کد خبر: 132097
A

خطیب‌زاده: جنگ اوکراین، نقش روسیه را در مذاکرات وین کمرنگ کرده است/ اتحادیه اروپا حقوق «اسدالله اسدی» را نقض کرده است/ خانم «آلنا دوهان» فقط تا پس فردا ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: خانم آلنا دوهان تا پس فردا ایران هستند و کارها در حال انجام است. این گزارشگر در سال ۲۰۱۴ با حمایت قاطع ایران انتخاب شد. ایشان با درخواست خودشان در ایران است و روز چهارشنبه جمع‌بندی خود را از این سفر به رسانه‌ها اعلام خواهند کرد.

خطیب‌زاده: جنگ اوکراین، نقش روسیه را در مذاکرات وین کمرنگ کرده است/ اتحادیه اروپا حقوق «اسدالله اسدی» را نقض کرده است/  خانم «آلنا دوهان» فقط تا پس فردا ایران است

به گزارش دیده بان ایران، سعید خطیب‌‌زاده در نشست خبری صبح امروز ضمن گرامیداشت روز زبان فارسی و پس از ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته، در پاسخ به این سوال که پس از سفر هماهنگ کننده برجام به ایران شاهد تحرکات رژیم صهیونیستی هستیم، آخرین جزئیات مذاکرات چیست، گفت: هر زمانی که ابتکاری در حوزه دیپلماسی انجام می‌شود، رژیم اشغالگر قدس هم فعال می شود و این موضوع جدیدی نیست. در خصوص آخرین دور مذاکرات لازم است عرض کنم که در ادامه رایزنی‌ها، آقای بوررل و آقای امیرعبداللهیان برای سفر هماهنگ کننده برجام توافق کردند. در این سفر مذاکرات جدی معطوف به نتیجه همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران برگزار شد. برخی راه حل‌های پیشنهادی برای اعلام نظر طرف آمریکایی مطرح شده است. اگر واشنگتن تصمیم خود را اعلام کند گام مهمی در حصول به توافق برداشته خواهد شد 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای دریافت حق‌آبه از افغانستان صورت گرفته است، گفت:  در خصوص موضوع آب من از دو منظر می توانم جواب این سوال را بدهم که یکی منظر حاکمیتی است و یک بعد هم بعد توجه به شرایط اقلیمی منطقه غرب آسیا است که من درخواست می‌کنم در این حوزه از کارشناسان سوال کنید و این موضوعی است که باید بطور مشترک با سایر کشورها به آن پرداخته شود. در تیرماه میزبان وزرای خارجه کشورهای منطقه خواهیم بود تا در خصوص موضوعات زیست محیطی و ریزگردها مذاکره کنیم.  

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به توئیت نماینده روسیه در خصوص سفر معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  به ایران گفت: نقش روسیه در مذاکرات وین نقش سازنده ای بوده است و صدایی که ما می‌شنویم صدای مذاکره میان آقای امیرعبداللهیان و آقای لاوروف در روسیه است. در خصوص روسیه طبیعی است که جنگ اوکراین و اختلافات عمیق روسیه با اروپا نقش روسیه را در مذاکرات وین کمرنگ کرده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص وضعیت اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی در بلژیک گفت: متاسفانه دیپلمات ایران با نقض معاهده وین با نقض آشکار مصونیت ها توسط دولت آلمان و بلژیک دستگیر شده است. ایشان در شرایط نامناسبی نگهداری شده است و نادیده گرفتن بدیهیات حقوق بشری زشت است. البته اینکه مصونیت دیپلماتیک هم توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا رعایت نشده جای تاسف دارد. ایران از مجاری بین المللی این موضوع را پیگیری کرده است. متاسفانه بطور آشکار شاهد نقض حقوق آقای اسدی هستیم.  باعث تاسف است دولت‌های اروپایی فکر می‌کنند برای مجرمین و جاسوسان و کسانی که با نقشه وارد ایران شدند می‌توانند هیاهو و ادعا کرده و دمارش بدهند و این نمایش‌ها را برقرار کنند در حالی که ناقض حقوق اولیه دیپلمات‌های ایران هستند کل موضوع دادگاه، ... و مخدوش است و ما کل فرآیند را غیرقانونی می‌دانیم.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص سفر گزارشگر سازمان ملل در امور تحریم‌ها به ایران گفت: خانم آلنا دوهان تا پس فردا ایران هستند و کارها در حال انجام است. این گزارشگر در سال ۲۰۱۴ با حمایت قاطع ایران انتخاب شد. ایشان با درخواست خودشان در ایران است و روز چهارشنبه جمع‌بندی خود را از این سفر به رسانه‌ها اعلام خواهند کرد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال آیا پیام جدیدی از واشنگتن برای تهران ارسال شده است، گفت: ما همچنان منتظر پاسخ واشنگتن به درخواست های منطقی ایران هستیم. در مسیر درستی حرکت شده است و ابتکارات خوبی هم روی میز است که اگر تصمیم واشنگتن اتخاذ شود توافق قابل حصول خواهد بود. 

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا مقامی از ایران در مراسم امیر امارات شرکت خواهد کرد و روابط دو کشور در زمان رئیس جدید این کشور چگونه خواهد بود، گفت: من به ملت و دولت دوست امارات تسلیت میگویم و امیدوار هستم رئیس جدید دولت امارات برای این کشور شکوفایی و آینده‌ای بهتر و برای منطقه پیان آور صلح باشد. سفری توسط وزیر امور خارجه برای امروز تنظیم شده است. ما فکر می‌کنیم روابط ایران و امارات فارغ از این رفت و آمدها و از دست دادن رئیس کشور است و می‌تواند مسیر خود را طی کند. امیدوار هستیم فضای جدید ایجاد شده میان دو کشور در دوران رئیس جدید هم ادامه پیدا کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص هشدارهای برخی دولت‌های اروپایی برای سفر به ایران در واکنش به دستگیری دو تبعه فرانسوی و یک سوئدی در ایران و اینکه گفته شده ایران به دنبال تبادل احمدرضا جلالی با حمید نوری است، گفت: جلالی سه سال قبل دستگیر شده و حکم امنیتی دارد و از طریق یکی از کشورهای اروپایی بر ضد امنیت ملی ایران کار کرده و باعث خسارات جانی علیه دانشمندان ما شده است. برخی گروکشی‌ها قابل قبول نیست. حکم جلالی صادر شده است. درخواست داده‌اند اجرای حکم در زمان دیگری انجام شود که در حال بررسی است. قوه قضاییه این کار را پیگیری می‌کند. بهتر است به جای اینکه بگوییم کدام کشورها بگوییم انگلیس و سوئد. این یک سیاست شناخته شده است و به جای اینکه مواضع خود را پشت تریبون‌ها اعلام کنند در هشدارهای سفر بیان می‌کنند. دعوت می‌کنم پشت تریبون بیایند و به جای هشدارهای تکراری سفر، پشت تریبون‌ها بگویند. ایرانی‌های مقیم انگلیس به ایران می‌آیند و سعی کنند جاسوس نفرستاند و ایرانی‌ها مواظب باشند سرویس‌های امنیتی برخی کشورها از آنها سوءاستفاده نکنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر