خانه خود دست به اعتصاب غذا زده است.

در چنین شرایطی، اما تنها واکنش یوسف‌ نوری  وزیر منتخب ابراهیم رئیسی به بازداشت همکارانش، تهدید آنان به اخراج و همراهی با برخی جریان‌های همسو بوده است.

به گزارش جامعه ۲۴ ، نکته آنکه وزارت آموزش و پرورش یکی از وزارتخانه‌هایی بود که گزینه‌های معرفی شده آن از سوی ابراهیم رئیسی یکی یکی با وتوی مجلس از گردونه انتخاب خارج شدند. علت مخالفت نیز معرفی نیرو‌هایی بود که هیچ‌یک سابقه و تجربه لازم برای نشستن بر مسند ریاست این وزارتخانه را نداشتند.

از قرائن چنین برمی‌آمد که رئیس‌جمهور تازه از راه رسیده برای وزارتخانه‌ای چنین مهم با پدیده قحط الرجال مواجه شده است، فردی که هم با او همسو بوده و ضمن کسب معیار‌هایش، سابقه فعالیت آموزشی نیز داشته باشد، در چنین شرایطی بود که یوسف نوری بعد از مدت‌ها کشمکش و تاخیر بر سر انتخاب گزینه مناسب برای این وزارتخانه بالاخره سکان آموزش و پرورش کشور را به دست گرفت، فردی که بیشتر مناصب پیشین او غیر مرتبط با موضوع آموزش و متصل به مسائل عمرانی، اقتصادی بوده و وابستگی او به برخی از نهاد‌ها کاملا مشخص است.

نوری آنچنان از فضای آموزش و پرورش کشور دور است که درست در روز معلم و در دوران بازداشت معلمان معترض به اوضاع معیشتی و صنفی به جای حمایت از نیرو‌های خود باعث شعله‌ورتر شدن آتش خشم آنان می‌شود، برخوردی که البته با توجه به برخی از سوابق فعالیت او چندان هم دور از ذهن نیست.

رفتار تند دولت اصولگرا با معلمان

محمدرضا نیک‌نژاد، عضو کانون صنفی معلمان درباره سابقه تهدید معلمان توسط وزیر آموزش و پرورش در سال‌های گذشته به جامعه ۲۴ گفت: چنین برخوردی تاکنون سابقه نداشته است. طی ۲۰ سال فعالیت صنفی‌ام هرگز با این مساله مواجه نشده‌ام که وزیر آموزش و پرورش از چنین موضعی صحبت کند. اگر تاکنون سخنان وزرای آموزش و پرورش قبلی همدلانه نبوده حداقل با سکوت همراه بوده است یعنی برخی وزرا تایید کردند که مشکلاتی وجود دارد که باید حل شوند و برخی دیگر هم سکوت کردند.

وی ادامه می‌دهد: من نسبت به امور صنفی نگاه سیاسی ندارم، اما آنچه شاهد بوده‌ام آن است که در دو دولت اصولگرا چنین رفتار‌هایی وجود داشته است. در دورانی که محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی‌نژاد بود، معلمان در مقابل آموزش و پرورش تجمع کردند که مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و برخی نیز بازداشت شدند جالب آنکه وزارت آموزش و پرورش از بودجه این وزارتخانه به نیرو‌هایی که معلمان را مورد ضرب و شتم قرار داده بودند ناهار هم داد.

اظهارات یوسف نوری نشان دهنده بی تدبیری اوست

عضو کانون صنفی معلمان با بیان اینکه نوری نیز حرف‌های عجیبی زد که نشان‌دهنده بی‌تدبیری اوست، عنوان می‌کند: در واقع ما در دو دولت احمدی‌نژاد و رئیسی شاهد برخورد‌های این‌چنینی بوده‌ایم. اما از دولت رئیسی که خود را انقلابی، حامی مستضعفان و سید مظلومان می‌دانست انتظار چنین واکنش‌هایی نمی‌رفت حتی گمان می‌کردم که شاید یک‌دست شدن حکومت نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه نوع موضع‌گیری‌های نوری وزیر آموزش و پرورش همیشه به همین شکل است، توضیح می‌دهد: جنس این فرد معلم نیست. او دوره‌ای معلم بوده است، اما با پیشرفت در ساختار قدرت در پست‌های اقتصادی فعالیت کرده است. حالا این فرد به جایی رسیده که نه تنها از احوال معلمان خبر ندارد بلکه سخن گفتنش نیز منطقی و ناشی از تفکر نیست یعنی هر آنچه که به ذهنش می‌رسد می‌گوید و هم برای خودش دردسرساز می‌شود و هم ممکن است پیامد‌های متفاوتی برای آموزش و پرورش و معلمان داشته باشد.

نیک‌نژاد درباره اشاره نوری به حضور معلمان در تجمعات غیرقانونی می‌گوید: طبق آئین‌نامه‌ای که نوری به آن استناد کرده است غیبت از مدرسه محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند، من هم اولین بار است که این آئین‌نامه را دیده‌ام و تاکنون کسی عنوان نکرده بود که معلمان را می‌توان به استناد آن اخراج کرد. ما یکسری قوانین بالادستی مانند قانون اساسی داریم و یک‌سری قوانین سازمانی که بنابر کارکرد‌ها و ویژگی‌های هر سازمان تعریف شده است. در صورت تعارض میان قوانین بالادستی و چنین مقرره‌هایی، این قوانین بالادستی هستند که باید مورد اجرا قرار گیرند.


بیشتر بخوانید: وزیر آموزش و پرورش خطاب به فرهنگیان معترض: تجمعات غیرقانونی اخراج به‌دنبال دارد


تیم نوری در‌های گفتگو را به روی معلمان بسته‌اند

وی خاطرنشان می‌کند: بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی هر تجمعی بدون حمل سلاح که مخل مبانی اسلام هم نباشد آزاد است. در این قانون حتی به گرفتن مجوز هم کوچک‌ترین اشاره‌ای نشده است. وزارت کشور در مقررات داخلی خود بر گرفتن مجوز هم تاکید کرده است؛ بنابراین تجمعات صنفی از جمله تجمعات معلمان غیرقانونی نبوده و کاملا منطبق با قانون اساسی هستند. طی سال‌هایی که فعالیت صنفی داشته‌ام هرگز تجمعات معلمان به خشونت کشیده نشده و شعار‌های ساختارشکنانه داده نشده و توهینی هم در کار نبوده است و معلمان کاملا تخصصی و صنفی با این موضوع برخورد می‌کنند.

این معلم با بیان اینکه فردی که با این تجمعات قانونی برخورد می‌کند مرتکب عملی غیرقانونی شده است، تصریح می‌کند: قوانین در هر زمان کارکرد متفاوتی داشته و قانونی مشخص ممکن است در یک زمان مناسب و در زمان دیگر فاقد کارآیی باشد، به همین دلیل هم هست که قوانین قابل بازنگری هستند. متاسفانه این دولت نگاه سیاسی و امنیتی دارد و به همین موضوع هم توجه بیشتری می‌کند؛ بنابراین تجمعات معلمان به زعم ما غیرقانونی نیست.

وی در پاسخ به اینکه آیا وزیر آموزش و پرورش سخن یا اقدامی مبنی بر حمایت از معلمان بازداشتی در روز‌های اخیر و کمک به آزادسازی آن‌ها داشته است یا خیر؟ می‌گوید: من تاکنون چنین صحبتی نشنیده‌ام. این گروه در‌ها را به روی گفتگو بسته‌اند. حتی در دولت احمدی‌نژاد معلمان با وزیر و معاونان او دیدار داشته و با آن‌ها صحبت می‌کردند. اما تیم فعلی حاضر در وزارتخانه در‌ها را به روی معلمان بسته است و تنها برخورد چکشی بلدند این درحالیست که به صورت ظاهری هم که شده سخنان رئیس دولت مخالف این نوع برخوردهاست و ما نمی‌دانیم این رفتار‌ها از دل حاکمیت است یا دولت.

نیک‌نژاد می‌افزاید: نوری برخلاف وزرای قبلی اصلا پیگیر حمایت از معلمان بازداشت شده نیست. یک رئیس وظایف متعددی دارد که یکی از آن‌ها حمایت از زیردستان است، این درحالیست که تاکنون رتبه‌بندی انجام نشده و به معلمان در این حوزه دهن‌کجی شده است. نوری به گفتن اینکه رتبه‌بندی باید اجرا شده و ما پیگیری می‌کنیم اکتفا می‌کند، اما در عرصه عمل چنین رفتار‌های متناقضی دارد.

نوری ضعیف‌ترین وزیر آموزش و پرورش در دهه‌های اخیر است

به باور این عضو کانون صنفی معلمان، یوسف نوری فردی بی‌تدبیر و ضعیف‌ترین وزیر آموزش و پرورش در دهه‌های اخیر است. او اضافه می‌کند: نوری به عنوان وزیر آموزش و پرورش باید بر یک میلیون معلم در حال فعالیت ریاست کند. اگرچه تعداد معلمانی که در تجمعات شرکت می‌کنند نسبت به کل جمعیت معلمان کم است، اما این اصلا به معنای رضایت خاطر آن‌ها که در تجمعات شرکت نمی‌کنند نیست. در واقع تجربه حضور من در ۴۰ مدرسه مختلف نشان می‌دهد که همه معلمان دل چرکین و ناراضی هستند. اما برخی معلمان به دلایل شخصی یا حرفه‌ای در تجمع شرکت نمی‌کنند، اما کاملا با معلمان حاضر در تجمع همسو هستند.

وی خاطرنشان می‌کند: وزیر آموزش و پرورش باید حداقل حفظ ظاهر کند. یک میلیون معلم فعال و ۶۰۰ هزار معلم بازنشسته با این حرف نوری مورد دهن‌کجی قرار گرفتند. به چه علت معلم باید بازداشت شود؟ به چه علت وزیر با تهدید به اخراج باید نمک به زخم معلمان بپاشد؟ وقتی وزیر چنین برخوردی دارد چرا باید معلمان او را در اقداماتی که ممکن است در آینده انجام دهد همراهی کنند؟

به گفته این معلم، تا وقتی فرد از مافوق خود و برنامه‌های او رضایت نداشته و این برنامه‌ها را مطابق منافع حرفه‌ای خود تلقی نکند نه تنها با او همراهی نمی‌کند که ممکن است کارشکنی هم بکند. به عنوان مثال بخشنامه‌هایی که به مدارس می‌آید، اما خلاف منافع فردی و گروهی معلمان است اصلا اجرا نمی‌شوند، اما اگر قوانینی هم‌راستا با کار و منافع حرفه‌ای معلم باشد حتما اجرا می‌شود.

نیک نژاد خاطرنشان می‌کند: نوری باید در نظر داشته باشد که قرار است چهار سال بر این مسند بماند و برنامه‌هایی را سامان بدهد، اما وقتی چنین برخوردی با معلمان می‌کند از چشم همه می‌افتد و نمی‌تواند ریاست کند، مگر با زور و خشونت و دیکتاتوری. اینگونه اظهارنظر‌ها آشوب به جان آموزش و پرورش انداخته و نهایتا منجر به آسیب می‌شود.

 بخشنامه جدید آموزش و پرورش؛ یادداشت نویسی اعتراضی در رسانه ممنوع!

وی درباره اینکه آیا سخنان وزیر تلویحا تایید بی‌حرمتی‌ها وبازداشت‌های معلمان در روز‌های اخیر بوده است یا خیر؟ عنوان می‌کند: وقتی نوری می‌گوید که معلمان طبق آئین‌نامه باید اخراج شوند یعنی این تایید را انجام داده و مجوز چنین برخورد‌هایی را صادر کرده است.

عضو کانون صنفی معلمان تصریح می‌کند: معلمان طی یکی دو ماه گذشته به شدت تحت فشار احضار‌های درون‌سازمانی هستند. بخشنامه‌ای در ادارات و سازمان‌های آموزش و پرورش ابلاغ شده است که بر اساس آن ارائه هرگونه یادداشت به رسانه‌ها که منجر به سیاه‌نمایی و اعتراض شود تبعات قانونی به دنبال خواهد داشت. من در تمام سال‌های فعالیتم چنین رفتاری را ندیده‌ام. مگر می‌شود که منتقد در رسانه رسمی کشور مطلبی برای نقد ننویسد. قطعا فردی که چنین نگاهی دارد با آن‌هایی که معلم را بازداشت و بازجویی می‌کنند یا او را به زندان می‌اندازند همراهی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ساختار فکری گروه جدید آموزش و پرورش بر مبنای همین برخورد‌های قهری است، اظهار می‌کند: اگر من به عنوان یک پدر فرزندم را در خانه تنبیه کنم حتما به عنوان یک معلم دانش‌آموزم را نیز تنبیه می‌کنم. اگر هم به ریاست رسیدم یا وزیر شدم باز هم زیردستانم را تنبیه می‌کنم. به نظر می‌رسد ساختار ذهنی نوری و افرادی مانند او بر اساس چنین وضعیتی شکل گرفته و تنها می‌تواند با چوب و سنگ سخن بگوید.

منبع: جامعه 24

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر