کد خبر: 131931
A

تحلیلگر انقلابی با اشاره به سفر «بشار اسد» به تهران: ایران به‌دنبال دور زدن دولت سوریه نیست

مسعود اسداللهی می گوید: قرار نیست ما با روسیه درخصوص مسائل سوریه تفاهم کنیم. تفاهمی که با روس‌ها داشتیم در جنگ با تکفیری‌ها و داعش بود که متحد شدیم و پیروزی‌ حاصل شد. اینکه تفاهمی دوباره داشته باشیم برای تحویل گرفتن پایگاه‌های نظامی، این‌چنین نیست. چرا که سوریه، کشور مستقلی است و دولت مستقلی دارد و روابط دوجانبه‌ای با ایران و دیگر کشورها دارد و اگر قرار شود تفاهمی داشته باشیم، قطعا با خود دولت دمشق است.

تحلیلگر انقلابی با اشاره به سفر «بشار اسد» به تهران: ایران به‌دنبال دور زدن دولت سوریه نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ مسعود اسداللهی، تحلیلگر نزدیک به جریان موسوم به انقلابی با اشاره به انعکاس خبری رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه «نظامیان روس پایگاه‌های خود را در سوریه به سپاه پاسداران واگذار می‌کنند» گفت: من این خبر را دیده ایم ولی چون از منابع موثق منتشر نشده است، نمی‌توان به آن استناد کرد حتی منابع دولت های سوریه، روسیه و حتی ایران این خبر را تایید نکرده اند. به نظر می رسد این خبر بیشتر عملیات روانی و برخی گمانه‌زنی‌های ژورنالیستی باشد. علت عمده آن این است که می‌خواهند این‌گونه وانمود کنند که دولت روسیه در اوکراین به مشکل خورده و پایگاه های خودش در سوریه را تخلیه کند. می‌خواهند یک چهره شکست‌خورده از روسیه در اوکراین نشان دهند. از سویی دیگر، رژیم‌صهیونیستی می‌خواهد فرافکنی کنند و با این‌گونه اخبار، خطر حضور ایران در سوریه را نشان دهند.

وی با اشاره به خبر تحویل پایگاه‌های نظامی روسیه به ایران، گفت: قرار نیست ما با روسیه درخصوص مسائل سوریه تفاهم کنیم. تفاهمی که با روس‌ها داشتیم در جنگ با تکفیری‌ها و داعش بود که متحد شدیم و پیروزی‌ حاصل شد. اینکه تفاهمی دوباره داشته باشیم برای تحویل گرفتن پایگاه‌های نظامی، این‌چنین نیست. چرا که سوریه، کشور مستقلی است و دولت مستقلی دارد و روابط دوجانبه‌ای با ایران و دیگر کشورها دارد و اگر قرار شود تفاهمی داشته باشیم، قطعا با خود دولت دمشق است. اینکه با روسیه به تفاهم برسیم، چنین چیزی وجود ندارد. چون این پایگاه‌ها در خاک سوریه و متعلق به این کشور است.

اسداللهی ادامه داد: دولت سوریه تعدادی پایگاه نظامی در اختیار روسیه و تعدادی پایگاه هم در اختیار ایران قرار داده است. اگر روسیه بخواهد پایگاه‌هایش را به ما تحویل داده شوند باید با رضایت و موافقت دولت سوریه باشد. ایران این اصل را نقض نمی‌کند و قطعا با موافقت دولت دمشق خواهد بود. این خبر که رسانه‌های غربی می‌گویند که پایگاه‌های روسیه تحویل ایران شده است، درست نیست چراکه نه طرف ایرانی، نه روسی و نه سوری حرفی دراین‌باره نزده‌اند. ایران به‌دنبال دور زدن دولت سوریه نیست و قطعا اگر موضوعی باشد این خود دولت دمشق است که تصمیم می‌گیرد.


سفر راهبردی بشار اسد به تهران

وی با اشاره به پیام سفر بشار اسد به تهران، تصریح کرد: این سفر که در چند روز گذشته صورت گرفت، با هدف تقویت و گسترش روابط در همه زمینه ها به خصوص امور اقتصادی و تجاری انجام شده است. این سفر رد این شایعه بود که سوریه به سمت امارات و ... رفته است؛ البته انعکاس جهانی این سفر هم این بود که نشان‌دهنده ادامه رابطه راهبردی دمشق و تهران می باشد.

منبع: صبح نو

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر