کد خبر: 132058
A

نماینده مجلس: با حذف ارز ترجیحی دهک‌های پایین آسیب زیادی می‌ بیننند

مهرداد ویس کرمی نماینده مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی ، در پاسخ به این سوال که آیا طرح پرداخت یارانه چهارصد هزار تومانی در وضعیت معیشتی مردم تاثیرگذار خواهد بود یا خیر،گفت: . اگر این طرح با برنامه حساب شده و آینده‌نگر نباشد و تمام جوانب کار رعایت نشود آسیب‌زا خواهد شد. اما اگر همه این موارد اجرا شود دولت باید در مرحله گذار از مردم مراقبت کند. ویس کرمی گفت: بحث نظارت‌ها باید جدی باشد که اگر نظارتی وجود نداشته باشد به ویژه به دهک‌های پایین آسیب زیادی می‌زند. اجرای طرح کار سختی است و عوارضی هم دارد. همان طور که رئیس جمهور هم به آن اشاره کرد.

نماینده مجلس: با حذف ارز ترجیحی  دهک‌های پایین آسیب زیادی می‌ بیننند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مهرداد ویس کرمی نماینده مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی ، در پاسخ به این سوال که آیا طرح پرداخت یارانه چهارصد هزار تومانی در وضعیت معیشتی مردم تاثیرگذار خواهد بود یا خیر، به ایلنا گفت: بحث هدفمندی یارانه‌ها مدت زیادی است مطرح شده بود و دولت‌های مختلف آرزوی اجرای ان را داشتند. شاید درباره آن شعارهایی دادند اما نتوانستند به آن ورود کنند. به طور مثال درباره ارز ترجیهی که به شکل عادلانه توزیع نمی‌شد. ارز ترجیهی به قشر اقلیتی پرداخت می‌شد که قشر وسیعی از آن محروم بودند و اگر هدفمندی یارانه‌ها به شکل واقعی اجرا می‌شد، تبعات کمتری داشت.

وی افزود: البته اجرا نکردن آن به تفاوت ارز آزاد و دولتی بود که فاصله ارزها کمتر بود. اما امروز دولت کار بزرگی را شروع کرده است. اگر این طرح با برنامه حساب شده و آینده‌نگر نباشد و تمام جوانب کار رعایت نشود آسیب‌زا خواهد شد. اما اگر همه این موارد اجرا شود دولت باید در مرحله گذار از مردم مراقبت کند.

ویس کرمی گفت: بحث نظارت‌ها باید جدی باشد که اگر نظارتی وجود نداشته باشد به ویژه به دهک‌های پایین آسیب زیادی می‌زند. اجرای طرح کار سختی است و عوارضی هم دارد. همان طور که رئیس جمهور هم به آن اشاره کرد.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: کار خیلی دشوار است و همه قوا باید پای کار بیایند و نظارت جدی انجام دهند، مردم را توجیه کرده و نگذارند آسیب‌ها فراتر از این پیش برود. یکی از بدترین کارهای ممکن آن است که اجرای این طرح در میانه راه رها شود که در آن صورت خسارت بیشتری وارد می‌کند.

ویس کرمی در پاسخ به این سوال که آیا رقم پرداختی واقعا مناسب است یا خیر، گفت: در این موضوع باید کارشناسان اقتصادی نظر دهند. طبیعتا این یارانه،‌ اثراتی دارد که بیشتر از برنامه‌ریزی دولت است و ممکن است سواستفاده‌هایی از این فضا انجام شود. اما میزان آن مشکلات و سواستفاده‌ها به تدبیر، آینده‌نگری و حرکت دولت بستگی دارد. ادامه وضع موجود چاره‌ای جز قطع عضو نخواهد داشت. شاید امروز بتوانیم با جراحی کاری انجام دهیم اما ادامه آن منجر به قطع عضو خواهد شد. باید واقع‌بینانه ازا ین  پیچ تاریخی عبور کنیم.

وی درباره آنکه آیا درباره تعیین این رقم، دولت با مجلس مشورت کرده بود، گفت: مجلس یازدهم در بحث بودجه، دولت را موظف به حذف یارانه کرده بود. اما مجلس شرط کرد اگر اقدامات دولت در حمایت از قشر آسیب‌پذیر جامعه باشد، مانع نخواهد شد. به هر حال مجلس رای داده و دولت هم بدون رای مجلس نمی‌تواند کاری انجام دهد.

ویس‌کرمی در پاسخ به این سوال که آیا شما موافق اجرای این طرح هستید یا خیر، گفت: ما می‌دانیم که اجرای این طرح مخاطراتی دارد. اما گرای اقتصادی و کارشناسی مجلس بر آن بود تا انجام دادن آن بهتر از انجام ندادن این طرح است به شرطی که شروط مجلس رعایت شود و مردم توجیه شوند. به هرترتیب ما نگران هستیم و تصمیمات بزرگ بدون نگرانی نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر