کد خبر: 131715
A

مطهر نیا :برداشتن برخی تحریم‌ها نمی‌تواند پاسخگوی خواسته‌های رهبر ایران باشد / «مورا» برای تنفس مصنوعی به برجام عازم تهران می‌شود

مهدی مطهرنیا، تحلیل‌گر مسایل سیاسی و بین المللی در خصوص آمدن انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین به ایران گفت: «لیست آمریکا برای برداشتن برخی تحریم‌ها نمی‌تواند پاسخگوی خواسته‌های رهبر ایران باشد. ایران در مذاکرات شروطی را اعلام کرده است که در صدر آن برداشتن همه تحریم‌ها است و نمی‌تواند به برداشتن بخشی از تحریم‌ها بسنده کند. سفر انریکه مورا به ایران تلاشی برای زنده نگهداشتن مذاکراتی است که با بن بست روبرو شده است

مطهر نیا :برداشتن برخی تحریم‌ها نمی‌تواند پاسخگوی خواسته‌های رهبر ایران باشد
/  «مورا» برای تنفس مصنوعی به برجام عازم تهران می‌شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مهدی مطهرنیا، تحلیل‌گر مسایل سیاسی و بین المللی در خصوص آمدن انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین به ایران به  معاصرمی‌گوید : «خطیب‌زاده به‌عنوان سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی مسوولیت خطیری بر عهده دارد زیرا باید از یک سمت امید به مذاکرات را حفظ کند و با گفتن این گذارها زمینه‌ای را ایجاد کند که جامعه جهانی بداند ایران هنوز به مذاکرات برای احیای برجام امیدوار است. این یک بخش از ماجرای مذاکرات است بخش دیگر در واشنگتن  و همچنین پایتخت‌های کشورهای اروپای به همراه مسکو و پکن رقم می‌خورد.»

 این تحلیل‌گر مسایل بین‌الملل در همین خصوص ادامه می‌دهد: «آمریکا با دولت بایدنی روبه‌رو است که در حال حاضر متزلزل است در حال از دست دادن کنگره آمریکا است و  همچنین با اتحاد میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان بر سر پرونده هسته‌ای ایران  روبه‌رو است و از سوی دیگر کشورهای اروپای به سیاست‌های امور خارجه دولت کنونی آمریکا نزدیک هستند. بایدن همان‌قدر که در آمریکا متزلزل است در بین اروپای‌ها محبوب به‌نظر می‌آید‌ و دولت بایدن یک دولت دموکرات  و خواهان همگرایی با  اتحادیه اروپا در مسایل بین المللی است که در داخل کشور به واسطه آنچه در انتخابات  سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد با چالش‌های جدی روبه‌‎رو است. در این سوی جریان نیز پکن و مسکو قرار دارند که در جنگ اوکراین نشان دادند که حاضر نیستند از یکدیگر در برابر امریکا حمایت کنند. آنچه که در مورد مواضع پکن در باب روسیه می‌بینید درس عبرتی است که در روبه‌روی دیدگان ایران قرار می‌گیرد لذا باید گفت ایران تنهاترین سردار است.»

مطهرنیا با اشاره به وضعیت ایران  اضافه می‌کند: «ایران  اکنون در وضعیتی قرار گرفته است که نوعی اتحاد میان جبهه غربی برعلیه تهران و نوعی همراهی شرق با جبهه غرب وجود دارد. ایران دیگر نمی‌تواند با برگ گروه های مانند گروه نم (عدم تعهد)  وارد عمل شود در منطقه هم جبهه‌ی موافق حاصل همکاری کشورهای عربی با اسراییل در حال گسترش است. باید گفت که حل مسایل مذاکرات سخت است و به همین دلیل نمی‌توانیم بگویم مذاکرات خوب پیش می‌رود. کلمه «خوب» در این رابطه باید به صورت شفاف معنا شود و این خوب به چه اندازه از پیشرفت را به نمایش می‌گذارد. تهران چیزی فراتر از برجام می‌خواهد یعنی امریکا بدون پیش‌شرط و با قبول شرط‌های جمهوری اسلامی به برجام بازگردد. ایران به تعهداتش عمل کند و همه‌ی تحریم‌ها برداشته شود نه  اینکه خلاصه شود به برداشتن تحریم‌های سپاه و نیروی قدس.»

این کارشناس مسایل سیاسی و بین المللی با اشاره به سفر انریکه مورا به تهران می‌گوید:  «لیست آمریکا برای برداشتن برخی تحریم‌ها نمی‌تواند پاسخگوی خواسته‌های رهبر ایران باشد. ایران در مذاکرات شروطی را اعلام کرده است که در  صدر آن برداشتن همه تحریم‌ها است  و نمی‌تواند به برداشتن بخشی از تحریم‌ها بسنده کند. سفر انریکه مورا به ایران تلاشی برای زنده نگهداشتن مذاکرات است در ارتباط با محیط عمل است. محیط عمل یا میدان نشان می‌دهد اوضاع مذاکرات مناسب نیست، حتی اگر بپذیریم امریکا برداشتن تحریم‌ها از سپاه را بپذیرید. اینگونه که به نظر می‌رسد سفر مورا به ایران برای برداشتن بن‌بست در مذاکرات است و حداقل زنده نگهداشتن مذاکرات با تنفس مصنوعی  است».

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر